Ga naar inhoud

Aantal computers op stroomnetwerk


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Sorry als deze topic in de verkeerde forum staat maar ik wist niet zeker in welke hij anders moest. Anyway ik wilde thuis een lanparty organiseren voor 6-8 man. En alles is al geregeld, kabels, switch enz. Maar nu kwam me pa opeens met de proppen dat het niet meer door kan gaan omdat we teveel stroom gaan gebruiken en dus eventueel kortsluiting zouden kunnen krijgen in de kabels. Ik zei al tegen um :o, wtf volgens mij slaat dit helemaal nergens op. Ik wilde dus 4 pcs op e1 groep doen en nog 4 andere pc's op weer 1 andere groep. 1 groep kan als het goed is 16A hebben? Dus de kans dat het zaakje eruit knalt is toch gewoon minimaal. Op het moment dat je je monitor aanzet heb je even een spanningspiek maar daarna zit je toch maar rond de 1A stroomsterkte? Zit ik nu helemaal mis of verzint me pa gewoon weer een excuus om het niet door te laten gaan :o. Hierbij wilde ik vragen of iemand misschien goed kan uitleggen zodat me pa het geloofd. Alvast hartelijk bedankt! Johan
Link naar reactie
[quote:19acbcbac7="Dumpie"]Ik zei al tegen um :o, wtf volgens mij slaat dit helemaal nergens op.[/quote:19acbcbac7] Dat zal je wel niet in die woorden gezegd hebben :wink: :D [quote:19acbcbac7="Dumpie"] 1 groep kan als het goed is 16A hebben? Dus de kans dat het zaakje eruit knalt is toch gewoon minimaal.[/quote:19acbcbac7] Op zich heb je wel gelijk, maar ik neem aan dat ook de gewone apparaten thuis gewoon aan blijven staan? Vergis je niet in wat een wasmachine, kookplaat en wat allemaal nog meer voor stroom vraagt. Even een simpel rekensommetje: Een groep kan 16A aan, dat komt overeen met 3680 watt. Om aan de veilige kant te blijven, laten we uitgaan van 3600. Een flinke PC vraagt iets van 300 Watt, en een monitor (ik ga ff uit van een CRT, geen TFT) gebruikt zo'n 150. Samen dus 450 watt. Dan heb je nog wat speakertjes erbij, misschien alles bij elkaar dus 500 watt. Met 4 stuks zit je dus op 2000 watt, dat is dus al ruim de helft van de totale capaciteit van de stop. Vooral 's avonds, met veel verlichting, zou het best wel eens kunnen zijn dat je je stoppen overbelast. [quote:19acbcbac7="Dumpie"]Hierbij wilde ik vragen of iemand misschien goed kan uitleggen zodat me pa het geloofd.[/quote:19acbcbac7] Misschien gelooft hij het, misschien niet; ik ben alleen bang dat hij wel een beetje gelijk heeft :roll: -Maarten
Link naar reactie
Je wilde toch al 2 groepen met 4 pc's elk gebruiken? Je kan het proberen, maar bedenk wel, dat niet elke kamer op een eigen groep zit aangesloten. Bijvoorbeeld, jouw kamer kan weliswaar verder geen stroom vragen, maar als de studeerkamer van je vader toevallig op dezelfde groep zit (en dat zou best kunnen), dan heb je toch problemen. En de keuken, die zou best wel weer met de huiskamer op een groep kunnen zitten. Als je safe wil zijn, hang dan 2 of maximaal 3 pc's aan een groep, niet meer. Maar dat hangt nog altijd af van het stroomgebruik in de betreffende groepen. Dat betekent ook dat je dus moet weten welk stopcontact op welke groep zit, hoeveel de groep al gebruikt, maar ook dat je wel wat verlengkabel nodig hebt. Ik denk dat je pa het niet kan waarderen als je om de haverklap de stoppen eruit laat vliegen (overigens is niets zo lullig om tijdens een mooie strategygame je computer in het heetst van de strijd uit te zien vallen...). Maar wees altijd voorzichtig met veel vermogen aan een stop te hangen. Het is niet voor niets dat die stoppen er zitten! Of anders huur je toch gewoon een generator of leen je stroom bij de buren :lol: :wink:
Link naar reactie
ahah maarten ok dan thanx voor de tips! :D. Nee maar ik hoorde net van me pa dat de keuken aparte groep is ok dan ik hang daar 3 pc's aan. Op me kamer staat me server en daaar kunne ook nog2 pc's bij das al vaker gebeurd. En dan nog ergens een aparte groep zoeken en dan moet dat volgens mij wel lukken :lol:. Glukkig zijn het automatische stoppen dus kunne we beetje uitteste :P.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...