Ga naar inhoud

Welk notebook heeft goede videokaart?


Aanbevolen berichten

Hoi, Mijn oude notebook is aan vervanging toe. Ik doe er veel grafisch werk op, Photoshop bijvoorbeeld, dus voor mij is het belangrijk dat de kleuren op m'n scherm ook kloppen met bijv. een ingescande tekening. Ik had een Maxdata metATI Rage LT Pro AGP videokaart. Perfecte kleuren. Maar nu ben ik aan het rondkijken naar een nieuwe notebook en het valt me op hoe slecht de kleuren zijn met al de nieuwe videokaarten, Athlon Radeon of heten ze allemaal. Troebele kleuren, dof en blauwig. Weet iemand wat voor videokaart wel goed is voor mij en welk merk notebook ze gebruikt? Alvast bedankt! Saskia
Link naar reactie
Er zijn notebooks met een Radeon 9200 en zelfs met een Radeon 9600. Mocht je de 9600 te pakken krijgen dan het je een hele snelle (zei het niet zo snel als de variant in 'normale' pc's), de 9200 is echter ook al goed (voor een laptop) Welke videokaart erin zit staat vaak bij de specificaties aangegeven in de folder/whatever. Anders kun je het de verkoper vragen. Van de nVidia producten heb ik niet zo'n verstand, maar een GeForce4 FX5200 of hoger lijkt me ook zeker afdoende. Kijk hier maar eens: http://www.alienware.com/Configurator_Pages/area-51m_sentia.aspx?SysCode=PC-LT-SENTIA&SubCode=SKU-EXTREME of iets serieuzer: http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_8600?c=nl&l=nl&s=dhs
Link naar reactie
ik heb op een laptop gewerkt met een radeon9000 en ik zag nix troebelig en blauwig..... wellicht lag het aan de schermen dat je dat zag laptops met goede grafische chipsets zitten over het algemeen in het hogere prijssegment. maar als je met zulke programma's werkt zou ik voor een Intel Centrino laptop kijken met 512 mb... kost een beetje maar werkt erg goed, de cpu snelheid lijkt langzaam maar doordat het geheugen van de cpu zelf heel groot is (zo groot als menig server/werkstation cpu geheugen)zijn de prestaties juist heel goed :) edit:eej dude! je hebt je post gewijzigd :P die alienware dingetjes zijn wel extreem :P maar denk dat je dan beter naar Dell kan kijken ... :roll:
Link naar reactie
Ik heb de laatste dagen verschillende notebooks bekeken in de winkels met een eigen schijfje met scans bij me. En er zat toch echt bij elk model (tot nu toe) een enorm kleurverschil met de originele foto. Dof en blauwig dus. Meestal was het Radeon, al weet ik niet meer wat voor versie. Misschien als je niks anders gewend bent, dat je het dan niet zo opvalt. Maar ik ben gewend dat een scan van een foto er op m'n monitor er met dezelfde kleuren opstaat als die foto. En ik vroeg me zo af of er meer mensen dit probleem hebben en misschien een goeie tip voor me hebben. Bedankt voor jullie reacties... Saskia
Link naar reactie
Wat betreft de eerste twee antwoorden, denk ik dat jullie iets verkeerd begrepen hebben..... Het gaat haar niet zo zeer om snelheid maar meer om kleur-echtheid. Wat dat betreft zo kun je de kleuren calibreren met de scan's met behulp van een calibratie programma, onthou echter dat de kleur-echtheid van een TFT (bij een laptop) nooit zo goed is als bij een CRT (regulier scherm, dat je ook op je laptop aan kunt sluiten). Ik weet niet of windows of windows-software ein vereiste is maar anders kan ik je een powerbook van apple aanbevelen, die worden ook veel in de grafische wereld gebruikt.
Link naar reactie
[quote:d6f308bf84="micky.g"]Wat betreft de eerste twee antwoorden, denk ik dat jullie iets verkeerd begrepen hebben..... Het gaat haar niet zo zeer om snelheid maar meer om kleur-echtheid. Wat dat betreft zo kun je de kleuren calibreren met de scan's met behulp van een calibratie programma, onthou echter dat de kleur-echtheid van een TFT (bij een laptop) nooit zo goed is als bij een CRT (regulier scherm, dat je ook op je laptop aan kunt sluiten). Ik weet niet of windows of windows-software ein vereiste is maar anders kan ik je een powerbook van apple aanbevelen, die worden ook veel in de grafische wereld gebruikt.[/quote:d6f308bf84] nee daarom zeg ik : ik heb op een laptop gewerkt met een radeon9000 en ik zag nix troebelig en blauwig..... wellicht lag het aan de schermen dat je dat zag :-? dat calibreren is een hele goeie van je :) TS wellicht kun je es bij een grote zaak als dunnet gaan kijken ( www.dunnet.nl ) daar hebben ze een heel breed assortiment aan laptops, varierend van acer tot (z)sony
Link naar reactie
Inderdaad, het gaat mij om de kleurechtheid. Ik heb in nu wel een stuk of tien verschillende notebooks getest in de winkel, met allerlei soorten grafische kaarten, maar geen ervan gaf echt goede kleuren. Misschien merk je dat op het eerste gezicht niet zo, maar ik had een schijfje bij me met scans, en de originelen daarvan. Op mijn oude laptop is het kleurverschil tussen scan en origineel dan bijna nul, op de nieuwe modellen tamelijk dramatisch. Op een normale pc zijn de kleuren wel okee, maar ja, ik wil een laptop... Laatst nog een weekje een nieuwe Jewel getest met Radeon (weet helaas niet meer welk type). Heb me suf gekalibreerd, kleurprofielen geladen, Adobe gamma erop los gelaten. Hielp allemaal erg weinig. De kleuren werden wel anders, maar niet echter. IS er echt niemand die ditzelfde heeft ondervonden? Of stel ik gewoon te hoge eisen. Maar toch vreemd dat mijn oude laptop (3 jaar oud) dit probleem niet heeft. Bedankt voor jullie reacties! Saskia
Link naar reactie
  • 2 weken later...
ik heb via mijn opleiding een laptop gekocht. Het ging om een laptop waarbij veel met grafische programma's gewerkt moest worden. Ze hebben het uitgezocht en getest en ik heb nu een laptop meet een radeon 9000. dit werkt grafisch prettig en snel. maar ik heb idd het zelfde probleem wat je beschrijft. sommige kleuren geeft hij heel anders weer als ze echt zijn... dit merkte ik vooral toen ik bezig was met een achter grond voor een website die op de laptop blauw was en op een gewone computer paars.. het blijft raar als je oude laptop dat probleem niet had. je mag toch aan nemen dat de techniek er in de jaren alleen op vooruit gegaan is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...