Ga naar inhoud

Fotocamera opgeblazen?


Aanbevolen berichten

Ben sinds kort in het bezit van een digitale camera. Een Dimage Z1, prachtige camera met vele mogelijk heden. Dit ter vervangeing van een spiegelreflex die niet meer auto-focus wil scherpstellen. Ik heb wat zitten oefenen met de camera en wilde de beelden op de pc zien. USB kabel er tussen, beelden overgezet op mijn pc, en toen was mijn digitale camera dood. Zo dood als een pier. Terug gegaan naar de fotowinkel en mijn verhaal gedaan. De winkelier zei tegen me dat een niet geaarde computer aansluiting op het lichtnet de oorzaak zal kunnen zijn. Mijn vraag klopt dit, of is dit een fabeltje? Ik heb een PIV met XP en 256mb en 80Gb, aangsloten op een niet geaard stopcontact in de slaap-\logeerkamer. Verder zit er een printer en een scanner op een USB aansluiting. De camera had ik aangsloten op een USB poort aan de voorzijde van de pc. Om deze ongein te te voorkomen heb ik nu een cardreader aangeschaft en dat werkt perfect. PS ik heb deze vraag ook bij Zoommagazine gesteld, maar daar kom ik niet meer op het forum. Krijg daar een foutmelding: phpBB : Critical Error Could not connect to the database Bij voorbaat dank.
Link naar reactie
Ik denk idd dat het mogelijk is dat statische elektriciteit via een usb kabel naar je kamera kan zijn gegaan, theoretisch, maar het blijft een vreemd verhaal. Een andere oorzaak kan ik echter niet verzinnen. Niet alleen om je camera, maar ook om de rest van je (dure) computeronderdelen zou ik je contacten laten aarden of een verlengsnoer/contactdoos (met bliksem beveiliging) aanschaffen.
Link naar reactie
Theoretisch kan dit, maar je moet je er niet mee laten afschepen. (toch een duur ding). Volgens mij zou je dan ook een schok(je) moeten voelen als je je USB-poort aanraakt. Toch nog enkele vraagjes: -werkt hij nou wel of niet? -kan je wel foto's maken, maar niet overzetten? en heb je daarvoor een cardreader? -al eens een andere pc geprobeerd? -hoe oud is hij (garantie?) -probeer eens bij de fabrikant/importeur -als hij van een grote keten komt, ff bij ander filiaal proberen
Link naar reactie
Het is misschien een beetje een stokpaardje van me, maar dit illustreert toch voor de zoveelste maal het belang van een degelijke aarding, vooral als je regelmatig randapparatuur aansluit op de PC. En helemaal als dat inpluggen plaats vindt bij ingeschakelde computer. Dat mag natuurlijk bij USB, maar dan moet het potentiaal niveau van de PC wel neutraal zijn. Ook als persoon kun je natuurlijk statisch geladen zijn, maar dat vertegenwoordigt veel minder energie dan de spanning die op de PC kan staan door niet te aarden. En op zo'n statische lading is USB dacht ik voldoende berekend (relatief laagohmige ingang enz.). Jan de Boer
Link naar reactie
Het is helemaal nog niet bewezen dat het door een niet-aarding komt. Voor de zoveelste maal wil ik het niet baggataliseren, maar mijn pc's op het netwerk zijn niet geaard. Ook mijn werkkamer, waar pc's gerepareerd worden is niet geaard. Ik plug USB in en uit, loop over vloerbedekking, rommel in PC's, plug UTP kabels in en uit, heb geen polsbandje om, heb een netwerk, ontlaad me altijd via een systeemkast, heb nog nooit een schok(je) gevoelt en is er nog nooit iets kapot gegaan door mijn toedoen. Nomaals; ik baggataliseer het niet, maar om altijd alles nou op niet-aarding te gooien...............
Link naar reactie
Ik schaar mij achter Spider... Al wil ik wel ge-aarde stopcontacten aan gaan leggen, ik ga toch de electra veranderen dus zou ik stom zijn om het niet te doen. Dat je camera hierdoor kaduuk is gegaan, lijkt mij dus ook sterk. De mogelijkheid is er, maar misschien is er wel wat anders aan het handje (geweest). Groetjes, Christian.
Link naar reactie
Ik sluit me hier ook bij aan. Als ik een USB steker zo bekijk zal ook eerste de buitenzijde van de steker contact maken. Juist USB apparaten verbind ik te pas en te onpas laten we maar zeggen. Een extra risico bestaat er misschien als de voedingsadapter ook was aangesloten, maarre het blijft een raar verhaal. In principe zijn mijn computers wel geaard. Maar een laptop is dat bijvoorbeeld weer niet. Als het fototoestel echt door statische lading kapot is gegaan, dan lijkt me de behuizing van het fototoestel of het fototoestel zelf verkeerd ontworpen. Het risico is namelijk ook aanwezig als die gewoon gebruikt wordt, zonder computer. En veel mensen dragen truien en zo.
Link naar reactie
[quote:9e92306b3a="spiderned"]Het is helemaal nog niet bewezen dat het door een niet-aarding komt. Voor de zoveelste maal wil ik het niet baggataliseren, maar mijn pc's op het netwerk zijn niet geaard. ........... ontlaad me altijd via een systeemkast, .............. [/quote:9e92306b3a]Dat laatste doet al een heleboel in de goede richting! Verder heb ik niet beweerd dat het ontbreken van die aarding honderd procent zeker de oorzaak is. Maar houd wel rekening met die mogelijkheid. Ik weet uit ervaring dat hierdoor toch regelmatig dingen sneuvelen, of weigeren optimaal te functioneren. In de professionele sector bedrijfselectronica is goede aarding prioriteit nummer één. Maar ik geloof iedereen op zijn woord die zegt dat het bij hen jaar in jaar uit goed gaat zonder die aarding. Niet elke slecht onderhouden zeedijk leidt tot een dijkdoorbraak, maar het is wel de goden verzoeken. Jan Boer Edit: Wat Hans Vosman nog aanhaalt over een laptop: Een laptop is in feite dubbel geïsoleerd. Als hij is aangesloten op een voedingsadapter, is dat nog steeds het geval, want daarin bevindt zich een trafo met gescheiden wikkelingen, dus blijft alles t.o.v. de netspanning goed geïsoleerd.
Link naar reactie
Heb iets dergelijks eens voorgehad met usb aansluiting, plug er muis in en direct sloeg de pc uit, oorzaak bleek dat de draadjes van de usb poort niet juist op het mainboard zaten, dus kortsluiting en voeding naar de haaien, de rest was (oef) intact gebleven. Tip: probeer eens een ander apparaat op de usb aan de voorkant aan te sluiten om zeker te zijn dat alles daar naar behoren werkt.
Link naar reactie
[quote:5ed536b5e2="spiderned"][quote:5ed536b5e2="J. de Boer"]Verder heb ik niet beweerd dat het ontbreken van die aarding honderd procent zeker de oorzaak is. [/quote:5ed536b5e2] Heb je idd niet beweerd, maar ik geloof dat bijna elk probleem wat hier op het forum voorbijkom, door jouw aan een NIET-aarding wordt verweten.[/quote:5ed536b5e2]Dat mag dan zo lijken, maar dat komt door mijn ervaringen op dit gebied met bedrijfselectronica. Maar o.k. ik laat voortaan deze waarschuwende geluiden over aardingen over aan anderen. Er zijn nog genoeg andere onderwerpen die af en toe de aandacht vragen. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:852b3667d3="Kjiratsiekoedel"]Theoretisch kan dit, maar je moet je er niet mee laten afschepen. (toch een duur ding). Volgens mij zou je dan ook een schok(je) moeten voelen als je je USB-poort aanraakt. Toch nog enkele vraagjes: -werkt hij nou wel of niet? -kan je wel foto's maken, maar niet overzetten? en heb je daarvoor een cardreader? -al eens een andere pc geprobeerd? -hoe oud is hij (garantie?) -probeer eens bij de fabrikant/importeur -als hij van een grote keten komt, ff bij ander filiaal proberen[/quote:852b3667d3] Ik wil nog ff reageren op je post. Allen trouwens bedankt voor de reakties. Hij werkt niet meer, hij was pas een dag oud toen het gebeurde. De fotowinkel deed niet moeilijk en gaf me gelijk een andere. :wink: Maar om het risico te vremijden heb ik nu maar een cardreader aangeschaft en dat werkt ook. Maar ik vind het een raar verhaal vinden! :(
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...