Ga naar inhoud

Harddisk-probleem na installatie DVD-brander


Aanbevolen berichten

Heel vreemd probleem: Ik heb mijn Lite-on CD-brander vervangen voor een DVD-brander van NEC. (ND-1300A) De oorsponkelijk situatie was: HD = primary(*) master DVD-speler = primary slave CD-brander = secondary(*) master. Dit was de oorsponkelijke instelling van mijn pc-leverancier (Powerline te Zoetermeer). Bovengenoemde instelling deugt volgens mij niet, althans het is niet een nette oplossing. Bij het vervangen van de CD-brander voor de DVD-brander heb ik de volgende instellingen gebruikt: HD = primary master DVD-speler = secondary master DVD-brander = secondary slave (* primary = IDE1 en secondary = IDE2. Ik heb de nieuwe instellingen gedaan op aanraden van het blad Tips & Trucs (nr.20), zusterblad van ComputerTotaal). Na deze instelling wilde mijn systeem niet meer opstarten. Geen systeemschijf zei het systeem. Heb toen de DVD-speler en de DVD-brander volledig afgekoppeld. Daarna wederom opgestart (met HD op primary master). Weer zegt het systeem geen systeemschijf te kunnen waarnemen. :roll: Héél vreemd! Gekeken in het BIOS: duurde heel lang voordat het BIOS mijn HD herkende. Stond altijd al op automatische herkenning. Eerst stond bij HD steeds NONE. Daarna, na een poosje, werd mijn HD herkend. Deze instelling gesaved en op nieuw opstarten. Wederom noppes. Alles weer teruggezet naar de oude situatie (zie boven). Toen de DVD-brander ingesteld als secondary master. Mijn systeem werkt kennelijk alleen als de HD op primary master, DVD-speler op primary slave en DVD-brander op secondary master staat. Mijn systeem werkt nu correct, maar werkt kennelijk niet zonder DVD-speler! :lol: :roll: Heeft iemand enig idee hoe bovenstaande problematiek in elkaar steekt? :?:
Link naar reactie
Bij mij werkt het ook zo. HD op ide-1 en cd spleres op ide-2. Ik kreeg toen hethetfde probleem na het bijzetten van een teede hd. Na die op CS gezet te hebben werkte alles weer lekker, met de nieuwe hd erbij(werkte niet op slave). Het is vaak even zoeken voor je de juiste volgorde en settings hebt, die op jouw pc werken.
Link naar reactie
Op een ander forum (Hardware.info) kreeg ik hele interessante info. Zie [url]http://www.hardwareforum.nl/viewtopic.php?p=465196#465196[/url] Laat iedereen hier zijn voordeel mee doen. Allemaal bedankt voor de reacties! Enne....een goed en gezond 2004!!! PS Lite-on (van mijn CD-RW die ik inmiddels te koop aanbied) schrijft in haar handleiding dat de middelste connector de master is en de laatste de slave. Toch geloof ik mijn medeforummers op Hardware.info.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...