Ga naar inhoud

Ontploffende PC?! :S


Aanbevolen berichten

Gisteren overkwam me iets vreemds....ik haalde even m'n oude Cyrix PC'tje tevoorschijn met Soltek mobo (wat een combi :wink: ) en wilde die eens aan de praat krijgen. Ik sloot alles goed aan, alle hardware heeft altijd gewerkt en alles was goed aangesloten. Ik doe stekker in voeding, vervolgens die stekker in het contact en ik hoor een raar geluid, ik draai me om om wat dichter te kijken of ik iets kon zien en 2 sec later stond heel m'n slaapkamer onder de rook en siste alles. Ik was me lam geschrokken aangezien ik er met m'n gezicht zowat in zat. Had al een vermoeden dat het aan de voeding lag alhoewel ik door de hoeveelheid geen directe bron van de rook kon vinden. :lol: Ik schroef de voeding open en die was groen van de vloeistof uit de condensators die uit elkaar geplakt waren. Overspanning ofzo neem ik aan? Ben echt een leek op dat gebied. :wink: Vraag me af hoe dat kon gebeuren zomaar, op datzelfde stopcontact stond ook m'n huidige PC aan en daar gebeurde niets, alle onderdelen en de voeding hebben altijd gewerkt. Ik heb ook nog gekeken naar die schakelaar achterop de voeding, maar die stond gewoon en 220V (of 230V, vergeten).
Link naar reactie
Het heeft niets te maken met hetzelfde stopcontact , het is gewoon een kwestie van kwaliteit van de condensatoren, dit is veelal een zwakke plek in de electronica, ook worden er in goedkope systemen wel condensatoren gebruikt die maar net aan de vereiste doorslagspanning voldoen. Condensatoren verouderen en als het ook nog eens condensatoren zijn op een wat ouder systeem voeding die berekend zijn voor een netspanning van 220v terwijl we nu met 230v zitten dan kan er wel eens wat gebeuren. En als de vloeitof in de condensatoren zich in de loop der tijd door het zwakke aluminium heeft heengewerkt en een deel van het inwendige droog komt te staan en/of als er vonkoverslag plaats vindt....warmte druk dan wordt het soms spectaculair.
Link naar reactie
Het verhaal over die condensatoren is niet uitzonderlijk. Persoonlijk ken ik professionele apparatuur waar een uitdrukkelijk advies van de fabrikant bij zit om in de voedingsmodules de electrolitische condensatoren (natte condensatoren dus) om de 5 jaar te vervangen. Bij consumentenelectronica komt men daar doorgaans niet aan toe, en meestal gaat het ook wel goed. Maar af en toe heb je deze taferelen. Het is op det forum geloof ik niet de eerste keer. Jan de Boer
Link naar reactie
Nee, ik heb hetzelfde gehad met een pc die ik voor iemand zou repareren.. Ik had hem al een dag in mijn pc hok staan sloot hem aan, een hele harde knal en via de ventilator van de voeding kwam een dikke zwarte rookwolk naar buiten.. Enorm geschrokken... :o Nieuwe (1tje die nog ergens lag) voeding erin gezet en de pc deed het nog.. Maar zou dit misschien kunnen zijn gebeurd doordat het toen enorm koud was buiten toen ik de pc haalde heeft hij namelijk in de auto gestaan terwijl het buiten vrieste... gr JK
Link naar reactie
[quote:d1631c9348="Jkikkert"]Nee, ik heb hetzelfde gehad met een pc die ik voor iemand zou repareren.. Ik had hem al een dag in mijn pc hok staan sloot hem aan, een hele harde knal en via de ventilator van de voeding kwam een dikke zwarte rookwolk naar buiten.. Enorm geschrokken... :o Nieuwe (1tje die nog ergens lag) voeding erin gezet en de pc deed het nog.. Maar zou dit misschien kunnen zijn gebeurd doordat het toen enorm koud was buiten toen ik de pc haalde heeft hij namelijk in de auto gestaan terwijl het buiten vrieste... gr JK[/quote:d1631c9348]terwijl het buiten vrieste... Vroor zul je bedoelen :-? Dat dit de oorzaak zou zijn, durf ik niet te beweren, maar met alle electronische apparatuur wordt het bij kou altijd aangeraden om deze een uurtje te laten acclimatiseren. Jan de Boer
Link naar reactie
Ik dacht dat een uurtje niet genoeg is, eventuele condensvorming moet ook noch weg van de eerst koude oppervlakken en verdampen duurt wel langer als een uurtje. Acclimatiseren en aanpassen aan de daarbij behorende luchtvochtigheid kost echt een halve dag, zeker voor apparaten die geen open bouw hebben. bij TV`s en video`s staat dat altijd wel ergens in de gebruiksaanwijzing en dat geldt zeker ook voor PC`s!
Link naar reactie
zo had ik dat een keer bij een vriend. PC liep vast, windows dus, enne hij zette de pc iets te sne laan en uit waardoor er een soort beveiliging intrad dat je m 10 m in niet aan kon zette hij wist dat niet. Hij stekker eruit... btje achter de kast neuze, zette het schakelaartje van 230 --> 110 volt om :-? . Hij deed de stekker er in en je raad al wat er gebeurde, hij zat met zn gezich naast de kast, vloog een vonk langs zijn gezich, rook, stroom uitgevalle, ik was me kapot geschrokke ik rende keihard aar benede :P .
Link naar reactie
Condensatoren vervangen , voeding schoonmaken en zekering controleren kan ook,die paar c`tjes kosten het geld niet en de print van de voeding zal niet meer laags zijn, wat let je om het te proberen? Fan van de voeding is nu ook vrij, stikker eraf en een druppel olie erin, GEEN olie van auto of brommer!!!!!!!!! Siliconenolie of naaimachine olie is het beste, alleen de laatste verhard in de loop der tijd, oranje spuitbus van de aldi siliconenolie is het beste en goedkoopste en kan ook heel goed voor het smeren van CD/DVD rom den floppy`s gebruikt worden, maar niet spuiten maar een beetje ergens op doen en met een naald op de te smeren plaatsen brengen!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...