Ga naar inhoud

Maxtor 80GB een instabiele schijf?


Aanbevolen berichten

Hallo. Ik heb een Maxtor 80GB schijf naast mijn Seagate 40GB opstartschijf staan. De laatste tijd echter, heb ik wel eens de volgende problemen: - hd wordt niet herkend in bios, ook niet in OS - hd wordt wel herkend in bios, maar de hdd-naam is corrupt en hdd neit gevonden in OS - hd wordt correct herkend in bios, maar kan er niet van booten (als ik dat probeer bij wijze van testen, normaal boot ik van die andere hd) maar soms(meestal) werkt het ook gewoon perfect. Wat meer informatie: XP1800+@Gigabyte GA-7VRXP(kt333) rev.2.0 512MB samsung ddr hdd's liggen op elkaar met reepjes schuimrubber ertussen tegen 't lawaai en opvanging trillingen, de temperaturen van de disks zijn bij full-load ongeveer 28 a 30 graden. Wat is het meest voor de hand liggendste: geheugen brak, harddisk brak, ide kabel brak, mb brak ??
Link naar reactie
[quote:0ffe7cbb67="musicom76"]Ik heb trouwens het vermoeden dat ik een virus heb... ik zie het nou ineens. op een van mijn partities (gelukkig een met haast niks erop) staat het volgende: volumenaam: MaX3 ReCyClEd TeMp WiNaPpS WiN386.SwP beetje verdacht, niet ? Is er een virus bekend die dat doet ?[/quote:0ffe7cbb67] BrEeZaHvIrUsZz ? :lol:
Link naar reactie
Het is raar maar waar, ik heb de schijven weer keurig in de 5,25 bay geschroefd, met ruimte ertussen, fan erdoor blazend, en ik heb sindsdien geen problemen meer... ik weet niet of het toval is, mijn logische geest zegt van wel, want aan de temperatuur kon het haast niet liggen zou je zeggen. 30 graden is ruim binnen de limiet. Wat mogelijk de oorzaak is, ook al lijkt mij dit net zo stug, is dat de temp. onder de reepjes schuimrubber aan de zijkanten van de harddisk, die de seagate schijf ondersteunden, hoger was dan de temp. middenin. Wellicht veroorzaakte dat instabiliteit / veelvuldig hercalibreren ? Waar ik ook aan zat te denken is.. misschien kunnen die schijven er niet tegen als de schokken van het bewegen der lees/schrijfkop niet geabsorbeerd worden ? m.a.w. als de kop naar links beweegt en er is (bijna) niks om die 'klap' op te vangen, beweegt de schijf met (bijna) gelijke kracht naar rechts volgens de wetten van Newton
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb laatst weer wat geprutst in de computer, en nadien was er weer een probleem met de harde schijven. dit keer ook de seagate ! Die maxtor-partitie had weer alle directories In DeZe StIjL, gelukkig weer geen belangrijke data, maar goed, eerder vermoedde ik dat het een virus was. Ik heb McAfee met de laatste def. eroverheen gegooid, alle schijven/partities, niks gevonden. Alle bestanden, ook heuristisch scannen. De seagate schijf had een 'verrotte' MBR, en de partities waren onbereikbaar (corrupt). daar stond de grub-bootloader op, die mij kon laten kiezen tussen Suse9 en windows. Ik heb van een schijfje opgestart en op deze seagate schijf fdisk /mbr toegepast, en toen was het weer goed. Maar toch vreemd, ik weet nog steeds de oorzaak niet! Kan het een bios-virus zijn ofzo ? En hoe scan je daarop ? Of kan een verrotte ide-kabel de oorzaak zijn voor dit soort ongein ? Lijkt me haast stug met die BrEeZaH-namen.
Link naar reactie
HDD testprogje heeft als resultaat van de volledige test: passed. dus de schijf is fysiek in orde (volgens het maxtor-testprogje). Ik heb het geheugen ook getest met memtester, en het geheugen is ook goed. Mijn windows-versie is win98se en ik zou niet weten wat een windows-versie te maken heeft met dit soort dingen. Trouwens, een boot-virus, wat zich in de bootsector van de disk bevindt, is wat anders dan een bios-virus, wat zich in het bios-eprom van een flash-bios bevindt. Dat laatste weet ik dus niet hoe je dat moet scannen.
Link naar reactie
[quote:5e47321d97]verse windows etc?[/quote:5e47321d97][quote:5e47321d97]Mijn windows-versie is win98se en ik zou niet weten wat een windows-versie te maken heeft met dit soort dingen.[/quote:5e47321d97] Vandread bedoelt je schijf formatteren en windows opnieuw installeren, geen andere versie (Windows XP ofzo). Hierdoor worden (eventuele) softwarematige problemen opgelost.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...