Ga naar inhoud

Netwerkkabel leggen voor de 'toekomst'?


Aanbevolen berichten

Hallo, ik hoorde een tijdje geleden van iemand dat een UTP kabel van een Gigabit LAN van een andere categorie is als die van een 10/100Mbit LAN, wat klopt hier van? En wat is dat dan voor kabel? Is die niet 'backwards' compatibel met een 10/100Mbit netwerk? Waarom? Ik heb nu een draadloos netwerk en ben zeer ontevreden over de werking ervan, kamp al tijden met storingen en de enige plek waar de router nog redelijk functioneert is onder de hondenmand. :-? Dus ik wil weer terug naar een bekabelde LAN. Nu wordt er binnenkort ook een deel van ons huis verbouwd en kunnen eventueel kabels meteen netjes weggewerkt worden. Nu dacht ik om alvast zo'n kabel neer te leggen, zodat ik als dat WLAN eruit vliegt meteen een snel bekabeld netwerkje kan aanleggen. En aangezien tegen die tijd een gigabit netwerk een standaard zal worden...... Ze zeggen wel dat draadloos de toekomst is maar naar mijn mening zijn ze nog [b:d0b2af92cb]ver[/b:d0b2af92cb] weg! Alvast bedankt, Michel.
Link naar reactie
Een netwerkkabel voor 10/100mbps is d8 ik CAT5 kabel, dit heb ik tenminste door hele huis heen leggen voor isdn en adsl. Voor Gigabit netwerk heb je volgens mij CAT6 kabels nodig ofzo. Maar waar gebruik je het voor, voor internet is 10 mbps al zat, maar voor bestanden is het soms weleens handig denk. Alhoewel ik met 100mpbs alles ook nog makkelijk red qua bestanden enzo.
Link naar reactie
Daarom wil ik een beetje vooruit denken, die kabel zal er dan namelijk nog wel een tijdje liggen en heel lang gebruikt gaan worden. En ik gooi nogal eens een aantal gigabytes per keer over van de ene naar de andere PC....voornamelijk films e.d. Is het geen CAT7 kabel ofzo? Of bestaan die niet? Dacht namelijk dat ie die voorbij hoorde komen maar dat weet ik niet zeker. :wink:
Link naar reactie
Hallo, Je ziet ook regelmatig dat die gigabit utp-kabel met cat-6 wordt aangeduid. Is het ook mogelijk om die gigabit-kabel zelf te maken ? Ik heb zelf nog bijna 90 meter lucent gigaspeed van Lucent liggen... Waarom vraag ik dit ? Als je deze kabel niet zelf kunt maken wordt het een duur grapje..., want de kabel is vast duurder dan de gewone cat.5 . Verder is het handig dat wanneer je de kabel zelf maakt het gewoon op maat kunt maken....en je hoeft niet de kabel met stekkertjes door je (electriciteits-buis) muren te trekken. Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen de kabels / conectors ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...