Ga naar inhoud

advies dig. camera gevraagd


Aanbevolen berichten

Ik en mijn ouders overwegen de volgende 5 megapixel camera bij de aldi te kopen morgen. Alleen weten we niet precies waar we op moeten letten en aangezien het merk er niet bijstaat kan ik er geen review op naslaan. [b:0016070e3f]Zijn er grote nadelen aan deze camera? Of zijn er factoren waar ik morgen in de winkel evt. nog op moet letten?[/b:0016070e3f] Als iemand mij kan helpen ben ik heel erg blij, aangezien het toch om een flink bedrag gaat (wat overigens wel het max. is wat we ervoor uit willen geven.) [img:0016070e3f]http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_49/BILD01.JPG[/img:0016070e3f] 5 Megapixel • echte fotokwaliteit met een resolutie van 2560 x 1920 pixels • 3-voudige optische zoom komt overeen met 37 tot 112 mm bij 35 mm camera's • 2-voudige digitale zoom • macrofunctie voor close-ups • zelfontspanner • ingebouwde flits met flitsautomaat • draagtas • netadapter • video- en USB-kabel • diafragma f 2.6- f 8.0 • sluitertijd: 2 : 1/2000 sec. • software voor drivers en beeld- bewerking op CD-Rom • 1800 Mah Nimh accu's en laadapparaat • ingebouwd slot voor plaatsing Compact Flash geheugencard • opname videobeelden met geluid • lichtgevoeligheid: Auto, Iso 100, 200, 400 • bestandformaten: JPG, DPOF, AVI • autofocus: 80 cm tot oneindig • automatische belichting, volautomatische en handmatige witbalans, optische zoeker • video uitgang: Pal/NTSC • automatische uitschakeling Systeem-eisen • IBM PC/AT-compatibele computer met 233 Mhz pentium-processor of beter • Windows 98 Se/Me/2000/XP • 32 Mb geheugen (64 Mb of meer aanbevolen) • 150 Mb vrije ruimte op harde schijf • kleurenmonitor • vrije USB-poort • CD-Rom-speler per stuk 279.-
Link naar reactie
[quote:776231c8bb="Vv."][b:776231c8bb]Zijn er grote nadelen aan deze camera? Of zijn er factoren waar ik morgen in de winkel evt. nog op moet letten?[/b:776231c8bb] Als iemand mij kan helpen ben ik heel erg blij, aangezien het toch om een flink bedrag gaat (wat overigens wel het max. is wat we ervoor uit willen geven.)[/quote:776231c8bb] In de winkel kun je niet echt ergens op letten, voor je het weet zijn ze weg en daarnaast heeft het ALDI personeel er waarschijnlijk de ballen verstand van. Dat maakt verder niet uit, je moet gewoon van te voren beslissen. 'T is natuurlijk dan wel een beetje een blinde gok, maar van de andere kant; je koopt nergens anders een camera met die specs voor dat bedrag. Ik heb nog een link gevonden trouwens: http://members.home.nl/ronaldnefs/ Persoonlijk heb ik nèt wat meer vertrouwen in de camera van de ALDI dan die van de Lidl. Toevallig ligt de camera die onlangs bij de Lidl in de aanbieding was (zal vanavond even kijken hoe ie precies heet). Die deed me wat ielig aan, maar da's natuurlijk niet bepaald een objectief oordeel. Als dit werkelijk het maximum bedrag is dat je wil uitgeven aan een redelijke digitale camera, dan geloof ik niet dat je jezelf ècht een bult kunt vallen.
Link naar reactie
Dit bericht heb ik geplaatst bij het topic over de LIDL camera, maar de boodschap gaat nogsteeds op: PAS OP!!!! de vorige camera wilde ik ook gaan kopen, maar natuurlijk eerst ff gezocht naar rewiew. (tik ff in goole het typenummer en merk in, meestel duitse review) daar bleek uit dat hij een afdrukvertraging had van 0,7 seconden!!!!!! (de tijd tussen het op het knopje drukken en wanneer de werkelijke foto wordt gemaakt) met 0,7 seconden kan je eigenlijk alleen mensen die poseren en stillevens goed op beeld krijgen. ik heb toen maar de ricoh caplio G3 gekocht, deze heeft een vertraging van 0,18 seconden (kan je wel aardig actiefoto's mee maken, ook laatst weer in consumentengids getest als camera met de minste vertraging. verder een gemiddelde veelzijdige camera) ik had voor deze gekozen om de afdrukvertraging, dat woog voor mij het zwaarst mee in de keuze 1. je moet bedenken wat je ermee wil gaan doen (actiefoto/stillevens) 2. je moet ff een review bekijken 3. dan dus bedenken of je er datgene mee kan doen wat jij wil 4. wel of niet kopen (de prijs is altijd concurerend)
Link naar reactie
Op tweakers.net loopt een topic met wat gebruikers ervaringen: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/841822 Het advies wat ze daar o.a. geven kunje natuurlijk ook ter hardte nemen: koop in die prijsklasse bv. een Canon A60, dan heb je iig zeker te weten een goede camera. Die is dan wel "maar" 2MP, maar da's iig een goede camera.
Link naar reactie
[i:b6692c8d67]@ Cpt. Kansloos[/i:b6692c8d67] Prijs 300 is wel het maximum. En van te voren beslissen ivm. drukte in de Aldi is inderdaad wel belangerijk.. Het wordt weer een avondje internetten geblazen! Bedankt voor de nuttige link! Ik zal verder nog adhv. de specs proberen uit te zoeken welke 'aliassen' het toestel verder heeft en daar de reviews van opzoeken. Wat ik verder kan opmaken uit je bericht is dat het Aldi toestel goede specs heeft de prijs in het achterhoofd hebbend. Wat betreft je laatste bericht; ik ben in het algemeen meer een B-merken-koper, omdat ik ik toch het idee heb dat ik bij A-merken veel voor de naam betaal. Of de garantie en kwaliteit ook werkelijk slechter zijn, is vaak achteraf nog maar te bezien. Soms verwacht je daar veel van en kom je toch bedrogen uit. [i:b6692c8d67]@ Kjiratsiekoedel[/i:b6692c8d67] Hieruit heb ik kunnen opmaken dat een afdrukvertraging van 0,7 seconden (zoals de vorige van de lidl had) te veel is voor snelle aktie foto's. Bedankt. Ik zal erop letten. Iedereen bedankt voor de tips!
Link naar reactie
[quote:cb76a6e101="Vv."]ik ben in het algemeen meer een B-merken-koper, omdat ik ik toch het idee heb dat ik bij A-merken veel voor de naam betaal. Of de garantie en kwaliteit ook werkelijk slechter zijn, is vaak achteraf nog maar te bezien. Soms verwacht je daar veel van en kom je toch bedrogen uit. [/quote:cb76a6e101]Ja en nee. De Canon in kwestie is veelvuldig getest en staat bekend om zijn goede kwaliteit. Anderzijds kan voor jou persoonlijk de afdrukkwaliteit van de Aldi camera ruim voldoende zijn. [quote:cb76a6e101] Hieruit heb ik kunnen opmaken dat een afdrukvertraging van 0,7 seconden (zoals de vorige van de lidl had) te veel is voor snelle aktie foto's. Bedankt. Ik zal erop letten.[/quote:cb76a6e101]Dit betekend dat de tijdsduur tussen het drukken van de ontspannerknop en het schieten van de daadwerkelijke foto 0,7 sec bedraagt. Dan kan het dus gebeuren dat je foto 'te laat' geschoten wordt, niet dat ie dan perse vaag is. Daarvoor is nl. de "sluitertijd" verantwoordelijk, en die gaat tot 1/2000 ste seconde. Dat is ruim voldoende voor de meeste actie foto's. Houd er echter rekening mee dat een dergelijk korte sluitertijd relatief veel licht nodig heeft om de foto duidelijk te maken. Ik heb ervaring met een Casio Exilim EX-Z3 die alleen automatische sluitertijden toelaat; als je daar de "actiefoto" stand kiest, dan mislukken foto's in wat donkere ruimten.
Link naar reactie
[quote:2c8f9a6b23="Captain_Kansloos"]De Canon in kwestie is veelvuldig getest en staat bekend om zijn goede kwaliteit.[/quote:2c8f9a6b23] Okee okee en daar zullen ze dan vast voor een deel die goede naam aan te danken hebben.. :wink: [quote:2c8f9a6b23="Captain_Kansloos"]Anderzijds kan voor jou persoonlijk de afdrukkwaliteit van de Aldi camera ruim voldoende zijn..[/quote:2c8f9a6b23] Dus dat staat voor jou al als een paal boven water? :( Verder ook bedankt voor uitleg mbt. het schieten van aktie-foto's. Ik heb verder nog wat info verzameld over [b:2c8f9a6b23]het vorige model van de Aldi en modellen waarmee deze verder vergeleken wordt[/b:2c8f9a6b23]. Misschien dat anderen geïnterresseerden er vanavond nog iets op aan kunnen merken (bvd.): Mijn indruk van de algemene waardering uit de diverse reviews die ik vond (cijfer 1-10): 6,5 tot 8. Verzamelde klachten (misschien heel persoonsgebonden/subjectief): mbt. de [b:2c8f9a6b23][size=18:2c8f9a6b23]vorige Aldi/Medion 4mp[/size:2c8f9a6b23][/b:2c8f9a6b23]-versie: [list:2c8f9a6b23][*:2c8f9a6b23]belichting is vaak te weinig of te veel waardoor er kleur-vertekening en ruis kan optreden of er een waas over de foto's kan ontstaan (deze klacht heb ik 2x gevonden) [*:2c8f9a6b23]scherpte valt tegen (misschien door de overdreven JPEG compressie (4 MP beeld is maximum 800K) waardoor te vgl met andere 2MP-camera's [*:2c8f9a6b23]vergeet instellingen zodra je hem uitschakelt [*:2c8f9a6b23]zou batterijen vreten [*:2c8f9a6b23]LCD is niet erg fel en heeft lage resolutie [*:2c8f9a6b23]Trage reactie op bediening (nm. scherpstellen en afdrukvertraging)[/list:u:2c8f9a6b23] Canon A60 (2MP) zou een beter alternatief zijn. Tenslotte een afmakertje: [quote:2c8f9a6b23]De vreugde van een lage prijs is eenmalig. Het plezier van een goed toestel gaat jaren mee....[/quote:2c8f9a6b23] :cry: :cry: :cry:
Link naar reactie
Canon A80, die ga ik zelf kopen voor de kerst. Dus geen persoonlijke ervaring, maar goede recncies op Internet, Canon is een fototoestelen merk. Een goede dealer zal je die ook adviseren. (laatst een trucvraagje A80 versus een 150 euro duurdere HP, hij zei A80) Zwager heeft A70 een half jaar geleden gekocht, mooie foto.s Ik heb een paar meegenomen naar huis, op PC goede kwaliteit, DVD slide show ermee gemaakt en in de huiskamer bekeken, snoepie. Zelfde procedure gedaan met Kodak en HP. Ik ga voor een Canon dus. Nevenkosten : Compact Flash 1 is de goedkoopste kaart, scheelt soms 10 euro of meer. Heeft AA batterijen , kan je op vakantie vaak (ook oploaadbare) makkelijk vinden. Voor andere soorten batterijen betwijfel ik of je die in een gehucht gaat kunnen vinden. Dit heeft dus ook enig gewicht in de schaal gelegd bij mijn keuze. Lang verhaal, hoop dat je er wat mee kan en succes met het kiezen. Nog iets : de A80 schermpje kan je draaien, dus kan je makkelijk een foto maken als je achter een groep lange mensen staat. A70 - Kodak en Sony gebruiker, we missen dat wel in de praktijk
Link naar reactie
haal alles in één keer bij een internetwinkel, dat is dan één rembours en verzendkosten. bij mijn camera scheelde dat zo'n €50 in vergelijking met een winkel dus: -camera -batterijen (4x NiMH van minimaal 1800mAh, redelijk standaard) -lader (snellader die ook kan ontladen) -geheugenkaart zoek ff een paar webwinkels op en vergelijk, soms heeft de ene een goedkope camera, maar weer dure batterijen en geheugen. en andersom
Link naar reactie
[quote:1dbec2615c="Vv."]Canon Powershot A80[/quote:1dbec2615c]Die staat ook bovenaan mijn verlanglijstje. Vergeet echter niet dat die amper in je budget van €400,- past. Hij staat in pricewatch dan wel voor net onder €400,-, maar dan heb je nog geen CF kaart van (minimaal) 256MB en batterijen. Reken er dus nog maar een slordige €100,- bij. Een A70 zou wellicht nèt passen en is ook een bijzonder goede camera. Het 3 of 4 Mpixel verhaal komt pas tot zijn recht als je "regelmatig" foto's op volledig A4 wil (laten) afdrukken. Onthoud dat je ook niet elk merk en kwaliteit kleinbeeld rolletje (in een analoog foto toestel) oneindig kan uitvergroten.
Link naar reactie
de kwalitiet van de afdruk (analoog) hangt niet alleen van de firma af ook het din/asa getal heeft ermee te maken. hoe hoger hoe eerder gestopt moreyt worden om de korrel nog klein te houden. de copieermachines werken ook meestal met din/asa 6 en een grote lamp om het zo kort mogelijk te belichten de oude asa 50 of 100 films kan je nog redelijk groot zonder beeld verlies (een keer een foto vergroot naar 2 x 3 meter) de huidige 200 asa heeft de korrel van de oude 100 asa film door aps techniek die in de kleinbeeld wordt geimplanteerd de films hoger dan 400 asa geeft bij 50 x 75 al een redelijke korrel te zien
Link naar reactie
Wat een goede review-site is die eerte zeg!! Fantastisch.. De s5000 lijkt erg mooi, maar dan is de S602 helemaal een droom toestel. Jammer genoeg valt dit wel buiten mijn budget. (S5000 heeft weinig manuele instellingen en behuizing is niet erg stevig en een beetje show.. De 10x zoom blijft aantrekkelijk.) De A70 lijkt een hele goeie: Die 5 punts-focus bijv. lijkt me erg handig en snel en de instellingen zijn allemaal handmatig in te stellen. Om voor een A80 te gaan lijkt overbodig, maar de meerprijs valt reuze mee zag ik. Van de Olympus C-720 valt de review wat tegen (hoek-probleem en AF-ilumn.) maar heeft wel optische zoom van 8x en dat vind ik ook leuk. Even nog naar alternatieven kijken van de Canon A70 en Olympus C720. En een review zoeken over de Fuji S304 (jammer dat de FujiFilm FinePix S304 niet besproken wordt op die eerste review-site). Bedankt iedereen tot zover! (Ook voor de tips over de batterijen, korrels en online kopen ed.) Nog 1 algemene vraag: Als grootte voor het extra geheugen (vn. gebruik: foto's) is echt 256 aan te raden?
Link naar reactie
[quote:d9877ffa97="Vv."]Nog 1 algemene vraag: Als grootte voor het extra geheugen (vn. gebruik: foto's) is echt 256 aan te raden?[/quote:d9877ffa97]Ja, die A70 maakt op hoogste kwaliteit 3MegaPixel foto's van ongeveer 1,5MB per stuk (minimale compressie). Op een 256MB kaart passen dan zo'n 170 foto's. Da's prettig als je 2 weken op vakantie gaat en niet zo snel je foto's kunt overzetten naar een PC. Een A80 maakt 4MP foto's van een slordige 2MB p/s, zodat er minder foto's op een 256MB kaart passen. Hoe meer MP de camera, hoe groter de kaart die je nodig hebt. E.e.a. is afhankelijk van de compressiefactor van de camera; zoals je al aangaf maakte die Aldi camera 4 of 5MP foto's, maar comprimeerd naar 800kB.
Link naar reactie
Nog even een tip voordat je de camera online bestelt(als je dat van plan bent tenminste) stap even een fotospeciaalzaak binnen die toevallig de camera die jij wil heeft en kijk dan even of de camera die je op het oog hebt lekker aanvoeld, goed in de hand ligt, niet te zwaar is etc. etc. Want er is niets ergers dan een camera aanschaffen die niet goed in de hand ligt of voor jou gevoel te zwaar is.
Link naar reactie
Een camera die precies in je budget past is een Nikon Coolpix 4300. Het best getest door computertotaal dit jaar! Fantastische camera, heel veel mogelijkheden, lees de prijzen en de revieuws maar eens na op www.kieskeurig.nl. Ik heb hem nu een half jaar en ik ben er erg tevreden over. Ik had daarvoor een Canon Powershot 600, ook een hele goede camera voor die tijd, maar die is inmiddels sterk verouderd. Mijn vrouw gebruikt die oude nu ook nog met veel plezier.
Link naar reactie
Bedankt iedereen voor de info! Ik kijk naar alle modellen die jullie aanraden, welk model of aantal megapixels ed. dan ook. Verder.. Ondanks de 5/8p.-focus vallen de A70/80 mij een beetje tegen vanwege de 'purple fringing' en rode ogen. Het kantelbare LCD-schermpje hoeft voor mij niet. dcresourse.com laat de negatieve punten goed zien en dcviews.ocm is juist weer heel positief. Qua vorm ben ik erachter dat ik een beetje val op SLR-like, die wat steviger in de hand liggen, maar vind ik niet het belangrijkste. Maar tóch.. ;) De Fuji Finepix s304 heeft te weinig (geen manual focus, meerdere ISO-instellingen, en geluid bij video). Maar goedkooper goed alternatief geloof ik qua kwaliteit. Toch zou ik de Nikon Coolpix 4300 geloof ik liever hebben dan de fuji s304, vanwege de 5.p-focus en goede reviews. Ook handige grip. Nadeeltjes lijken: Geen geluid bij video, geen AF licht waardoor donkere foto's met weinig contrast tegen kunnen vallen. De s5000 lijkt een s602-wannabe (zeer beperkt manueel instelbaar) en vrij kwetsbaar. Ook de bolling van de lens is erg zichtbaar vergeleken met andere camera's en ontstaat er veel 'purple fringing'. De volgende lijkt een betere: Onderweg tussen de reviews door viel mijn oog op de (4 mp.) [url=http://www.dcresource.com/reviews/hp/photosmart_850-review/index.html]HP Photosmart 850[/url]. HP vind ik niet echt een 'aantrekkelijk' merk en ik vraag me af hoe hun service is bij camera's. Maar verder zijn de foto's er van erg goed! Geen rode ogen, geen paarse gloed, kleuren een pietsje te fel maar nog stukken beter dan die van de A70/A80. En ook zo'n grote zoom. Lijkt me geschikter dan de s5000. De belangerijkste nadelen zouden zijn: 'some chromatic aberrations + jaggies in photos' (waar/hoe zie je die?), het ontbreken van continuous shooting en beperkte playback-mogelijkheden. Ook zijn er geen extra lenzen op te zetten. foto's HP: http://www.dcresource.com/reviews/hp/photosmart_850-review/gallery.html foto's A80: http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_a80-review/gallery.shtml (let vooral op de paarse gloed tussen de bladeren van takken! Ziet iemand de 'chromatic aberrations + jaggies'?) De HP Photosmart lijkt me dus echt een goeie koop voor de prijs maar ik blijf nog even kijken naar alternatieven en nadelen van de camera. Of ze via winkels nog goed leverbaar zijn weet ik ook eigenlijk niet.. Ben wel blij dat ik die van de Aldi niet heb genomen, als is het misschien best een goede camera! En online wordt het denk ik niet, omdat de leveringsduur en service (soms) vaker tegenvalt als via een winkel.
Link naar reactie
[quote:8d5070fe5a="Vv."]De belangerijkste nadelen zouden zijn: 'some chromatic aberrations + jaggies in photos' (waar/hoe zie je die?), het ontbreken van continuous shooting en beperkte playback-mogelijkheden. [/quote:8d5070fe5a]Chromatic aberations: http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Optical/Chromatic_Aberrations_01.htm Met jaggies wordt het "trapjes effect"bij het afbeelden van een schijne lijn bedoelt. Persoonlijk vind ik die HP niet bepaald compact; ik zou er een bloedhekel aan hebben om dat ding de hele dag mee te zeulen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...