Ga naar inhoud

negatieven inscannen


Aanbevolen berichten

ik wil al mijn oude negatieven gaan inscannen op de HP4470C, ik heb een paar vragen hierover: op hoeveel dpi moet moeten de negatieven ingescand worden (als er afdrukken gemaakt worden zal dat over het algemeen op 10 x 15 formaat zijn, maar je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd) op welk formaat moeten de scans opgeslagen worden kan/moet ik met de bijgeleverde software nog wat veranderen, kleur/scherpte? moet je ook elk nagtief apart omkaderen? bij het begin van elke scan zie ik alle nagatieven, als ik ze niet per negatief omkader dan wordt het gehele nagatief ingescand, dus doe ik ieder apart, alleen kost dit enorm veel tijd ook alle andere tipes over dit onderwerp zijn welkom!
Link naar reactie
Hangt er ook een beetje vanaf, wat je met de ingescande negatieven wilt doen. Alleen opslaan/branden op cdr en vervolgens op je PC scherm bekijken, of ook daadwerkelijk afdrukken. In het eerste geval kun je met minder DPI volstaan, dan in het 2e geval. Ik sla mijn scans op in JPEG formaat vanwege de grootte. Aanpassingen qua kleur/scherpte/cotrast/kleurverhouding. noem maar op, is eigenlijk een kwestie van persoonlijke smaak, creativiteit. Uiteraard zal bijgeleverde software over deze onderdelen wel beschikken. Ik ken de software niet, ik heb zelf Minolta software, ik kan volautomatisch scannen en handmatig. Zo kan ik zelf kiezen wat ik wil doen met de scans en stelt de softwre automatisch de resolutie in. Bij het automatisch scannen is de keus beperkt, bij de handmatige versie zijn er meer mogelijkheden en je kunt eigen profielen aanmaken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...