Ga naar inhoud

Kan HD niet uitzetten in bios...


Aanbevolen berichten

Als boven. Ik wil mijn sys-hd gaan formatten en door schade en schande heb ik geleerd om dan maar de andere schijven af te koppelen, een foutje is zo gemaakt..... Nu dacht ik dat eenvoudiger te doen door gewoon in de bios de betreffende hd's op "none" te zetten in de IDE configuratie. Het werkt niet, windows ziet na de reboot gewoon nog beide hd's. Hoe kan dit??? Het betreft dus twee extra hd's die in mijn sys zitten, 2 x 80 Gig maxtors. de eerste is primary-slave de tweede is secondary master. Mobo is een Asus P3B-F met de laatste bios. OS is W2K-sp4.
Link naar reactie
Dat mijn mobo automatische detectie heeft dat weet ik, maar als ik expliciet het betreffende kanaal op "none" zet dan verwacht ik dat er dus ook geen hd wordt "aangezet" De keuze mogelijkheden in het bios menu geven dat ook min of meer aan: er is: user auto none cdrom zip scsi enz enz enz Ik verwacht dan dus niet dat als ik "none" kies dat ie dan eigenlijk op "auto" staat. Wat is dan de point van het keuze menu? Of zie ik het verkeerd?
Link naar reactie
Dat weet ik ook wel, dat is ook niet echt mijn probleem, behalve dat het irri is om mijn kast te moeten openen.(hij is helemaal soundproof geisoleerd) Ik verbaasde me er eigenlijk over en vraag me nu gewoon af hoe dat zit...... Het is miz een beetje vaag: als ik mijn parallelle of seriele poort in de bios uitzet dan kan ik er zoveel printers-scanners of modems aanhangen als ik wil maar windows ziet ze dan toch echt niet. Waarom werkt dat niet zo met een HD?
Link naar reactie
[quote:dadb9f14b5="rwilligen"]Heb net nog even wat anders geprobeert: de boot HD op none gezet. Nu werkt het wel: de hd wordt niet gezien, hij boot niet en ik krijg een non-disk-error.[/quote:dadb9f14b5] Uiteindelijk gaat WIndows XP (of 2000) die andere schijf weer zien. Waarom dat het werkt, dat weet ik niet precies. Vermoedelijk omdat de IDE controller nog steeds actief is. Software die de Bios niet gebruikt, kan nog steeds uitpuzzelen dat er een apparaat aan hangt. Een hardware poort die is uitgeschakeld, die zal niet worden gevonden. Degene waarvan je opstart wordt i.h.a. de C: (ook als die op slave secundair zit). Deze configuratie wel eens gebruikt toen mij HD ging overlijden. Met een andere schijf WIndows XP gedraaid (werkt ook bij 2000). De kapotte schijf werd bij het opstarten ontzien door het instellen op None. Via Windows kon ik er verder gewoon bij komen. De schijf op master primair werd vanzelf D: of hoger.
Link naar reactie
win2k en xp zoeken zelf dus naar hdd's .... prop er maar eens live een hdd in (ja terwijl windows draait) en refresh je hardware... dan vind ie em namelijk gewoon :)) ....geheel op eigen risico doen ....ja ik heb et meer malen gedaan :P ik heb 2 van die swapdisk bays (doodgewone dingen voor meenemen van hdd naar school) ....ja alle hdd's waarmee ik het gedaan heb leven nog 8)
Link naar reactie
[quote:6a28ba3774="rwilligen"]Ik wil mijn sys-hd gaan formatten[/quote:6a28ba3774] Maar hoe had je dat willen doen? Vanuit WinXP? Het klopt inderdaad dat WinXP harddisks kan zien, die in de BIOS op None staan. Als je dat formatteren echter doet met een programma zoals PartitionMagic opgestart vanaf CD of boot diskette, dus in Caldera DOS, dan zouden deze harddisks onzichtbaar moeten zijn voor dat programma.
Link naar reactie
Het gaat eigenlijk al niet meer om het formateren. Ik checkte in windows of de schijven weg waren maar dat was niet zo. Ben er ondertussen achtergekomen dat onder dos de schijven wel weg zijn. Het is dus kennelijk een grapje van win2000 dat de schijven toch zichtbaar zijn. Ik heb dus wel mijn doel bereikt: ik kan onder dos niet "per ongeluk" 1 van mijn data schijven formateren. De vraag bij mij bleef echter hangen: hoe kan windows dat nu wel terwijl het onder dos niet lukt? Welk mechanisme gebruikt windows om toch de schijven te kunnen zien? Anyway: het probleem opzich is dus wel opgelost...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...