Ga naar inhoud

N.A.V C!T 12:Is mijn RAID controller Hard of software matig?


Aanbevolen berichten

Naar Aanleiding van het stuk over RAID in de C!T 12: In dat artikel stond bij stap 2 dat er Hard of software matige RAID controllers ijn. Ook bij de on-baord versies. Nu heb ik een RAID controller op mijn mobo, hoe weet ik nouw of hij hard if software matig is? Het gaat om hetvolgende mobo: K7T Turbo (MS-6330) Met een Promise Raid controller. Voor de zeikers onder ons: De site van MSN geeft een vreemde error als ik zoek, en voor oudere mobos moet je perse zoeken op de site omdat er geen directe links is. Ik weet ook niet welke RAID controller het precies is, want in mijn boekje staat dat niet.
Link naar reactie
Na een speurtoch op www.google.com :wink: : volgens mij heb je dit mobo: http://www.baber.com/baber/411/msi_k7tturbo_6330.htm en waarschijnlijk heb je deze raid controler : http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?productId=112&familyId=2 dat is een S-ATA raid controler, HARDWARE matige raid controler met 4 poorten. Kan dus raid 0,1 en 0+1 (en 5 en 10) overzicht van de mogelijkheden: RAID Levels Supported RAID 5 -- Striped parity on 3-4 drives, ultimate data protection, capacity and performance balance RAID 10 -- Data mirrored then striped across four drives, for double drive failure protection RAID 1 -- Mirrored pairs of drives for data protection with increased read performance RAID 0 -- Data striped across 2-4 drives for increased performance but no data protection JBOD -- Just a Bunch Of Drives: independent connected drives with no RAID interconnection
Link naar reactie
De meeste onboard Promise en Highpoint RAID controllers zijn gewoon softwarematig... Deze dus ook een hardwarematige raidcontroller kost meestal meer dan je mobo zelf :P Je zal wel 4 aansluitingen hebben voor ide kabels, 2 zijn aangesloten op de north bridge en werken gewoon als ide 1 en 2, de andere 2 zitten op de promise controller en werken als ide 3 en 4 óf als RAID.
Link naar reactie
je merkt het verschil tussen hard- en softwarematig wel aan je processorgebruik. zelfde bv met die AC'97 onboard geluidskaartjes. software betekend in dit geval gewoon dat het meeste rekenwerk door de processor gedaan word. kheb zelf niet al te beste ervaring met promise ism 2 wd 800jb schijven, werkten trager in raid-1 dan los. en regelmatig bsods @ win2k Onboard controllertjes zijn meestal qua functionaliteit ook wel iets beperkter vergeleken met dezelfde losse kaartjes in de winkel, al valt dit meestal op te lossen door een 'gehackt' bios te flashen (op eigen risico) denk trouwens dat dit je mobo is http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=100
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...