Ga naar inhoud

[LED] zonder weerstand


Aanbevolen berichten

Een LED heeft twee verschillende weerstanden. Een weerstand als er geen stroom door loopt R[size=7:4f16169a36]1[/size:4f16169a36] en een weerstand als er wel een stroom door loopt R[size=7:4f16169a36]2[/size:4f16169a36]. Normaal worden LEDs in serie met een weerstand gezet om te voorkomen dat de LED doorbrand als de weerstand van de LED daalt. Zouden we ook niet een schakelingetje kunnen maken waar we normaal een lage spanning over de LED zetten (alsof de LED in geleidende toestand is) en om de LED aan te doen er even een piekspanning overheen zetten? Dit zou veel stroom kunnen besparen.
Link naar reactie
Een LED is een Light Emitting Diode en kent dus een sper en een geleidende toestand. Om de de led te laten "branden" dient er ongeveer 1,6 Volt op de aansluitingen te staan. Rechtstreeks op een batterij 1,5 Volt is dus geen probleem. Vs = Spanning VL = Spanning over de led IL =Gewenste stroom door de LED in mA R=(Vs-VL)/IL*1000 =(12Volt-1,6Volt)/20*1000 r= 520 Ohm of uit de E reeks 560 Ohm [url=http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/led.htm]Ledcalculator[/url] Zover ik weet heeft eenLed nagenoeg geen inschakelstroom, daarom zijn het ook ideale dingen voor batterij apparaten. Andere methode is het pulserend met hoge stroom schakelen van de led dus bv duty cycle 20/80 met een Ledstroom van 80 mA. de led knipperd dan, als de frequentie hoog genoeg is ziet de mens dit niet. Peter
Link naar reactie
Ik denk dat je een denkfout maakt. Als er geen stroom door een LED loopt, geeft die ook geen licht 8) Er is een verband tussen de hoeveelheid licht die wordt afgegeven door de LED en het stroomverbruik (de exacte relatie kan ik je niet geven). Energie kun je besparen door de hoeveelheid licht te verminderen of door LEDs te gebruiken met een hogere efficiency. LEDs met een hogere efficiency gebruiken minder stroom bij dezelfde lichtsterkte; deze LEDs gebruiken voor eenzelfde lichtsterkte 30% tot 50% minder energie (stroom). Minder licht verkrijg je door de stroom te beperken. Dit kan door de voorschakelweerstand te verhogen of door er een pulserende spanning op te zetten (zie eerdere post). Een pulserende spanning met bv een 50% dutycycle (50% van de tijd aan, 50% van de tijd uit) geeft effectief een spanning van 50%. Als we er even vanuit gaan dat de spanning vele malen hoger is dan de spanning over de LED als deze geleidt, zal een 2x zo hoge voorschakelweerstand de stroom beperken tot 50% (zelfde effect als een pulserende spanning met 50% dutycycle). In de meeste gevallen is de spanning niet vele malen hoger (in PCs ook niet) en moet de berekening aangepast worden (je kunt de spanning over de LED niet verwaarlozen). Ik ben nu echter te lui om het uit te typen.
Link naar reactie
Een LED gedraagt zich als een gewone diode, bij een bepaalde drempelspanning (0,5 à 0,7V) begint hij min of meer plotseling te geleiden, beneden die drempelspanning is z'n weerstand nagenoeg oneindig en brandt hij dus ook niet zachtjes. De optimale brandspanning is 1,2 à 1,5V. Hij verbruikt dan globaal 20 mA. Bij 10 mA is echter de lichtopbrengst al redelijk acceptabel. Alles wat boven die ca. 1,5V ligt, moet dus door een weerstand worden weggewerkt, en is natuurlijk puur energieverlies. Als het kan zou dus de beschikbare spanning al bij voorbaat zo laag mogelijk moeten zijn. Het voorgestelde schakelingetje heeft weinig zin, want van een inschakelpiek zoals bij een gloeilamp is geen sprake, het is gewoon to burn or not to burn. Een dergelijke schakeling zou iets zeer eenvoudigs nodeloos enorm ingewikkeld maken. Wat ik ooit wel eens met succes heb toegepast, is een LED op de netspanning. Op wisselspanning dus. De vereiste weerstand werd echter gloeiend heet, ondanks dat hij beantwoordde aan het benodigde vermogen. Ongewenste situatie dus. Ik heb toen die weerstand vervangen door een condensator (kan uiteraard alleen bij wisselspanning). Gevolg was geen overtollige hitte meer, omdat een condensator energieloos werkt. Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...