Ga naar inhoud

CD-rom formatteren ???


Aanbevolen berichten

Kan iemand mij iets vertellen of het noodzakelijk is om een cd-rom voordat hij gebruikt word, eerst te formatteren? Een kennis van mij gebruikt software waarbij ,wanneer er ge-update moet worden, dit alleen kan op een geformatteerde cd-rom? Kan iemand mij wijzer maken dan dat ik al ben. (geintje) Ik heb me wild gezocht in boeken en in windows, maar ik kan het niet vinden. we hebben het dan over windowsXP :( bedankt
Link naar reactie
Voor zover ik weet hoeven CD's nooit geformatteerd te worden :-? . Als dat wel zo is, dan gebeurt dat automatisch op het moment dat er gegevens op gebrand worden. Ik heb zelf in ieder geval nog nooit gehoord van een programma dat CD's formatteerd maar er dan verder niets mee doen. Ik denk dat je het probleem van je kennis verkeerd hebt begrepen (of hij heeft het jou onjuist voorgelegd :wink: ...
Link naar reactie
Een cd-r kan niet geformatteerd worden... Een cd-rw kan wel geformatteerd worden, maar het hoeft niet... Programma's zoals Nero InCD kunnen een cd formatteren zodat ie bijna werkt als een diskette, dus dan kan je er zo bestanden naar toe slepen en ook bestanden stuk voor stuk verwijderen... Maar het is dus [b:8781dcaf14]niet[/b:8781dcaf14] noodzakelijk...
Link naar reactie
[quote:1b25bbddd7="Capone"]Een cd-r kan niet geformatteerd worden...[/quote:1b25bbddd7]Volgens mij kan dat wel wanneer je 'm idd icm InCD gebruikt. Anders zou dat betekenen dat je InCD alleen icm met RW's zou kunnen gebruiken. Volgens mij is dat niet juist. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat in\k nog nooit met welk-packetwriting-programma-dan-ook gewerkt heb.
Link naar reactie
[quote:f7f7095f63="Captain_Kansloos"][quote:f7f7095f63="Capone"]Een cd-r kan niet geformatteerd worden...[/quote:f7f7095f63]Volgens mij kan dat wel wanneer je 'm idd icm InCD gebruikt. Anders zou dat betekenen dat je InCD alleen icm met RW's zou kunnen gebruiken. Volgens mij is dat niet juist. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat in\k nog nooit met welk-packetwriting-programma-dan-ook gewerkt heb.[/quote:f7f7095f63] Bij packet writing software moet je[b:f7f7095f63] eenmalig [/b:f7f7095f63]je cdrw formatteren. Wil de cdrw ook op een andere cdrom/dvd speler willen lezen dn moet je de corresponderende UDF reader installeren
Link naar reactie
[quote:d06c7b6cd8="Bosje"]Bij packet writing software moet je[b:d06c7b6cd8] eenmalig [/b:d06c7b6cd8]je cdrw formatteren. Wil de cdrw ook op een andere cdrom/dvd speler willen lezen dn moet je de corresponderende UDF reader installeren[/quote:d06c7b6cd8]Formatteren in de zin dat je een bestandsstructuur maakt volgens mij. Dat gaat dan m.i. ook op een CD-R. Een RW kun je echter weer volledig wissen (zoals een flop), bij een CD-R ligt dat weer anders. Ik heb effe ge-Googled: http://users.forthnet.gr/ath/axatis/FAQs/CDR/Basics/packet.htm
Link naar reactie
Ow, oke, ik wist niet dat je cd-r's ook kon formatteren... Ik gebruik het eigenlijk nooit, dus ik ging er alleen van uit dat het niet werkte met cd-r's, omdat die niet herschrijfbaar waren, maar nu blijkt dus dat ze wel gedeeltelijk te wissen zijn als ze geformatteerd zijn (alleen maak je daarmee dus geen ruimte vrij...)
Link naar reactie
Het was vroeger zo met die HP-schrijvers (had toen een HP 7100i) en is het nog steeds: alleen is het zo dat een UDF geformatteerde CDRW wel niet afgesloten kan worden naar het ISO/Joliet-formaat en een UDF geformatteerde CDR wel, dus daarmee moet je wel rekening houden (wel zo'n 15-30 MB overlaten voor de lead-out). Bovendien duurt het formatteren van een CDRW veel langer dan een CDR. Wil je een CDRW als in een enkele sessie hebben en dus als ISO/Joliet-systeem hebben, dan moet je het gewoon branden als een gewone CD-recordable, maar dat weten de meesten onder ons wel. Trouwens voor DVD-recordables is het UDF-bestandssysteem zowieso aan te bevelen boven ISO/Joliet, omdat dit het meest efficiënt is voor dit type media.
Link naar reactie
[quote:f4d2a4cb99="Nelson Lau"]Bovendien duurt het formatteren van een CDRW veel langer dan een CDR. [/quote:f4d2a4cb99]Dat kon je wel zeggen ja. Voor formatteren van 720 Mb kon je gerust 2½ uur uittrekken... Maar HP had daar iets op gevonden: Als er 10% was geformatteerd kon je alvast beginnen met beschrijven. Op de achtergrond ging het formatteren dan tegelijkertijd door. (opa vertelt uit de oude doos :P )
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...