Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo, Mag ik even komen buurten ? Van m'n 486 werkte het startschijfje niet meer. Ook andere schijfjes bleken niet te werken. Dacht dat het de fdd was en heb er een ander in gezet. En ettelijke keren er weer uit en in. Bleek de stekker op het kabel-lint kapot. Lag nog een ander. Nog geen resultaat. Connectoren in diverse standen getest. Weet nu helemaal niet meer hoe het precies in mekaar moet steken. De fdd is een Sony 9408 1/130. De eerste datakabel kon er op 2 manieren in. De vervanger die ik nu gebruik kan er maar op 1 manier in. Met pen 1 (rood op het lint) aan de buitenkant van de fdd. Ergens (met Google) gelezen dat die juist aan de binnenkant moet. Wat is de juiste ????? De voedingskabel kan er (echt waar) op 2 manieren in. Welke is de juiste ? De rode (van de 4) aan de buitenkant ???? Bij voorbaat vriendelijke dankbaarheid. opamax
Link naar reactie
[quote:45c3b91b4f="spiderned"]Pin 1 (rode ader) van de kabel moet aan de kant van de voeding stekker zitten.[/quote:45c3b91b4f] 9 van de 10 gevallen is dit goed. Ik heb dus 2 van die drives die niet aan die voorwaarde voldoen ... Waar het omgaat is dat pin 1 van de diskdrive uiteindelijk verbonden wordt met pen 1 van de connector op het moederbord. Dus ja als de blauwe lijn toevallig op pen 34 zit dan betekent dat voor het moederbord hetzelfde. Maar let op dit laatste is verkeerd gebruik, dus niet doen als het niet nodig is. Een laatste punt is er op te letten dat de kabel aan beide uiteinden hetzelfde is, anders gaat het voorgaande verhaal nog steeds niet op. Normaliter zit er voor de A: drive overigens nog een draai in de kabel. Is de A: drive recht aangesloten dan is die of B: drive of kan middels de Bios alsnog aangepast worden of via de jumper op de drive. Heel soms hebben bepaalde A-merken op dit punt iets aparts. Met gewoon gezond verstand gebruiken moet je er wel uitkomen. Het verkeerd om aansluiten moet je ten alle tijd voorkomen. In 9 van de 10 gevallen gaat het goed. Je zal maar net die ene zijn. Opletten dus bij het opstarten of het ledje blijft branden, zo ja, zet die computer gelijk uit! In dat ene geval kan het je driver en/of de controller kosten ... Vermoedelijk ben ik de enige die uit schade en schande is wijs geworden want ik lees te vaak dat kabels omkeren zonder risico zou zijn. Tja, alles dus echt op eigen risico.
Link naar reactie
Heel hartelijk dank voor meedenken. Heb een andere fdd geplaatst en die had wel de mogelijkheid om de kabel slechts op 1 manier toe te laten. Blauwe kabel (1) kwam aan de LINKER kant, zoals ik ook van 'google' bevestigd heb gekregen. De drive fungeert nu goed. Heb nog een probleem dat 1 floppy niets doet (na enkele seconden gaat de lampje van de drive weer uit), maar een andere flop doet het wel goed. Dus drive lijkt OK. Nogmaals dank opamax
Link naar reactie
fyi: heb van een vakman geleerd: Kijk naar de voorkant van de fdd. Horizontaal. Met de (uithaal-) drukschakelaar rechts onder. Hou dit beeld even vast. De 'pluggen' voor de datakabel zitten dus aan de achterkant. De ene fabrikant plaatst die 'plug' links en een andere fabrikant zal em aan de rechterkant plaatsen. De kabel met de rode (of blauwe) ader moet ALTIJD AAN DE RECHTERKANT. (bij de fdd's die ik heb gezien zit de drukschakelaar aan de rechterkant onder de sleuf en dat kan het ezelsbruggetje zijn) opamax
Link naar reactie
[quote:84eb7fbcdc="opamax"]... De kabel met de rode (of blauwe) ader moet ALTIJD AAN DE RECHTERKANT. (bij de fdd's die ik heb gezien zit de drukschakelaar aan de rechterkant onder de sleuf en dat kan het ezelsbruggetje zijn) opamax[/quote:84eb7fbcdc]Persoonlijk vertrouw ik op de informatie die de drive zelf geeft. Dus de cijfertjes 1,2-33,34 of een pijltje of een bepaalde markering in het midden. Ik heb deze vakregel zelf niet kunnen verifieren (ik onthoud niet alle details van de drives die ik in handen heb gehad). VOor mij is en blijft het een "riskante" vuistregel. Bedenk ook dat sommige floppykabels (vermoedelijk oudere) ook niet volgens de regels zijn gemaakt. De connector zit wel eens omgekeerd. Het meest betrouwbare referentie punt heb je als er één pennetje op een bepaalde plek op de connector aansluiting vlakbij de rand ontbreekt.
Link naar reactie
En dat ontbrekende pennetje is vlak bij pin 1, hè ? Heb na vele ins en outs een nieuwe fdd gehaald. Probleem is nu dat pc netjes opstart, na een tijdje de fdd wordt gestart en dus het lampje gaat branden, maar dat lampje gaat na een tijdje weer uit. Het brandt ongeveer 3 a 5 sec. Wat zou dat kunnen zijn ?? (het betreft een startdiskette en bios is ingesteld om met a: te beginnen) Iemand een idee ? opamax
Link naar reactie
[quote:446863c12d="opamax"]En dat ontbrekende pennetje is vlak bij pin 1, hè ?[/quote:446863c12d] Ja, heel goed! Het exacte nummer probeer ikzelf niet te onthouden, staat wel ergens op mijn homepage. Volgens mij pen 5. [quote:446863c12d="opamax"] Heb na vele ins en outs een nieuwe fdd gehaald. Probleem is nu dat pc netjes opstart, na een tijdje de fdd wordt gestart en dus het lampje gaat branden, maar dat lampje gaat na een tijdje weer uit. Het brandt ongeveer 3 a 5 sec. Wat zou dat kunnen zijn ??[/quote:446863c12d] Het diskettestation wordt gevonden. Het kan zijn dat de Bios niet goed staat ingesteld, bijvoorbeeld eerst C: en dan A:. Zit er een draai in de kabel? In het algemeen zit A: aan het eind van de kabel, na de draai. ALs die voor de draai zit, dan wordt die misschien als B: herkend.
Link naar reactie
[quote:92b5faeae4="Hans.Vosman"]Het diskettestation wordt gevonden. Het kan zijn dat de Bios niet goed staat ingesteld, bijvoorbeeld eerst C: en dan A:. Zit er een draai in de kabel? In het algemeen zit A: aan het eind van de kabel, na de draai. ALs die voor de draai zit, dan wordt die misschien als B: herkend.[/quote:92b5faeae4]In Bios staat eerst a: en dan c: In de kable zit een twist (aders 10 t/m 16 ?) Direct na de draai aan fdd. Het einde is toch bestemd voor b: ? Het moet alemaal toch wel goed zijn, want een andere disk (start winME) tort wel gewoon door. Ligt waarschijnlijk aan de flop die ik juist nodig heb(freebsd) en heb de vraag daarom ook op dat forum op tafel gelegd. Hartelijk dank voor meedenken. opamax
Link naar reactie
[quote:068f934b39="opamax"]In de kable zit een twist (aders 10 t/m 16 ?) Direct na de draai aan fdd. Het einde is toch bestemd voor b: ? [/quote:068f934b39]Ik denk dat Hans.Vosman gelijk heeft. Dus het einde van de kabel gaat naar het diskette station. In de BIOS zou je eventueel [b:068f934b39] Boot Up Floppy Seek [/b:068f934b39] kunnen zetten op Enable. De BIOS probeerd dan het diskette station te detecteren. Als de BIOS het diskette station niet kan vinden verschijnt de foutmelding [code:1:068f934b39] Floppy disk(s) fail (40) [/code:1:068f934b39]
Link naar reactie
[quote:ecda1528ec="jolo"]In de BIOS zou je eventueel [b:ecda1528ec] Boot Up Floppy Seek [/b:ecda1528ec] kunnen zetten op Enable.[/quote:ecda1528ec] Goed idee. Weer wat geleerd. Maar probleem zit niet meer hier, want startflop van winME doet het WEL. Zal mogelijk aan de flop liggen. Had em beschreven met RAWRITE en ga het nu eens proberen met FDIMAGE. Wie weet. Nogmaals veel dank. opamax
Link naar reactie
[quote:fe7bf069f8="opamax"]In de kable zit een twist (aders 10 t/m 16 ?) Direct na de draai aan fdd. Het einde is toch bestemd voor b: ?[/quote:fe7bf069f8] De twist is inderdaad de draai die ik bedoelde. Het einde is meestal niet bestemd voor B:, tenminste dat is mijn overtuiging. Helaas gaat mijn PC-ervaring tot 1986 terug. Hoe het daarvoor was weet ik niet. Nu zijn er vooral A-merken die afwijken van het gangbare. Op zich is een jumper instelling op de drive voldoende om de boel om te keren, en ook de Bios kan er bij helpen. Als iets niet werkt dan is best wel eens lang zoeken hoe de instellingen moeten worden. Het ziet er in ieder geval naar uit dat je er uit gaat komen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...