Ga naar inhoud

characters in printergegevens


Aanbevolen berichten

Heel ouderwets, ik weet het, maar wie weet waar ik informatie kan vinden over het invullen van printergegevens in een dosprogramma. Voorheen printte ik vanuit een oud dosprogramma naar een laserprinter. Deze printer paste de letter aan op het A-4tje. Dus een kleinere letter zodat de hele regel er op kwam. Nu heb ik een deskjet 930c en nu lukt mij dat niet. Nu kan ik in het dosprogje een aantal printergegevens invoeren, maar ik ken de betekenis er niet van.Heb van alles geprobeerd. Bestaan er tools hiervoor? Ik wil dus een volledige regel kunnen printen op a-4. Nu wordt het afgebroken omdat er geprint wordt in letterhoogte 10 of 12 ofzo. Dit kan ik in het programma niet aanpassen behoudens enkele chr$ instellingen; terug-stellen van alle printerwaarden: chr$(27); chr$ (64);chr$(0 aantal karakters: 80 per regel : chr$ (27); chr$ (80); chr$(0 aantal karakters: 96 per regel : chr$ (27); chr$ (77); chr$(0 aantal karakters:136 per regel : chr$ (27); chr$ (15); chr$(0 instellen van linkerkantlijn : chr$(27); chr$108); chr$(1 onderstrepen beginnen :chr$(27);chr$(45);chr$(1 onderstrepen beeindigen :chr$(27);chr$(45);chr$(0 wat betekent het eerste veld 27, 2e veld 80, derde veld 0 ???? Ik kan zelf geen nieuwe regels toevoegen, kan alleen de bestaande getallen wijzigen. Hoe krijg ik nu voldoende karakters per regel op ee staand A-4? Wie kan mij helpen? Jan
Link naar reactie
ESC codes werden vroeger gebruikt. HP gebruikt tegenwoordig een PCL taal. Ook heel handig alleen is dat niet te vergelijken met ESC codes, het zijn leesbare lettertekens. In de documenIk vrees dat je op zoek moet naar een andere oplossing. De code die je laat zien, lijkt veel op Basic. Is dat toevallig Basic? In wat voor soort bestand staat die informatie? PCL code vraagt veel meer letters, dus als je er maar 3 hebt, dan kun je daar verder niks mee. In theorie kan je met een DOS programmaatje printercodes versturen. Voorwaarde is wel dat het print programma dat je gegruikt, die opdrachten niet verstoord met een initialisatie opdracht. Op zich maak je me wel nieuwsgierig. Is het mogelijk om de te printen informatie in een tekstbestand te plaatsen? TOt het uiterste in de DOS wereld blijven en blijven zoeken naar een moeilijke oplossing, dat is misschien helemaal niet nodig. Een tekst bestand kan in een "handomdraai" vanuit WIndows in het geprint worden.
Link naar reactie
Deze waarden zijn normaal per printer verschillend. CHR$(27) is een zogenaamde Escape-sequence. Hiermee woordt aangegeven dat de tekenreeks die er achter komt niet afgedrukt moet worden, maar voor de aansturing van de printer dient. De codes er achter kunnen dus afhankelijk zijn van de fabrikant van de printer. Mogelijk heb je wat aan de tabellen op deze link. Je moet wel even mbv tabel N4 even uitzoeken welke codes je moet gebruiken. Zo Is in de tabel van de HP laserprinter aangegeven 1B waar jij gebruikt chr$(27). [url]http://www.cdc.gov/niosh/ltapn.html[/url] Succes.
Link naar reactie
Hans, ik denk dat je gelijk hebt. Het is een oud programma waarin ook een basrun.exe in voorkomt. Het start in dos onder xp en w'2000 ook niet op. Het werkt wel in de dosbox van w'95 en w'98. Als ik het opstart in w'2000 of xp, geeft het aan dat het op de a-schijf geen basrun.exe kan vinden terwijl die er wel staat. Ik had ook het idee dat het een basicprogramma is, maar daar weet ik niets van. Wellicht moet ik een lid van hcc-basiq gebruikersgroep benaderen. Jan
Link naar reactie
Windows XP ondersteunt DOS niet. Dit houdt ook in dat de printer-aansturing kan gaan. Mbv trucs draait een aantal DOS-programma's nog wel. Of je printer DOS nog ondersteunt is de vraag. De meeste printers doen dat nog wel, omdat ook Windows 98 nog op DOS is gebaseerd. De escape sequences zijn zeker niet alleen in Basic te gebruiken. Ook in Pascal, DBase, Clipper en C++ kon je die aansturingen doen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...