Ga naar inhoud

2 hdd op 1 ide


Aanbevolen berichten

ik heb nu 2 hdd op een ide poort aangesloten, maar ik heb het idee dat het nu allemaal veel trager geworden is. (kan ook wel kloppen) Nou is m'n vraag, maakt het veel uit als ik een hdd samen met m'n brander doen en die andere hdd met m'n dvd speler? Ik moet er dan weer een aparte (langere) ide-kabel voor kopen ( wat volgens mij niks kost).
Link naar reactie
Ik heb inderdaad 2 aansluitingen op m'n bord zitten. alleen is het als volgt: Het zijn 2 x een 120 GB schijf 7200 rpm. ===== Brander (M2 = nu) dat wordt (M2) ===== DVD (S2 = nu) dat wordt (S1) ===== cardreader ===== Leeg (diskettestation) ===== hdd1 (M1 = nu) dat wordt (M1) --------- Leeg --------- hdd2 (S1 = nu) dat wordt (S2) Op hdd1 staat windows dus hier zet ik de dvd op. Op ide2 zet ik dan brander en hdd2. Maar als ik dit doe dan kom ik in de knop met m'n kabels... (voor de brander en de hdd2. er zijn hier neem ik aan wel langere ide-kabels voor? En... als ik van hdd1 --> brander brand wat gebeurd er als ik van dvd --> hdd2 een copy doe?? hdd1 --> hdd2 zal dan neem ik aan een stuk sneller moeten zijn.
Link naar reactie
Nou hoe bedoel je het "omdraaien"? Bedoel je daarmee: a. het uiteinde wat je normaal op je moederbord doe die nu in je dvdspeler doen? b. de kabel zo laten zitten zoals die zit maar de connector zelf omdraaien? Of je het kan omdraaien ligt denk ik aan je moederbord, maar je kan kijken op je moederbord naar het ideslot waar je de kabel in wil doen of daar een pinnetje mist als dat zo is dan moet dat aan de kant van de idekabel die je er in wil doen natuurlijk ook een gaatje missen. (gewoon ff goed op je moederbord kijken naar het ideslot om te kijken of het past)
Link naar reactie
je kan gewoon beide op een kabel zetten mits ze beide de zelfde snelheid hebben qua doorvoer de data tansfer is belangrijk 1 heb je de dikke kabels aan 33mb data 2 heb 80/100 conductor kabel die met [color=blue:766d132312]blauwe [/color:766d132312]of [color=red:766d132312]rode[/color:766d132312] stekker eraan de kleur doe je op het mobo op de middelste pri sl op het eind de pri ma staat vaak op zo'n kabel bedrukt ook als je cd en brander dan op ide 2 zet sec cd op sl brander op sec ma. ook hiervoor de 80/100 kabel gebruiken( dunnere draden) de data transfers van deze kabels ligt 3 t 4 x zo hoog als van de standaard kabel zet je slave onder master erboven met ruimte ertussen voor warmte afvoer van de schijven, kom je ook niet met de kabels in de knoop :wink: indien je kast dit toelaat prijs kabels tussen de 5 en 8 euro als je deze kabels zelf op de oudste sytemen doet werkt ie al bijna 2 x zo snel het is alsof je van 1 rijbaan naar 6 banen gaat kijk serieel ata kabels hebbeb een doorvoer van bijna 2ghz de oude dikke 33 mb zitten bijna altijd standaard bij cd en brander de 80/100 tot max 140 mb op nieuwe systemen 1 kbl erbij je begrijpt het wel nu denk ik hè dus vervangen die oude !!!! :wink: :wink: op de vraag kan je kabel omdraaien NEE er zit ook vaak een uitsparing aan de ide poort op mobo of schijf de rode draad is 1 kijk op mobo of er pin 1 staat of dik wit hoekje het langste stuk is tussen mobo en 1e schijf die ie tegen komt slave dus. als je geen slave hebt blijft de middelste gewoon ongebruikt in de schijf staat de rode draad altijd naast de rode voedingsdraad naar binnen dus alleen je jumpers zitten er tussen maar kijk eens op de site's van schijffabrikanten daar staan duidelijke beschrijvingen hiervan :wink: :P
Link naar reactie
[quote:21ddb794c4="jrbr13"]de oude dikke 33 mb zitten bijna altijd standaard bij cd en brander de 80/100 tot max 140 mb op nieuwe systemen 1 kbl erbij[/quote:21ddb794c4] Je bedoelt zeker dat je tegenwoordig 80-aderige kabels hebt voor ATA 66, 100, 133. De oudere, 40-aderige kabels kunnen maximaal een doorvoersnelheid aan van 33mb/sec. [quote:21ddb794c4="jrbr13"]als je deze kabels zelf op de oudste sytemen doet werkt ie al bijna 2 x zo snel het is alsof je van 1 rijbaan naar 6 banen gaat[/quote:21ddb794c4] Ow ja?? Volgens mij ligt de beberking van een oud systeem bij de IDE controller zelf. Als de controller niet meer dan 33mb/sec ondersteund heeft het totaal geen nut om 80-aderige kabels te gebruiken voor de [b:21ddb794c4]snelheid[/b:21ddb794c4]. Volgens mij is dan wel elke ader weer geaard of zoiets, maar dat weet ik niet precies. @Topicstarter: Ik zou gewoon je 2 harde schijven op de Primary IDE zetten en je brander op Sec. Master, zodat je dvd speler automatisch alleen nog maar op de Sec. Slave kan staaan. Ik zou dit zo doen omdat de hele IDE controller de snelheid van het langzaamste apparaat overneemt, in jou geval dus de snelheid van een brander of dvd speler.
Link naar reactie
Hm... interessant. Ik heb gewoon 1e IDE controller : 2 harddisken van 80 Mb, 8 mb cache - en 40 Mb, 2 mb cache in gebruik. Op de 2e IDE-controller heb ik de DVD-speler en brander in gebruik. Gebruik op beide 80-conductor cable. De CD-spelers werken op PIO 2 mode en dergelijke. Mijn harddisken blijven daarmee buiten schot en werken op DMA-mode 5. Daar wordt ook de Conductor cable 80 gedetecteerd. Inderdaad merk ik dat mijn brander en DVD-speler stuk langzamer reageert wel, maar niet overdreven. Mijn harddisken vind ik belangrijker Het branden gaat overigens gewoon OK. Is dit goed of moet het anders voor nog meer performance ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...