Ga naar inhoud

Inkjetprinter na enkele weken weer in gebruik nemen


Aanbevolen berichten

Ik heb een Epson Stylus Photo 950 en nu heb ik onlangs in alle rumoer begrepen dat Epson in de printervullingen wat inkt laat om de vaste printerkoppen niet te laten uitdrogen. Heel geinig, maar waarom werkt dat dan niet? Als ik de printer wel eens een paar weken niet gebruik en dan zoals vanmorgen ineens wel, ben ik een half uur bezig met het reinigen van de printerkop, het doorblazen (?) van de inktleidingen, het afdrukken van streepjespatronen en daarna weer reinigen printerkop etcetera.... Kortom, die printer droogt in een paar weken ongebruikt, enorm uit en hem daarna kleurecht aan het werk krijgen vergt de nodige acties enkost veel papier. Tegenwoordig begin ik soms ook wel na de eerste reinigingsactie maar gewoon te printen, eerst op normaal papier tot het acceptabel is. Zijn er geen methoden om dit te voorkomen? Dat je ook zo een inkjetprinter gewoon na ee paar weken niet gebruikt, aandrukt en huppa, hij doet het! Iemand goede tips? mvrgroet Edmond
Link naar reactie
Minimaal 1 keer per week een pagina printen voorkomt uitdroging. Je moet natuurlijk wel alle kleuren even gebruiken. De reden dat Epson de partonen niet geheel leeg maakt, is dat de printkop beschadigt als er ipv inkt alleen lucht door de printkop gaat. Die droogt dan inderdaad uit. Als je weinig print krijg je het zelfde effect. Een andere oplossing is de printkop uit de printer te halen en af te plakken met van dat matte doorzichtige plakband dat je ook weer makkelijk verwijderen kan. Gewoon plakband laat te veel lijmresten achter. Daardoor beschadigt de printkop ook.
Link naar reactie
[quote:c0e89ac596="HermanH"]Een andere oplossing is de printkop uit de printer te halen en af te plakken met van dat matte doorzichtige plakband dat je ook weer makkelijk verwijderen kan.[/quote:c0e89ac596]Epson gebruikt een Piëzo-printkop die aan de printer vast zit en niet dus niet makkelijk af te plakken is (als dat al goed zou zijn voor die kop). Die vaste printkop is precies een van de hoofdredenen dat ik nog nooit een Epson gekocht heb. Overigns staat deze maand in C!T een uitgebreid verhaal over verschillende print technieken. Helaas is er aan uitdroging niet zoveel te doen. Een cartridge kun je nog eens een nachtje laten los-weken, maar met een vaste printkop heb je een probleem.
Link naar reactie
[quote:056fb1d76a="Eddy X"]Verkeerde konstruktie ?[/quote:056fb1d76a]Wellicht. Epson gebruikt piëzo koppen die een membraam naar beneden drukken om een druppel op papier te krijgen. Canon, HP en lexmark gebruiken termische koppen waarbij inkt door een verhitte luchtbel eruit gedrukt wordt. Die membranen bij Epson zijn gevoelig voor uitdroging, vandaar de verplichte hoeveelheid inkt in de kop (blijven soepel). Gebruik je eigenlijk originele inkt, Edmond?
Link naar reactie
[quote:092ac117d7="Edmond Varwijk"]Gewoon sh*t dus. Vind dit wel erg beperkt qua techniek, dat moet toch beter kunnen. Hopelijk focussen ze zich ook eens op dit soort simpele maar erg irriterende problemen. groetjes Edmond[/quote:092ac117d7] Dat is nu precies de reden dat ik nu een HP heb. Ik was meer dan de helft van mijn inkt kwijt aan spoelen :evil: Het komt omdat mijn verbruik laag is. Ik doe ongeveer een jaar met een volle cartridge. Mijn HP zit nooit verstopt, ondanks dat ik heel weinig print. Gemiddeld nog geen pagina in de week.
Link naar reactie
In mijn optiek is Canon nog steeds "the best of both worlds" oplossing. Ik heb vorig jaar een I550 gekocht waar ik zeer tevreden over ben. - Goedkope, losse inkttanks per kleur. - Evt. verwisselbare kop (geen idee wat dat kost trouwens) - Goede afdrukkwaliteit, al is dat in de huidige generatie niet zo'n issue meer. - Snel wat betreft afdruk tempo. - Randloos afdrukken De enige nadelen die ik kan verzinnen zijn: - Alleen Windows/Mac ondersteuning (linux schijnt aan de praat te krijgen te zijn) - Duurt even (30 sec?) voor ie eindelijk begint met afdrukken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...