Ga naar inhoud

Harddisk maakt ongelofelijk veel herrie


Aanbevolen berichten

Hallo, Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe harde schijf, een Maxtor DiamondMax 9, 80 Gb, U-ATA/133 en 8 Mb cache erop. Op zich een mooie schijf en hij werkt verder ook prima. Alleen maakt het ding ontzettend veel herrie, het is soms net alsof het ding zo uit de computer kan rammelen ja en in zo'n holle kast als die van een Dell Dimension 8100 klinkt dat behoorlijk heftig kan ik je vertellen. Ik vraag me af of dat "gerammel" kwaad kan voor de harde schijf, want echt gezond lijkt me dat niet. Ook vraag ik me af wat ik hieraan kan doen om het geluid te dempen. Hij hoeft van mij niet echt fluisterstil te zijn, want dat lukt volgens mij nooit, maar een beetje minder herrie zou zeer welkom zijn. De drive zit met 4 schroeven aan de onderkant vast in plaats van de zijkant. Persoonlijk vind ik dit wel een slimme manier, want zo verminder je al het contactvlak met de behuizing. Maarja, wat kan ik er verder nog meer aan doen? Groetjes, Richard.
Link naar reactie
Misschien een gekke oplossing, maar hij werkt HEEL vaak WEL. Het volgende: Hang de hd op aan het bracket via tai rips (of hoe schrijf je dat) Dit is een tip die uit de computertotaal komt. Heb het zelf ook geprobeerd en was direct verlost van het rammelende geluid. Het ziet er natuurlijk niet zo mooi uit in de computer, maar das van ondergeschikt belang, vind ik dan. Tony
Link naar reactie
[quote:35a86f99cf="rasikkes"]Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe harde schijf, een Maxtor DiamondMax 9, 80 Gb, U-ATA/133 en 8 Mb cache erop. Op zich een mooie schijf en hij werkt verder ook prima. Alleen maakt het ding ontzettend veel herrie, het is soms net alsof het ding zo uit de computer kan rammelen ja en in zo'n holle kast als die van een Dell Dimension 8100 klinkt dat behoorlijk heftig kan ik je vertellen. [/quote:35a86f99cf] Er zijn 2 vormen van lawaai. Het geluid van de schijf zelf, meestal een soort gezoem. Als dat geluid te hard klinkt, zou ik daarover klagen bij de leverancier. Dat geluid is ook vrij makkelijk aan te tonen als je een geschikte voeding meeneemt naar de winkel om een en ander te demonstreren! Meestal zijn over het geluidsniveau ook specificaties beschikbaar. Een schijf die bijvoorbeeld stiller zou moeten zijn dan 40 dBA, zou toch echt geen storend geluid mogen produceren. Het andere geluid is resonantie. Dan wordt het meer een gerammel en is vaak ook geen continu geluid, en het zeker geen zoemend geluid. Hiervoor is een stevige kast de oplossing. Soms is plaatsing op de bodem een oplossing, soms ophangen in rubbers. Voor een zoemende schijf is het in ieder geval geen oplossing. Als je de schijf in de rubbers hangt moet je nog wel een aarddraad leggen. De buitenkant van de schijf is van metaal en die moet bij voorkeur met het chassis worden verbonden.
Link naar reactie
Het is alleen gerammel, niet altijd hoor. Maar ik zal morgen de tips eens uitproberen en kijken wat voor mijn harde schijf het beste is. Waar kun je trouwens die rubber blokken kopen? De oplossing om de HD in die tire-wraps te hangen zie ik persoonlijk niet zo zitten, het geheel hangt dan toch los en als je de computer oppakt of verplaatst dan bonkt die HD los door de kast als je er even niet om denkt. Nou niet dat ik iedere dag m'n PC oppak en verplaats, maar toch. Nee, ik heb liever dat de HD GOED vastzit en dat er verder niets mee kan gebeuren, die schroefgaten zitten er ook niet voor niets lijkt me. Maarja da's mijn mening :lol: Ik ga morgen even experimenteren met wat mogelijkheden en ik laat het hier dan wel even weten wat mij het beste beviel en of het opgelost is. In ieder geval iedereen ontzettend bedankt voor de reacties. Groetjes, Richard.
Link naar reactie
Ik heb de HD nu met 4 schroefjes aan de zijkant vastgezet, nu is al geluid al een stuk minder geworden, dus ik zit op de goede weg. Ook heb ik meteen de CPU fan schoongemaakt, die is nu ook al een stuk stiller geworden. Moet nu alleen nog zien of ik die HD nog wat stiller krijg, dat gerammel is niet echt prettig om te horen. Eh ja, eigenlijk zou ik er ook meer geheugen in moeten hebben, want 128 Mb is toch wel wat aan de krappe kant, maar RD-RAM is nog best wel prijzig, vooral als je het bij Dell koopt, ben je zo 2 a 300 euro kwijt als het niet meer is. Weet iemand nog een adresje waar je goedkoop aan geheugen kunt komen? geheugen.com ken ik al. Groetjes, Richard.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...