Ga naar inhoud

BIOS not installed & HDD controller failare


Aanbevolen berichten

Ik heb een pc van iemand te leen die ik 'even' mag reparen. Bij het opstarten krijg ik de volgende foutmeldingen: BIOS not installed HDD controller failare Press F1 to RESUME Nadat ik op F1 gedrukt heb krijg ik de melding: DRIVE NOT READY Insert BOOt diskette in A: Time-out failure during SCSI Inguiry command ! That's it, verder wil de pc niet opstarten. Wat pc gegevens: AMIBIOS 1993 Adaptec AIC-7700 BIOS v2.1 Release Plug and play Bios Extionsion - Verion 2.07 Volgens Adaptec kan je aan de derde getallen reeks zien van welk jaar je (en dus bios) is. 50-1100-[u:606185ac94]000000[/u:606185ac94]-00111111-121593-INGR2040-H Bij staan er dus 6 nullen en dat zegt helemaal niets. Mijn vragen zijn: 1- Is hier nog iets aan te doen? 2- Zo ja, hoe maak ik dan een opstartdiskette. Toen de pc het nog deed draaide het onder DOS (versie weet ik niet) [/url]
Link naar reactie
Kun je wel in de BIOS komen? Het lijkt ook dat de HD niet goed aangesloten zit, of kapot is. Want de HDD controller geeft een foutmelding. Kijk dus eerst eens of alles wel goed aangesloten zit. Het lijkt me een behoorlijk oude computer. Tevens omdat ie eerst van C dan van A en dan van SCSI op wil starten. Dat ie niet verder op wil starten is dus logisch, hij kan gewoon geen schijf vinden waarvan ie kan opstarten. Met een bootable floppy zou je 'm wel weer aan de praat kunnen krijgen. Deze kun je afhankelijk van je windows versie maken. In XP formateer je een diskette dan als MS-DOS opstartdiskette.
Link naar reactie
Tochh meer en gedetailleerde info meegeven. ZIt er alleen SCSI in als de boot foutboodschappen ook in die volgorde optreden ? Heb je iets veranderd ? Hoe zijn de scsi apparaten aangesloten ? Heeft het weleens gewerkt of heeft ie SCSI ingebouwd en toen werkte het niet ? Kabels goed aangesloten ? Boot device goed opgegeven ? welke scsi-id ? Is het laatste device wel geterminate ? SCSI apparaten intern of extern aangesloten ? Gebruik je active of passive termination ?
Link naar reactie
Iets meer informatie over de kaart is ook welkom. Met de term AIC-7700 kan ik niks, ik zie geen SCSI kaart bij Adaptec die zo heet. Is het een 274x (VLB) of 284x kaart (EISA)? Dat van die batterij is een goede opmerking. Er bestaan Compaq Prliants die SCSI kaarten hebben met een batterij set erop. Op zich verwacht ik dan nog wel wat andere foutmeldingen. Heb je een foto van de SCSI kaart, Adaptec kon geen plaatje laten zien.
Link naar reactie
De pc is een er een uit 1993 De AIC7700 is inderdaad een onboard scsi controller. Ik kan in de BIOS. Ik had geprobeerd om HD's te vinden (C en D schijf) Dit was helaas niet gelukt. CMOS batterij schijnt nog te werken aangezien ik in de bios de juiste datum en tijd kan zien. Opstarten met een windows 98 (ik heb geen XP) diskette resulteert in en vastloper. Er zijn geen SCSI apparaten aangesloten. Het is mij ook niet bekend of dat ooit is gebeurt en of dat problemen heeft veroorzaakt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...