Ga naar inhoud

Accu van laptop


Aanbevolen berichten

Op welke manier kan ik de "runtime" en status van een laptop accu optimaliseren? Ik heb gehoord dat je het helemaal naar 0% moet brengen en dan helemaal opladen. Ik heb ook gelezen op Engelse sites dat als je de eerste keer je accu niet volledig oplaadt, dat ie dan nooit meer zijn echte capaciteit kan halen. Dus als het de eerste keer maar 70% is geweest, dan kan hij nooit meer [i:0f19bb7eb0]echt[/i:0f19bb7eb0] 100% meer van zijn kunnen halen, zelfs als Windows aangeeft dat het 100% is. Dus voor de batterij en accu experts, maak me wijzer!
Link naar reactie
naar mijn weten hebben drivers geen invloed op de werking van een accu. Een accu doet gewoon zijn werk, de enigste manier om optimaal gebruik te maken van een accu is het werken met de energieschema's, waarbij je kunt inschakelen dat de computer langzamer gaat werken en enkele apparaten uitschakelt, waardoor het energieverbruik daalt. De slijtage van de accu gaat echter onverminderd voort. Het is ieg wel raadzaam om de accu elke maand 1 helemaal leeg te laten lopen en hem dan volledig op te laden (volgens de handleiding van mijn laptop). Ik heb het dan over een Li-ion accu. Verder staat er in mijn handleiding dat de accu na een jaar gebruik nog maar 70 % van zijn originele vermogen heeft, blijkbaar is dit proces niet tegen te houden.
Link naar reactie
De meeste Notebooks worden tegenwoordig met LiIon accu's geleverd, uitgezonderd misschien enkele goedkope of waaibomen merken. Accu drivers zullen de prestaties van de batterij niet rechtstreeks positief beinvloeden. Hoe lang je kunt werken met een volle accu hangt simpelweg af van het stroomverbruik. Als de onderdelen van je Notebook minder stroom verbruiken gaat 'ie langer mee. Zo kun je bijvoorbeeld de backlight van sommige Notebooks uitschakelen of de harddisk stopzetten na een aantal minuten. Bij veel moderne Notebooks kan ook de processor in een lagere snelheid geschakeld worden om stroom te sparen, enz. Eventueel zouden driverupdates hier wel verschil kunnen maken. Zo hadden bijvoorbeeld de eerste moederborden met Pentium-M processoren een probleem waardoor de processor helemaal niet werd teruggeschakeld wanneer de Notebook op de batterij overging. Dat soort zaken zouden m.b.v. drivers opgelost kunnen worden en dan hebben die natuurlijk wel een positieve invloed. Ook zijn er tools om de themperatuur van de processor laag te houden (werkt alleen met processoren die hiervoor speciaal geschikt zijn). Het voordeel van deze tools is ook dat een Notebook langer op de batterij kan lopen omdat de processor minder stroom verbruikt (voorbeeld: CpuIdle, maar er zijn ook nog andere).
Link naar reactie
[quote:7d8499dc79="Kamikaasje"]Eventueel zouden driverupdates hier wel verschil kunnen maken. Zo hadden bijvoorbeeld de eerste moederborden met Pentium-M processoren een probleem waardoor de processor helemaal niet werd teruggeschakeld wanneer de Notebook op de batterij overging. Dat soort zaken zouden m.b.v. drivers opgelost kunnen worden en dan hebben die natuurlijk wel een positieve invloed. Ook zijn er tools om de themperatuur van de processor laag te houden (werkt alleen met processoren die hiervoor speciaal geschikt zijn). Het voordeel van deze tools is ook dat een Notebook langer op de batterij kan lopen omdat de processor minder stroom verbruikt (voorbeeld: CpuIdle, maar er zijn ook nog andere).[/quote:7d8499dc79] Heel interessant en informatief bedankt! Kun je me trouwens wat meer vertellen over de eerste moederborden die de Pentium-M processors niet volledig ondersteunden? Dit is opgelost met drivers? Welke drivers zijn dat? :) Software om batterij langer te werken lijken mij vaak "fake". Processoren die hiervoor geschikt zijn heten Sleepstep of zoiets. ;)
Link naar reactie
[quote:cd9b7471af="sjalesho"] Over een dode accu gesproken, kun je willekeurig een andere accu kopen in een pc winkel of heeft elke laptop/fabrikant een speciale accu?[/quote:cd9b7471af] De meeste Notebooks hebben allemaal hun eigen type batterij. Voorbeeldje: http://www.defotopagina.nl/BattNotebookPACKARD-SONY.htm
Link naar reactie
[quote:03834ab086="sjalesho"]verschrikkelijk....het is net zoals de dood. :o Over een dode accu gesproken, kun je willekeurig een andere accu kopen in een pc winkel of heeft elke laptop/fabrikant een speciale accu?[/quote:03834ab086] Elke fabrikant heeft zijn eigen accu, daar wordt je, als je naar de prijzen kijkt, niet vrolijk van.
Link naar reactie
[quote:82555ce27c="jackdegek"][quote:82555ce27c="sjalesho"]verschrikkelijk....het is net zoals de dood. :o Over een dode accu gesproken, kun je willekeurig een andere accu kopen in een pc winkel of heeft elke laptop/fabrikant een speciale accu?[/quote:82555ce27c] Elke fabrikant heeft zijn eigen accu, daar wordt je, als je naar de prijzen kijkt, niet vrolijk van.[/quote:82555ce27c] Idd, de consument is dan overgeleverd aan de willekeur van de fabrikant. Je kunt dan immers niet kiezen. Zelfs als de prijzen belachelijk hoog liggen.
Link naar reactie
@Jackdegek: ja, jij mij net ook bij de vorige post :D @sjalesho: Hier een informatief artikeltje over de speedstep problematiek: http://www.pcmag.com/article2/0,4149,4093,00.asp Overigens gebruik ik zelf CpuIdle en het werkt echt. Het scheelt zowel in themperatuur als in battery runtime (ong. 20 minuten). Gelukkig wordt op mijn moederboard de speedstep functie wel ondersteunt.
Link naar reactie
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik die 20 minuten alleen haal als ik wireless lig te surfen op de bank. Ik ben dan relatief veel tijd aan het lezen en dan krijgt CpuIdle veel tijd om zijn werk te doen. Als ik zit te programmeren of andere dingen doe waarbij de harddisk flink moet werken is het een ander verhaal. Dan scheelt het misschien 5 minuten or zelfs helemaal niets. Overigens doe ik tussen de 2:15 en 2:45 met een volle batterij. Dit is overigens wel flink afgenomen in de 2 jaar dat ik nu deze laptop heb. In het begin haalde ik ruim 3 uur (soms bijna 3:30). Misschien wordt het ook voor mij tijd voor een nieuwe accu. Kost alleen 200 euri :(
Link naar reactie
[quote:508fca3727="Kamikaasje"][quote:508fca3727="sjalesho"] Over een dode accu gesproken, kun je willekeurig een andere accu kopen in een pc winkel of heeft elke laptop/fabrikant een speciale accu?[/quote:508fca3727] De meeste Notebooks hebben allemaal hun eigen type batterij. Voorbeeldje: http://www.defotopagina.nl/BattNotebookPACKARD-SONY.htm[/quote:508fca3727]Klopt, maar dat heeft alleen maar betrekking op de afmetingen. Een ander exemplaar past domweg niet. Een accu is op zich een vrij "dom" ding, wat telt is de spanning. Als een goedkoper exemplaar met dezelfde spanning en bij voorkeur hetzelfde principe toevallig wel past, is er geen enkel probleem. Met het zelfde principe bedoel ik dezelfde elementen die er inzitten, b.v. NiMh enz., dit zou verschil kunnen maken in de laadstroom, hoewel ik denk dat het verschil gering is. O.T. Eigenlijk stom dat afmetingen van b.v. penlightbatterijen wel genormaliseerd zijn, maar van complete accu's niet. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:5cf87c4560="jackdegek"]Scheelt dat nog 20 min.? aardig wat! ik kan met mijn laptopje, als ik het schema "maximale energiebesparing" kies, ongeveer twee uurtjes werken (in word althans).[/quote:5cf87c4560] Ha, ha....ik moet blij zijn als mijn Toshiba sattelite (met NiMH) 15 minuten haalt ! Dit als hij volledig is opgeladen... :evil: Hier baal ik erg van, maar er is niks aan te doen. Nog even over die dure accu's, je kunt bij de bekende merken vaak wel vervangings accus krijgen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...