Ga naar inhoud

SCSI gedraagt zich vreemd...


Aanbevolen berichten

Ik heb een pc waarin de twee harde schijven van het type SCSI's zijn. De SCSI-kaart is een Adaptec SCSI 19160 - Ultra160 SCSI. Op een dag kreeg ik het volgende probleem: Bij het opstarten bleef mijn pc hangen precies daar waar de SCSI-kaart wordt gedetecteerd, dus vlak na het testen van de RAM. Ik krijg telkenmale een korte melding dat de pc niet kon worden opgestart omdat er geen bootable harddisk kan worden gevonden. Na het drukken van een toets begint het spel terug van voren af aan... Eerst dacht ik aan een losse kaart of een losse kabel, en inderdaad, na een beetje geknutsel kreeg ik het geval terug aan de praat, maar ... bij de eerstvolgende reboot was het weer van dat... Na alles wat er mee te maken kon hebben gedemonteerd en terug gemonteerd te hebben (ik heb zelfs de SCSI-kaart in een andere sleuf geplaatst), hoopte ik dat het eindelijk in orde zou zijn en blijven. Tevergeefs. Eénmaal booten lukt, maar een tweede maal niet meer. Wanneer ik de pc afzet, moet ik - om de zaak terug normaal te laten opstarten - telkenmale één SCSI-kabel (maakt niet uit welke) uit de SCSI-kaart trekken, gewoon terug insteken, om terug te kunnen opstarten. Dus: opstarten lukt alleen maar na deze manipulatie. Voorlopig laat ik mijn pc dag en nacht opstaan, maar eigenlijk prefereer ik om de zaak gewoon af te sluiten om velerlei redenen. Iemand een idee of een oplossing? Bedankt op voorhand.
Link naar reactie
Mogelijke oorzaken voor het probleem. 1. Ondeugdelijke of verkeerde termination lijkt mij verreweg de meest waarschijnlijke oorzaak. Controleer goed of alleen de laatste drive op de SCSI kabel geterminate is, of, als de termination op de kabel zelf zit, of dat die als laatste op de kabel zit. Bij de meeste SCSI harddisks kun je d.m.v. jumpers de termination enablen/disablen. Als je dus een terminator op de kabel zelf gebruikt moeten bij beide drives de termination gedisabled worden. Of als je termination van de drive zelf gebruikt mag alleen de laatste drive op de kabel geterminate zijn. Verder moet je ook zorgen dat de termination van de Adaptec controller zelf ook actief is (zie BIOS van de SCSI controler). De controller is zelf namelijk het laatste SCSI apparaat aan het andere einde van de kabel. In de BIOS van de SCSI controller kun je de termination disablen voor het geval je tegelijkertijd ook nog externe SCSI devices aan de controller aansluit (alleen voor SCSI controllers met een externe connector natuurlijk). Maar als dat niet het geval is moet de termination van de controller actief zijn. 2. Twee SCSI devices met dezelfde SCSI ID. Dit lijkt me echter niet erg waarschijnlijk omdat je dan alleen toegang tot een van de beide harddisks zou hebben en dat zou al veel eerder zijn opgevallen natuurlijk. Maar misschien heb je ook nog andere SCSI devices in je PC? In dat geval zou het kunnen. 3. Probleem met de BIOS Ik heb hier een Dell PC met een soortgelijk probleem. Er zit een IDE en een SCSI harddisk in. De SCSI harddisk is de boot disk. In de Dell BIOS moet ik in de boot-priority de "External boot device" in de lijst bovenaan zetten (dus voor "Internal boot devices" zoals de IDE harddisk). Echter, bij IEDERE wijziging aan de hardware wordt deze volgorde automatisch teruggezet op de default volgorde en wordt dus de IDE harddisk weer boot disk en moet ik weer de BIOS in om de volgorde weer aan te passen. Zelfs het toevoegen of afkoppelen van een USB apparaat is al voldoende om dit te veroorzaken. Wanneer jouw PC niet wilt starten moet je eens controleren of in de BIOS de SCSI harddisk nog steeds staat ingesteld als BOOT device.
Link naar reactie
Eigenlijk is er totaal niks veranderd op het moment dat het euvel zich voordeed. De pc draaide al een tijdje onder deze configuratie en opstelling. Dus van een foutieve (SCSI-)configuratie kan er in dit geval geen sprake zijn. Zopas startte ik de hele boel noodgedwongen nog eens opnieuw op (na een automatische Windowsupgrade) en boven alle verwondering ging het deze keer niet fout. Ik moet er wel aan toevoegen dat ik eergisteren nog eens ben gaan kijken in het SCSI-bootscherm, maar omdat ik er niks fouts vond ben ik er gewoon terug uitgegaan zonder iets te bewaren. Is er daar dan tóch nog iets gebeurd op dat ogenblik, ik weet het niet. Ik houd het in ieder geval in de gaten en zal jullie het verloop melden! Thanks anyway!
Link naar reactie
Tussen haakjes: Er zitten twee SCSI-harde schijven in maar géén IDE harde schijven. Verder hangen er nog een drietal SCSI-apparaten aan: scanner, Plextor CD-RW en een HP DAT-tapestreamer. In het toestel zit nog wél een IDE DVD-reader maar in de praktijk lijkt daar niks mis mee. Conflicten met IDE lijken mij dus weinig waarschijnlijk...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...