Ga naar inhoud

Testprogramma voor geheugenkaart?


Aanbevolen berichten

Gisteren had ik voor een 2e keer een probleen met mijn CF 256MB Dane-Elec geheugenkaartje in mijn Canon G3 camera. Bij het lezen van een bepaalde foto zie ik de melding 'Corrupte data'. Ik kan wel de datum en foto nummer informatie zien wanneer ik daarom vraag. Via de USB kabel is het ook niet mogelijk die bepaalde foto te selecteren of te bekijken. Het formaat klopt niet(?). Als ik vervolgens alle foto's download van het kaartje, dan staat de probleem foto er ook bij 8), de inhoud lijkt ook okay. Nu wil ik dus zeker weten of dit probleem wordt veroorzaakt door de geheugenkaart of met de combinatie geheugenkaart-fototoestel. Weet iemand of er goed e test software daarvoor bestaat die bitsgewijs het kaartje kan testen? Het Dane-Elec kaartje zou 10 jaar garantie hebben, dus als die kapot is, dan wil ik wel een andere. In het draadje over [url=http://forum2.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=101333]Verschil tussen Sony en Sandisk?[/url] had ik er al iets over gezegd, alleen hoort deze vraag daar niet thuis.
Link naar reactie
Als in mij fototoestel een kaartje zit waar een foto op staat waarvan het formaat anders is of waarvan bepaalde bestands informatie gewijzigd is, zegt mijn camera ook "unknown image". Dus ik denk dat er iets gewijzigd is aan de het jpg bestandje :roll: Mischien is dit wat:[quote:740b8aeb02="Publisher op Download.com"]MediaRECOVER helps you repair files that are unusable due to the following: Corruption due to the card being pulled out while the camera is on Corruption due to turning the camera off during a write process Inadvertent camera/computer shutdown Data corruption to critical areas Formatting and using between different cameras/computers Other events that could cause damage to data[/quote:740b8aeb02]Link: [url]http://download.com.com/3000-2248-10188804.html?tag=lst-0-4[/url]
Link naar reactie
[quote:8bdc475a52="Bram Riezebosch"]Als in mij fototoestel een kaartje zit waar een foto op staat waarvan het formaat anders is of waarvan bepaalde bestands informatie gewijzigd is, zegt mijn camera ook "unknown image". [/quote:8bdc475a52] Tja, dat zou kunnen, alleen is het zo dat ik zeker weet dat mijn camera het kaartje heeft geformatteerd. Tot dat het probleem zichtbaar werd, heeft het kaartje onafgebroken in het toestel gezeten. Zondag heb ik een aantal foto's gemaakt. Een klein aantal heb ik met de camera zelf gewist. Maandag heb ik hetzelfde gedaan. Tijdens het bekijken zag ik de foutmelding dat uiteindelijk betrekking bleek te hebben op 1 foto. Gisteravond was ik pas in staat de inhoud van het kaartje op de computer te bekijken. De foto heb ik met de standaard software kunnen inlezen, dus dat is nu het probleem niet meer. Ik ben nu op zoek naar de oorzaak. Of het kaartje is niet goed, of mijn camera kan niet met het kaartje overweg, of de camera is niet in orde of er gaat wat anders fout. De inhoud van het kaartje is beschikbaar. Die heb ik bewust nog niet gewist, als bewijs dat de "fout" optreedt. Als een testprogramma het kaartje goedkeurt, dan is de kans zeer groot dat mijn "Canon G3" de schuldige is. Alleen stel je voor hoe ik de winkel en de fabrikant daarvan kan overtuigen.
Link naar reactie
[quote:6f477b4476="veryspace"]Doe jouw dane-elect kaartje in een andere camera, en zie wat er gebeurt.[/quote:6f477b4476] Die camera heb ik niet tot mijn beschikking. Verder heb ik de genoemde fout in 5 maanden 2x opgemerkt. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar een bit-test van het geheugenkaartje. Dat is iets wat echt getest kan worden. [quote:6f477b4476="veryspace"]Doe een ander dana-elect kaartje in jouw camera, en zet d.m.v. de verkenner weer dezelfde bestanden al op andere kaartje erop..![/quote:6f477b4476] Ik kan de informatie op een 128MB kaartje plaatsen. Als het dan wel leesbaar is dan weet ik ietsjes meer. Of een conflict of een defecte geheugenkaart. Zelf zat ik ook te denken aan fragmentatie. Heel misschien dat het fototoestel niet alles kan lezen. Blijf ik zitten met het Windows leesprobleem van het betreffende bestand. Via een internet search zag ik dat het te snel omschakelen van foto-naar display mode, de ellende zou veroorzaken. Ik vind dat zeer vreemd. Maar ja, als het waar is, en dat zou best kunnen, dan ligt het dus aan het toestel zelf.
Link naar reactie
[quote:8d44864b57="Hans.Vosman"]Via een internet search zag ik dat het te snel omschakelen van foto-naar display mode, de ellende zou veroorzaken.[/quote:8d44864b57]Of dat de camera tijdens het saven van het jpg'tje uitgedaan is of uitgevallen is door lege batterijen. Als het 2 keer in de 5 maanden gebeurt dan zou ik zeggen, ja dat kan wel eens gebeuren, dat de camera soms een foutje maakt tijdens het opslaan. Echter als het een dure kwaliteits camera is, of het gebeurt vaker dan zou ik de camera laten bekijken door de leverancier.
Link naar reactie
[quote:b94d3e1fd8="Bram Riezebosch"]Of dat de camera tijdens het saven van het jpg'tje uitgedaan is of uitgevallen is door lege batterijen.[/quote:b94d3e1fd8] Het is een soft switch dus de software in het fototoestel moet zorgen voor een nette afhandeling. Doet die dat niet dan is het nog steeds een camera probleem. De accu was zaterdag vervangen, en ik ben dus zondag met een vers geladen accu en een net geformatteerde geheugen module begonnen. [quote:b94d3e1fd8="Bram Riezebosch"]Als het 2 keer in de 5 maanden gebeurt dan zou ik zeggen, ja dat kan wel eens gebeuren, dat de camera soms een foutje maakt tijdens het opslaan.[/quote:b94d3e1fd8]Dat kan, alleen hoop ik dat het ook maar 2x gebeurd is. Van dat laatste ben ik niet meer zo zeker. [quote:b94d3e1fd8="Bram Riezebosch"]Echter als het een dure kwaliteits camera is, of het gebeurt vaker dan zou ik de camera laten bekijken door de leverancier.[/quote:b94d3e1fd8]Tja, daar heb ikzelf niet zo'n vertrouwen in. Hoe wil men dat testen, als ik dat zelf eigenlijk al niet kan. Alleen als Canon zou zeggen, we hebben een nieuwe firmware versie beschikbaar ... Mijn indruk is dat de geheugenkaart meestal als schuldige wordt aangewezen. Mijn camera teller is in dit weekend de 3000 gepasseerd. In 5 maanden tijd, zijn dat best wel veel foto's. Daar kan ik geen test scenario voor bedenken. De foto's zijn overigens gemaakt met 2 CF geheugenkaarten die ik door elkaar gebruik: Sandisk 128MB en de Dane-Elec 256MB.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...