Ga naar inhoud

rs232 kabeltje


Aanbevolen berichten

Hoi Ik ben geen ster in electronica maar ik wil voor mijn communicatie programma (VB-6.0) waarmee ik data wil ontvangen van apparaten een rs232 kabeltje solderen. Ik moet van 9 pins van een apparaat naar 25 pins op mijn PC. Maar voordat ik ga testen wil ik een goed kabeltje hebben. Om dan één op één over te gaan moet ik dus: van 9 pins gaatje 2 (receive data) naar 25 pins gaatje 3 (receive data) van 9 pins gaatje 3 (transmit data) naar 25 pins gaatje 2 (transmit data) van 9 pins gaatje 5 (ground signal) naar 25 pins gaatje 7 (ground signal) Het is dus alleen voor het ontvangen van records met datum tijd ID-nummer en wat getallen van de meting. Ik heb hier heel weinig ervaring mee, maar als er iets niet werkt moet ik wel weten of de kabel goed is. Mijn communicatie programma werkt met een nulmodemkabel goed met NORTON op een andere PC. Kan dit? Groeten, FX
Link naar reactie
Er zijn 2 soorten RS232 apparaten: DCE en DTE Afhankelijk van welk van deze twee typen het apparaat is wat je aan je PC wilt knopen moet je of een "rechtoe-rechtaan" of een "kruis" kabel hebben. Bij een "rechtoe-rechtaan" kabel zijn alle pinnen een-o-een met elkaar verbonden (dus TxD-TxD, RxD-RxD enz. Bij een kruiskabel krijg je het volgende schema: TxD - RxD RxD - TxD RTS - CTS CTS - RTS DSR - DTR + DCD DCD + DTR - DSR GND - GND (signal ground) Strikt genomen heb je voor seriele communicatie alleen TxD, RxD en GND nodig (soms heb je zelfs GND niet eens nodig). Maar als je hardware handschaking wilt doen moet je ook de CTS/RTS en/of DSR/DTR/DCD signalen verbinden.
Link naar reactie
Wat tips: In sommige gevallen (bv als de andere kant bv constant data zendt) is het mogelijk om een met programma als hyperterm je verbinding te controleren. Je zult dan de data moeten kunnen zien (misschien niet leesbaar, maar er komen tekens binnen). Je hebt dan een variabele minder om je op dat moment zorgen over te maken. Maar verder een (korte) korte kabel met een swap (9pin female naar 9pin male) 2<>3 3<>2 5<>5 Als communicatie niet werkt, steek je die ertussen en kijkt of het wel werkt. Een luxer alternatief hiervoor zijn de zogenaamde break-out boxen. Ze zijn wat flexibeler en geven ook nog een optsche indicatie van de status van de pinnen.
Link naar reactie
Beste Wim Bedankt voor je tip. Voor ons is de rs232 en lpt poort eigenlijk nog erg onbekend. Het ontvangen van data is voor ons dan ook nog aankijken wat er gebeurt. Het maken van kabels doen wij omdat je er dan meer van leert. Het leuke is dat wij het willen ontvangen in ons eigen vb com programma, waarna het (afhankelijk van de records die je ontvangt) moet worden opgeknipt en via vb weer naar een access database gaat. Het terminal programma werkt en het doorsluizen naar access ook. Ofwel, zo rommelen we verder. grt, Yvonne en FX
Link naar reactie
[quote:b644c0a7f9="FX"]Hoi Ik ben geen ster in electronica maar ik wil voor mijn communicatie programma (VB-6.0) waarmee ik data wil ontvangen van apparaten een rs232 kabeltje solderen. Ik moet van 9 pins van een apparaat naar 25 pins op mijn PC. Maar voordat ik ga testen wil ik een goed kabeltje hebben. Om dan één op één over te gaan moet ik dus: van 9 pins gaatje 2 (receive data) naar 25 pins gaatje 3 (receive data) van 9 pins gaatje 3 (transmit data) naar 25 pins gaatje 2 (transmit data) van 9 pins gaatje 5 (ground signal) naar 25 pins gaatje 7 (ground signal) Het is dus alleen voor het ontvangen van records met datum tijd ID-nummer en wat getallen van de meting. Ik heb hier heel weinig ervaring mee, maar als er iets niet werkt moet ik wel weten of de kabel goed is. Mijn communicatie programma werkt met een nulmodemkabel goed met NORTON op een andere PC. Kan dit? Groeten, FX[/quote:b644c0a7f9] Ik heb nog wel zo'n connector als in het antwoord van die "BELG" liggen. Interesse? Suc6 :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...