Ga naar inhoud

Tweede harde schijf


Aanbevolen berichten

Ik begrijp je niet goed, tenminste ik begrijp je ànders dan Marc H : ik dacht dat je het volgende bedoelde: a. je hebt een actuele C-schijf met windows op (welke versie dan ook) b. je hebt daarnaast een tweede, grotere schijf met o.a. date èn XP op. Je wil dus van die tweede (b) je windows af smijten? In dat geval (denk ik - verbeter mij als ik fout ben) kan je ze eerst als slave bij aansluiten, gewoon terug opstarten en vermits je geen multi-boot geinstalleerd hebt, zal de computer gewoon van je actuele c opstarten. Je XP op je tweede schijf zal niet geactiveerd worden omdat er in het register van je opstart-windows (op je c) geen verwijzingen naar staan en omdat je geen dual(multi)boot geinstalleerd hebt. Je kan dan met je verkenner gewoon die XP op je tweede schijf deleten. Of is de situatie niet zoals ik ze begrepen heb?
Link naar reactie
Als ik je eerste post lees lijkt het mij het volgende: Je hebt een kleine harddisk waarop alles staat. Je hebt een tweede harddisk erbij gekocht, waarop je [b:b445e50951]alleen[/b:b445e50951] windows XP van de kleine eerste schijf naartoe wil verplaatsen. Dit kan niet. (er zijn wel programmas die claimen dat ze dit kunnen, maar die programmas zijn niet perfect. Tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent is dit geen optie) Wat wel kan is de harddisk "clonen" met een tool als Norton Ghost. Je copieert de kleine schijf helemaal naar de grote, waarna je de nieuwe gebruikt om mee op te starten, en je de oude helemaal leeg kan maken. Daarna kan je natuurlijk weer de fotos terugzetten naar de kleine harddisk als je dat wil. Zorg wel dat je een backup maakt van alle (belangrijke) bestanden. Natuurlijk gaat alles goed, maar je zal niet de eerste zijn die de lege harddisk over de volle heenschrijft. Het is altijd trouwens aan te raden om regelmatig backups te maken van de belangrijkste gegevens, want harde schijven kunnen zomaar plotseling stuk gaan, virussen enz. Plan de campagne: 1) Maak een backup van alle belangrijke data. 2) zet de pc uit 3) schroef de kast open, en plaats de harddisk tijdelijk in de computer. Zorg dat de harddisk op master staat, en sluit hem aan op de tweede (secundaire) ide controller. 4) zet de pc aan (kast open laten), laat de bios de harddisk detecten, 5) boot windows, en laat ghost de oude harddisk "clonen" naar de nieuwe harddisk. als het klaar is de computer herstarten. 6) als windows gestart is: ga naar configuratie scherm, computer beheer, schijfbeheer. RechtsKlik op de nieuwe harddisk, en kies "activeer partitie" oid (heb de US xp pro), en bevestig dit. (zie plaatje hieronder) [img:b445e50951]http://www.cray.demon.nl/diskman.gif[/img:b445e50951] 7) zet de computer uit 8.) verwijder de oude harddisk, zet de nieuwe daarvoor in de plaats, schroef hem goed vast. en zet de pc aan. 9) ga je bios in en laat hem de schijf detecteren, verlaat bios, en als het goed is moet windows gewoon opstarten. 10) zet de computer uit, plaats de oude harddisk als master op de tweede controller controleer alle aansluitingen van cd/dvd, en harddisks 11) laat de bios de tweede harddisk detecten, start windows op, nadat je nog eens gecontroleerd hebt dat alles werkt, formatteer je de oude schijf. 12) schakel de pc uit, en schroef de kast weer dicht. 13) verplaats data naar keuze. Tips: a) neem er de tijd voor! b) als er iets niet lukt, sluit de oude harddisk weer aan op de prim. master, en je kan weer gewoon werken, en dus ook internet op om vragen te stellen :) c) Lees de tekst eens helemaal door voordat je begint, en kijk of alles duidelijk is. Succes!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...