Ga naar inhoud

Kan een pc dag en nacht draaien?


Aanbevolen berichten

hoi, Ik heb sinds kort een netwerkje met twee pc's. Nu is het nadeel dat als aleen pc A aan is, je niet bij de bestanden van pc B kan, of kan printen (printer op pc B). Nou heb ik ergens in een hoek nog een oude PII 333 mhz staan. Ik wil deze kast zonder randapparatuur aan mijn router hangen als een soort van 'server', hierop de bestanden zetten en hier de printer aan hangen. Deze 'server' wil ik besturen vanaf pc A of B dmv VNC ofzo. Nu mijn eigenlijke vraag (de rest was nutteloze info, maar wel leuk om mede te delen): Kan ik die 'server' pc dag en nacht laten draaien zonder kans op brand, oid? gr, RoB
Link naar reactie
10000 uur maar??? das maar 416 dagen.......... :-? en rekenen ze dan continue gebruik, dus dat die schijf dan ook 24 uur per dag draait? Ik maak niet 24 uur per dag gebruik van de schijf, dus ik zou power management zo kunnen instellen dat ie de schijven uitschakelt indien deze een uur niet is gebruikt ofzo. Bij 7 uur gebruik per dag gaat ie dan al 1428 dagen mee, das al 4 jaar :lol: @johnny: Hoe kan je aan je temps zien of dat 'servertje' nog een poosje meekan?
Link naar reactie
[quote:92a39f5bf7="Draayertje"]Kan ik die 'server' pc dag en nacht laten draaien zonder kans op brand, oid?[/quote:92a39f5bf7]Een apparaat dat aanstaat, brengt altijd een zeker risico met zich mee. Een computer kan best continu aanstaan, maar sommige onderdelen zoals de harde schijf lijken toch wel een beperkte levensduur te hebben. Nu wordt die niet altijd zo intensief gebruikt. Soms gaat de netvoeding kapot. Tja enig onderhoud is toch altijd wel nodig. Een jaar continu lijkt kort, maarre, dat valt best mee. Als de server alleen internet delen doet, kun je ook kiezen voor een lichtere 486 server. Minder onderdelen, minder complex, minder stroomverbruik, in principe dus zuiniger en robuuster.
Link naar reactie
Een fileserver die zijn schijven in slaap laat sukkelen? Dat worden geen boeiende responsetijden... Overigens is die 10000 uur ongeveer hetzelfde verhaal als 'een monitor moet 10 jaar mee kunnen gaan'. De één haalt het bij lange na niet, de ander haalt makkelijk anderhalf keer de termijn. Ik denk dat het (ook) sterk merk-afhankelijk is.
Link naar reactie
[quote:8f6ef49f32="Draayertje"]10000 uur maar??? das maar 416 dagen.......... :-? en rekenen ze dan continue gebruik, dus dat die schijf dan ook 24 uur per dag draait? Ik maak niet 24 uur per dag gebruik van de schijf, dus ik zou power management zo kunnen instellen dat ie de schijven uitschakelt indien deze een uur niet is gebruikt ofzo. Bij 7 uur gebruik per dag gaat ie dan al 1428 dagen mee, das al 4 jaar :lol: @johnny: Hoe kan je aan je temps zien of dat 'servertje' nog een poosje meekan?[/quote:8f6ef49f32] Hoe koeler de apparatuur, hoe langer het meegaat. Vooral de dingen die het eerste begeven, dus de bewegende onderdelen, (hd/cdrom) zorg dat je die lekker koel hebt. Mischien haal je dan die 20000 uur ;)
Link naar reactie
Maar ik laat de schijven dan ook niet om de 3 minuten uitschakelen... zat meer te denken aan: uitschakelen indien uur niet gebruikt ofzo. Die machine wordt alleen een file en printserver. Internet delen gebeurd via mijn router. En die PII 333 staat toch niets te doen in een hoekje :) Hoeveel stroom gebruikt zo'n machine nou per week, als ie 24 uur per dag draait?
Link naar reactie
[quote:2bd1a801b0="Hans.Vosman"][quote:2bd1a801b0="Draayertje"]Hoeveel stroom gebruikt zo'n machine nou per week, als ie 24 uur per dag draait?[/quote:2bd1a801b0]10 tot 20kW? Tja, ik weet niet wat je er allemaal in hebt zitten.[/quote:2bd1a801b0]Reken maar tussen de 500 en 1000 kWh (dus niet kW maar kWh) per jaar, afhankelijk van wat er nog meedraait. Als je een routertje koopt, wat maar een fractie daarvan verbruikt, heb je binnen een jaar de stroomkosten die dat met zich mee brengt terugverdiend. Dit dus nog even los van die te verwachten slijtage van je HD. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:0187e0196f="Hans.Vosman"][quote:0187e0196f="Johnny321"]flauw, hans[/quote:0187e0196f]Was maar een voorzichtige schatting. Tja als ik nou die nieuwste catalogus van hun zou krijgen, dan had ik misschien wel aan hun gedacht :lol:.[/quote:0187e0196f]Hoezo "flauw Hans"? De schatting van Hans was het verbruik per week, die van mij per jaar. Ze ontlopen elkaar dus niet zo veel. Maar uiteraard is het met "[i:0187e0196f]zulke dingen om stroomverbruik te meten[/i:0187e0196f]" (een wattmeter dus) precies te meten. Blijken niet eens zo duur te zijn zie ik nu. Zelf gebruik ik voor zoiets nog een heel oude bijna antieke wattmeter. Als die dingen bij Conrad een beetje betrouwbaar zijn, lijken ze me heel handig, vooral omdat ze ook voor betrekkelijke leken (niet denigrerend bedoeld!) eenvoudig te bedienen zijn. Jan de Boer
Link naar reactie
Kijk voor zo'n meter op de laatste bladzijde van de hoofdcatalogus 2004. Daar staan d'r twee. [url=http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2c9616cc/~flNlc3Npb249UDkwX0NPUF9OTDpDX0FHQVRFMDM6MDAwMC4wMTA2LjRjNzMwNThiJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0zMDEzNTIwMjIx====?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=A_B2C_NL&p_init_ipc=X&~cookies=]Energiekostenmeter Energy Check 3000[/url] [url=http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2c9616cc/~flNlc3Npb249UDkwX0NPUF9OTDpDX0FHQVRFMDM6MDAwMC4wMTA2LjRjNzMwNThiJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0zMDEzNTIwMjIx====?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=A_B2C_NL&p_init_ipc=X&~cookies=]Energy monitor 3000[/url] Het verschil tussen die twee is dat de laatste ook per maand kan controleren, en een knopje meer op zit. :D
Link naar reactie
Dat klopt inderdaad. Harde schijven hebben het meest te lijden van het opwarmen en weer afkoelen. Op de tweede plaats komt het opstarten van de schijf. Een harddisk die constant aan blijft gaat veel langer mee. Overigens, die 10.000 uur is een vergissing. Voor IDE harddisks geven de meeste fabrikanten een gemiddelde MTBF waarde van 300.000 ~ 600.000 uur. Voor SCSI harddisks worden nog veel hogere waarden opgegeven (tot 1.200.000 uur ofwel 136 jaar). Uiterraard zijn dit berekende waarden aan de hand van laboratorium tests.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...