Ga naar inhoud

Zelfbouw PC nog zinvol?


Aanbevolen berichten

Momenteel gebruik ik een inmiddels 4 jaar "oude" Compaq Deskpro EP met PIII 500 MHz, 512 MB geheugen en een HD van 27 GB en een van 80 GB. Als OS Windows 98 SE. De PC wordt voornamelijk gebruikt voor videomontage. Software stelt steeds hogere eisen aan hardware zodat ik met enige tegenzin overweeg om (weer) een nieuwe PC aan te schaffen. In dat verband mijn vraag aan jullie: Heeft het nog zin om zelfbouw te overwegen? Levert dit een wezenlijk kostenvoordeel op? Tot dusverre ben ik niet verder gekomen dan het uitbreiden van geheugen, het plaatsen van een extra HD en van een DVD-brander maar ik denk dat ik met goede documentatie (boekentips?) een eind kom. Bovendien vind ik het een leuke tijdsbesteding. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen, waarvoor TIA. Lou
Link naar reactie
nou tja je kan natuurlijk (om kosten te drukken) een amd atlon xp 2000+ kopen met een moederbordje dat er op werkt ddan even 2 modules 256 mb ddr pc2100 of pc 2700 kopen en die in dual chanel mode op je moederbord zetten verder is het aan te raden om een niewe en snelle hard disk te kopen omdat de oude veel te langzaam is voor zo'n pc als je dit hebt en je doet aan video montage kun je het beste een radeon 9200 er bij kopen voor mooie prestaties met dvi en tv out ofcourse dit is zo mijn iedee wat je het beste kunt nemen dus gewoon oude troep er uit niewe er in als je weet hoe dat moet laat je ook advizeeren door de winkelier maar pas op hij probeerd je natuurlijk duure dingen aan te smerendie je niet nodig hebt als je ongeveer aan mijn lijstje houd kom je zeker niet duur uit en hebv je weer een super snelle pc waar je weer 5 jaar mee kan
Link naar reactie
Ik hou zelf niet zo van fabrieks pc's geef mij maar lekker m'n eigen geknutselde pc, je kunt zelf bepalen wat er in komt / wat niet. En de prijs van het systeem kun je zelf ook net zo gek maken.. + de kwaliteit kun je over rede twisten( je hebt goede spullen / mindere), maar als je een goede ondergrond neemt, dan kun je altijd verder bouwen.. Ja, als je nu een 500 P3 heb, dan weet je niet wat je mee maakt als je overgaat op een P4 2400 deze vindt ik op het moment lekker geprijsd.. dit heb je wel nodig samen met een leuk beetje geheugen. voor het video bewerken.. Nog een voordeel van zelfbouw, je kunt ook eventueel spullen uit je oude pc overnemen..
Link naar reactie
Het zelf bouwen van je computer kan veel geld schelen. Overigens hoef je je computer lijkt me alleen op te waarderen want die harddisk kunnen nog wel mee. Er zijn overigens ook wel goedkope computers te koop van ong. 400 euro. Maar als je je computer zelf bouwt kun je de goedkoopste onderdelen uitzoeken, zoals bijvoorbeeld een ECS elitegroup mobo, of een ASRock mobo (beide iets van 35-40 euro), of de goedkoopste videokaart nemen (geforce4mx).
Link naar reactie
[quote:a51041b788="computerbacterie"]Het zelf bouwen van je computer kan veel geld schelen. Overigens hoef je je computer lijkt me alleen op te waarderen want die harddisk kunnen nog wel mee. Er zijn overigens ook wel goedkope computers te koop van ong. 400 euro. Maar als je je computer zelf bouwt kun je de goedkoopste onderdelen uitzoeken, zoals bijvoorbeeld een ECS elitegroup mobo, of een ASRock mobo (beide iets van 35-40 euro), of de goedkoopste videokaart nemen (geforce4mx).[/quote:a51041b788] Asrock is wel de budget lijn van Asus :wink:
Link naar reactie
Bedankt voor alle reacties! Ik moet zeggen dat ik nooit problemen heb gehad met deze (en vorige) Compaq, alleen is het inderdaad gezoek welk geheugen er bijvoorbeeld in kan. Het ding is alleen te traag geworden voor wat zwaardere toepassingen en moderne programma's. Het apparaat updaten wil ik eigenlijk niet, ik denk dat ik daarbij pas goed aanpassingsproblemen krijg. Bovendien heb ik kinderen die hem dankbaar in ontvangst zullen nemen. Ik denk dat ik daarom helemaal "bottom up" begin. Nog tips voor boeken en andere documentatie? Lou
Link naar reactie
Zelfbouw is natuurlijk het voordeligst. Maar ook met kant en klaar kopen kun je verschillende kanten uit. Bij sommige zaken koop je complete systemen, en je hebt zelf weinig of geen inbreng. A la carte is er meestal niet bij. Doorgaans ben je ook nog verplicht een pakket software er bij te kopen, waar je helemaal geen belang bij hebt, enz. Nooit doen dus, uitzonderingen daargelaten vaak ook nog veel te duur. Maar het andere type winkels, meer bestemd voor klanten met kennis van zaken, levert precies wat je wilt. Dus om op de vraag terug te komen: "Is zelfbouw nog zinvol?". Wel, ik had het best kunnen doen destijds, inmiddels al weer bijna drie jaar geleden, maar ik had er toen even geen zin in. Ik betaalde voor het zelf samengestelde pakket, een systeem van rond f2500,- aan assemblagekosten f245,-. Dus een bedrag in die orde van grootte kun je je besparen. Staat tegenover dat je ook de risico's niet loopt. Jan de Boer
Link naar reactie
Ik heb zelf goede ervaringen met [url=www.alternate.nl]alternate[/url]. Nooit een computer besteld (koop altijd onderdelen bij plaatselijke winkel, krijg ik tenminste zeker weten te horen dat de onderdelen bij elkaar passen), maar ik heb er wel onderdelen besteld. Zijn wat aan de prijzige kant, maar het is wel duidelijk (site) en snel (bezorging). Wat ik vooral grappig vind aan alternate is de computerbuilder. Hiermee begin je met een mobo. Dan krijg je alle processors die erop kunnen, dan kan je weer geheugen kiezen wat erbij past enz. Ga ik zeker nog eens proberen! Zelf geen gemier met onderdelen (ook nog eens een risico dat het stuk gaat) en toch alles naar je eigen wens. Jochem
Link naar reactie
[quote:f7dda88c85="FoXiERotjEknoR"]of ... op hetzelfde forum hiero heb ik bergen klachten gehoord over alternate ... Maar das minimaal een maandje of 10 geleden ...[/quote:f7dda88c85]Nou, ik zit daar nu al 2 jaar ofso... bestel minimaal 1x per 2 maanden wat (ook voor vrienden/familie, als ik weer es wat moet fixen ;))... never probs gehad. Mja, ze zijn best groot, dus er gaat welles wat fout. En alleen van de mensen bij wie het fout gaat, hoor je wat. Van wie bij wie het goed gaat, hoor je natuurlijk nix :). Maar nu wel ;). Jochem
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...