Ga naar inhoud

upgrade-vraag: nieuwe HD + uitbreiding intern geheugen


Aanbevolen berichten

Ik heb een pc van ongeveer 2 jaar oud. AMD Athlon 1Ghz, 128Mb SD-RAM, 20Gb HD (ik vermoed 5400rpm). Nu leek het mij verstandig om deze pc een beetje op te peppen: een [b:cdf6f43724]upgrade[/b:cdf6f43724] lijkt me dus zeer welkom. Ik ben van plan m'n [b:cdf6f43724]intern geheugen [/b:cdf6f43724]uit te breiden en een nieuwere snellere HD er in te bouwen. Nu viel mijn oog wat betreft geheugen op 2 modellen: - 1x Corsair 512MB SD-RAM PC-133: 95 euro - 1x A-merk 512MB SD-RAM PC-133: 82 euro Is de geheugenmodule van Corsair kwalitatief gezien veel beter dan de geheugenmodule van het A-merk. Kortom: Is de Corsair 512MB zijn geld waard t.o.v. van het A-merk. En voor de [b:cdf6f43724]harde schijf [/b:cdf6f43724]heb ik ook 2 keuzes: - Maxtor Diamond Plus 8 40GB 7200rpm EIDE/ATA133 2Mb cache voor 72 euro - Western Digital WD400JB 40GB 7200rpm EIDE/ATA100 8Mb cache voor 76 euro Ze zijn allebei 7200rpm zoals je ziet. Maar ze hebben wel een verschillend [b:cdf6f43724]cache-geheugen[/b:cdf6f43724]. Is een groter cache-geheugen een groot voordeel? Welk merk geniet bovendien de voorkeur?? Maxtor of Western Digital? Nog een vraagje over de HD: waar staat EIDE/ATA133 en EIDE/ATA100 voor? Moet ik hier op letten bij de aanschaf van een nieuwe HD. Is de grootte van de HD trouwens wel goed. Ik heb nu 20Gb en ik laat de oude schijf als slave ernaast draaien waarschijnlijk. Ik game niet veel, vooral internet en tekstverwerken, mp3's en digicam (photoshop).
Link naar reactie
Corsair is ook een A-merk en is een goed merk. Dus die keuze maakt niet zoveel uit. Voor de HD is het zo, hoe meer cache hoe beter. Dus ik zou voor de WD gaan. ATA heeft te maken met je doorvoer snelheid. 133 is sneller. Het is echter de vraag of jouw moederbord ATA133 ondersteunt. Daarkomt bij dat als je een langzamere ATA schijf naast je snelle hebt, het systeem de snelheid van de langzaamste factor aan neemt.
Link naar reactie
[quote:5c7b82922b="aemdenouden"]Mobo: MSI-6330LE3 of Lite3 kijk hier voor de specificaties: [url]http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=128[/url] Mijn huidige HD is een: Maxtor 541DX (2B020H10) [url]http://www.maxtor.com/en/support/products/ata/desktop/fireball_541dx/index.htm[/url][/quote:5c7b82922b] ik zou voor de a merk geheugen gaan en niet corsair en de western digital
Link naar reactie
Bij de informatie over mijn MOBO staat vermeld: "An IDE controller on the VIA 686B Chipset provides IDE HDD/CD-ROM with POI, Bus Master and Ultra DMA 33/66/100 operation modes" betekent dit dat mijn mobo maar een HD ondersteunt tot ATA100, en het dus geen zin heeft om een ATA133 HD aan te schaffen? P.S. Mijn huidige HD is ook een ATA100
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...