Ga naar inhoud

Harde schijven gaan kapot


Aanbevolen berichten

Hallo, In ons bedrijf hebben we ongeveer 25 computers. De computers zijn ongeveer tussen de 3 en 5 jaar oud. In dit jaar zijn er nu al 6 harde schijven kapot gegaan. Eentje van een computer die nog maar 2,5 jaar oud is. Volgens ons onderhoudsbedrijf van de computers komt dit door de ouderdom van de computers. Weet iemand of dit ook nog andere oorzaken kan hebben? alvast bedankt
Link naar reactie
Je kunt natuurlijk gewoon pech hebben gehad met die betreffende harde schijven. Misschien heb je net een zwakke serie te pakken. Wat voor merk schijven zijn het (merk, model, capaciteit)? De levensduur van HD's (en veel andere electrische apparaten) wordt trouwens uit gedrukt in MTBF; Mean Time Between Failure, maar die ligt voor HD's - beetje afhankelijk van de fabrikant - op 300.000 tot 1.200.000 uur. Uiteraard zitten er wel eens "zwakke broeders" tussen. Hier staat nog een interessant verhaal over de MTBF van HD's: http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/perf/qual/specMTBF.html Wat me te binnen schiet; zijn de betreffende PC's geaard? Dat wil ook wel eens ellende voorkomen. Bij moderne (zeer snelle) schijven wil het ook wel eens voor komen dat ze beter gekoeld kunnen worden, maar dat lijkt me in jouw geval niet relevant. En heb je in je stroomnet geen last van spanningspieken?
Link naar reactie
Harde schijven kunnen normaliter jaren mee. Als in één bedrijf zoveel in korte tijd sneuvelen, vraag je je toch af of er op de een of andere manier "ruig" mee wordt omgesprongen. Het is waar dat ze veel meer kunnen hebben dan vroeger. Ik herinner me nog heel helder dat nog geen tien jaar geleden de HD voor het uitschakelen van de PC met een speciaal commando in de parkeerstand moest worden gezet. Anders mocht de PC zelfs als hij uitgeschakeld was niet eens worden verschoven of vervoerd. Dat geldt dus allang niet meer, maar ingeschakeld vindt een HD het nog steeds niet fijn om te worden verschoven. Mijn gedachten gaan dan b.v. in de richting van bureau schoonmaken o.i.d. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:1dc982af51="Oome"]Computers zijn allen van compaq. Type harde schijf weet ik niet. [/quote:1dc982af51] Dat is vast op te zoeken. [quote:1dc982af51="Oome"]Jij zegt een levensduur van 300.000 uur. Is dat niet veel?[/quote:1dc982af51]Het zou niet best zijn als het een stuk minder dan dat was. MTBF is ook maar een theoretisch getalletje; het wil niet zeggen dat ie ook zolang mee zal gang. Lees dit een: http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/perf/qual/specLife.html [quote:1dc982af51="Oome"]We zullen in ieder geval stekkerdozen aanschaffen die spanningspieken kunnen opnemen.[/quote:1dc982af51]Is dat niet een wat voorbarige reactie?
Link naar reactie
[quote:24d71bb1c5="Oome"]In ons bedrijf hebben we ongeveer 25 computers. De computers zijn ongeveer tussen de 3 en 5 jaar oud. In dit jaar zijn er nu al 6 harde schijven kapot gegaan. Eentje van een computer die nog maar 2,5 jaar oud is.[/quote:24d71bb1c5] Als de computers iedere dag gebruikt worden, dan mag je nog blij zijn. Zelf heb ik met mijn grote harde schijven (30GB of meer) de ervaring dat die 1 dag tot maximaal 1,5 jaar goed werken. Ik heb er momenteel 3 in gebruik, waarvan 1 nog orgineel is. Schijven van 4-12GB zijn mijns inziens nog wat robuuster. In die categorie heb ik zelf nog geen kapotte schijven gehad. De oudste is toch van 1997. Zonder meer informatie over de harde schijven kan ik je stelling niet beoordelen. COntroleer nog wel de garantietermijn. SOms is een harde schijf nog voor 3 jaar gegarandeerd (fabrieksgarantie). Ook dat is nu verleden tijd, tegenwoordig is 1 jaar gewoon, dat is pas een prijsverhoging :cry: pakweg 300%. [quote:24d71bb1c5="Oome"]Volgens ons onderhoudsbedrijf van de computers komt dit door de ouderdom van de computers. Weet iemand of dit ook nog andere oorzaken kan hebben?[/quote:24d71bb1c5] Van ouderdom gaat niet zoveel computer hardware stuk. Gewoon gebruik en ook foutief gebruik, dat ligt natuurlijk wat anders. En in principe kan het stoten tegen een tafel (waarop een computer of monitor) al een defect veroorzaken. Tja, en spanningspieken is ook een risico, maar dat geldt eigenlijk voor elk computer onderdeel dus niet alleen de harde schijf. Zaken die overigens ook geregeld kapot gaan (bij mij tenminste) zijn CD-Rom spelers, branders en floppy drives. En zo heel erg vaak gebruik ik dat spul nou ook weer niet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...