Ga naar inhoud

Pc crasht, beeld uit


Aanbevolen berichten

K7S5a AMD Athlon XP 1700+ 256 MB RAM NVIDIA G-Force 2 MX/MX 400 Win Xp Prof NL Allereerst wil ik zeggen dat ik me realiseer dat ik veel vraag door een diagnose te vragen. Maar aangezien ik zelf inmiddels niet weet wat dit is probeer ik het maar... Mijn pc crasht soms ineens. 1. óf de pc start zomaar ineens opnieuw op 2. óf het beeld wordt zwart en pc blijft aan. Vaak is het optie 2. Geen enkel commando op toetsenbord heeft effect. Na harde reset start ie soms( na schijfcontrole) gewoon weer op. Maar vaak start ie wéér opnieuw op nadat ik windows binnen ben( na'welkom', kom nog niet tot aan bureaublad) Zelf dacht ik aan oververhitting.. Ik heb de videokaart er uit gehaald, schoongemaakt ( ventilator zat vol stof). Verder hetzelfde met de CPU Ventilator kast is stofvrij nu.. Dit helpt echter niet.... ??? Als jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag. dank alvast
Link naar reactie
Ik heb de pc al 2 jaar en draai er eigenlijk zonder problemen mee. Afgelopen weken gaat het dus mis. Geen virus, heb met ge-update AVP en Norton hele systeem gescant. Het enige wat ik me kan bedenken wat er veranderd is in de configuratie is de aansluiting van een usb kabel van mijn digitale camera die ik net een paar weken heb.. Maar dat lijkt me niet relevant..? iets anders. Ik hoor van anderen dat je wat een logboek van Xp kan hebben. Heb daarin gekeken en kom de opvallend wel alleen de laatste weken fouten tegen.: - Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk1\D. - De TrueVector Basic Logging Client-service is afhankelijk van de TrueVector Internet Monitor-service, die vanwege de volgende fout niet kan worden gestart: De service is al gestart. - Scan Line Update not detected on Mode Switch Head=1 X=800 Y=600 Refresh=60 - Pariteitsfout op \Device\Ide\IdePort1. Kunnen we hier iets mee of..? de voeding kan trouwens wel het zwakke punt zijn Had een half jaar geleden ook soortgelijk probleem ( toen ging echter pc echt helemaal uit) maar die voeding is vervangen en dus eigenlijk nieuw. + dat die al maanden probleemloos werkt..
Link naar reactie
Twee van de meldingen duiden in de richting van de HD. Download van de website van de HD-fabrikant eens wat test-tools. Hoewel geheugen me niet waarschijnlijk lijkt (op dit moment), kun je memtest86 downloaden en dat eens een poosje laten draaien om de combinatie MoBo/proc/mem te testen. Hoewel je stelt dat temperatuur niet waarschijnlijk is, kun je die onmiddelijk bij een herstart controleren in je BIOS of je kunt een programma als MBM installeren en je temperaturen en voedingsspanningen in de gaten houden.
Link naar reactie
[quote:292b5763b6="Henk."] Het enige wat ik me kan bedenken wat er veranderd is in de configuratie is de aansluiting van een usb kabel van mijn digitale camera die ik net een paar weken heb.. Maar dat lijkt me niet relevant..?[/quote:292b5763b6] Waarom niet? Het zou zeker een probleem kunnen zijn. Draai eens een tijdje zonder die kabel.
Link naar reactie
Dit probleem kan door van alles en nog wat worden veroorzaakt, dus ook door die ene USB driver. Kan ook een slechte harde schijf zijn. Daar heb ik dus in juli en augustus mijn ervaring mee verrijkt. Ongeveer alle kleuren blauwe schermen van XP zijn zo'n beetje de revue gepasseerd. Er zat geen echte lijn in. Afhankelijk van de foutmelding kostte het mij meer of minder werk om de boel weer aan de praat te krijgen. Na mijn vakantie was de vervangende "nieuwe" Seagate harde schijf gearriveerd. Het fenomeen dat ik zo nu en dan waarneem is dat mijn K7S5A systeem wel eens heel lang over doet om de eerste beep te geven. Zolang die beep niet is geweest, blijft het scherm bij mij zwart. Pas na de beep verschijnt het gewone ECS bootscherm en zo. Dat wachten wordt geweten aan de voeding. Tja, nu een 340W Chieftec voeding, en geen grote stroomverbruikers (dus een gewoon videokaartje) in de kast, dus zelf weet ik niet wat ik ervan moet denken.
Link naar reactie
[quote:ed429cca62="Henk."]Heb daarin gekeken en kom de opvallend wel alleen de laatste weken fouten tegen.: - Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk1\D. [b:ed429cca62]- De TrueVector Basic Logging Client-service is afhankelijk van de TrueVector Internet Monitor-service, die vanwege de volgende fout niet kan worden gestart: [/b:ed429cca62] De service is al gestart. - Scan Line Update not detected on Mode Switch Head=1 X=800 Y=600 Refresh=60 - Pariteitsfout op \Device\Ide\IdePort1. [/quote:ed429cca62]Het vetgedrukte komt volgens mij van ZoneAlarm, (of een andere firewall) De rest lijkt me ook te wijten aan een brakke hd. Gooi d'r dus een andere in, en doe zo weinig mogelijk meer met deze.
Link naar reactie
Dank voor alle tips. Ik heb weer een aanvulling. Pc crashte vandaag weer. Foutmelding in log: [quote:77eb9db623]'De TrueVector Basic Logging Client-service is afhankelijk van de TrueVector Internet Monitor-service, die vanwege de volgende fout niet kan worden gestart De service is al gestart.'' [/quote:77eb9db623] Ik ga zonealarm maar es de-installeren.Alhoewel het me zo raar lijkt dat het daar aan ligt. Dit móet toch haast een hardwarematige fout zijn.. Kreeg pc daarna ook erg moeilijk weer aan. Monitor gaat niet aan, en lampje van harde schijf blijft constant branden. Maar verder gebeurt er niks. Hoor harde schijf ook niet ratelen. Het is geen hitte, heb er een uur lang als test een ventilator op gezet. maar daarna wilde ie ook niet aan. Weet iemand een programma wat de staat/kwaliteit van harde schijf kan testen?
Link naar reactie
Dank voor alle reacties. Ik ben na verschillende analyses van winkels/fora/ vrienden er nu uit dat het een hardwarematig probleem moet zijn. Ik krijg nl na een crash geen beeld meer, dus vóór het besturingsysteem. OOk geen BIOS beeld dus. Verder start de pc ook niet op. Ik krijg 3 opties als mogelijke 'boosdoeners': - Videokaart ( NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 ) - Geheugen ( heb 256 MB DDR Kingston) - Moederbord ( ECS K7S5A 1.0) Ik heb vannacht op advies van de technische dienst van een pc winkel het programma 'memtest'gedraaid. Die checkt urenlang de staat van het RAM geheugen. Hier rolde geen errors uit . IK zoek een uitgebreider diagnostisch programma, ook voor de andere hardware. Wie kan me aan een naam/ link helpen? Nu heb ik Sisoft Sandra 2003. Alleen kan ik daar geen optie vinden om hardware te testen. Als die wel bestaat , wie weet waar dat zit in het programma. Bij voorbaat dank voor alle moeite.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
De oorzaak van mijn pc crashen is gevonden! Ik heb gewoon maar een nieuwe videokaart/ voeding / geheugen gekocht om 1 voor 1 te kijken wat de boosdoener is ( geld terug kan gewoon binnen 8 dagen nl) Bij geheugen kwam ik er al achter. Vervangen: pc start weer netjes op . Om zeker te zijn van mijn zaak heb ik de procedure 2 x herhaald, dus weer oude geheugen erin, maar pc start met oude geheugen niet op. Simpel oplossing uiteindelijk. Maar verzin het maar es. Ga nu beroep doen op garantie . er zit nl Kingston Valueram 256 MB PC2100 DDR in. Naar mijn weten heeft Kingston levenslange garantie op de producten . Ik dacht..laat ik dit dit nog effe vertellen.... dank nog iig voor alle medenken
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...