Ga naar inhoud

CD-rom via IDE-port van audiokaart


Aanbevolen berichten

Hallo techneuten, Zit al geruime tijd te ruzien met een systeempje (486-pc) :evil: . Het moederbord heeft geen IDE-poorten, maar wel een ISA uitbreidingskaart met IDE- en Floppy-port. Daarnaast is er een ISA-geluidskaart (ALS007) met een IDE-poort. Ik heb al verschillende malen een andere CD-ROM drive aangesloten op de IDE-port van de geluidskaart, maar krijg steeds de gekste resultaten met verschillende cd's: data wordt niet volledig gelezen en liedjes worden half afgedraaid of overgeslagen. Ik heb nu weer een creative CD2423E aan de IDE-port van de ALS007 gekoppeld en alle zaken naar voorschrift gedaan (port enable bijv.) Echter krijg ik geen cd drive te zien in DEZE COMPUTER. tot mijn verbazing speelt hij wel audio-cd's af die te beluisteren zijn via de ALS007!!! Ik kan elke hulp gebruiken, want ik wil dit oplossen...
Link naar reactie
Je moet ervoor zorgen dat windows de ide controller van de geluidskaart tkan vinden (het is het 3e of 4e kanaal). Als je in de config.sys de parameter ervoor toevoegt, je kan de cdrom dus daarna gewoon vanuit dos benaderen en dan een windows setup draait dan moet het goed gaad. Hoe de parameter eruit ziet, in de doc kijken. Het is zo lang geleden deze constructie
Link naar reactie
heel hartelijk bedankt voor al uw berichten en moeite. Zolang ik die Creative handhaaf is het dus een onmogelijke strijd. Effe nagaan als ik ergens een sony of panasonic kan opdiepen. Ik vind het prachtig om ondersteuning van zovelen en van zover te mogen ontvangen. Want voor alle duidelijkheid: ik woon op Lelydorp in Suriname (Zuid-Amerika) BEDANKT :)
Link naar reactie
[quote:15c5a46caa="kliban"]heel hartelijk bedankt voor al uw berichten en moeite. Zolang ik die Creative handhaaf is het dus een onmogelijke strijd. Effe nagaan als ik ergens een sony of panasonic kan opdiepen. Ik vind het prachtig om ondersteuning van zovelen en van zover te mogen ontvangen. Want voor alle duidelijkheid: ik woon op Lelydorp in Suriname (Zuid-Amerika) BEDANKT :)[/quote:15c5a46caa] Kijk bij de homepage van creative en download de dos drivers van de geluidskaart. Daar zitten de ook de drivers bij en een voorbeeld van je config.sys en autoxec. Dan kan je hem in dos gebruiken. Doe je daarna een wininstall dan ziet hij hem als een gewone cd speler en heb je ook geen last van real mode of zo. Onderdelen : probeer Nado, na wan matiie foe mi :wink: :P :lol: 8)
Link naar reactie
[quote:ff183e2029="kliban"]DEZE COMPUTER. tot mijn verbazing speelt hij wel audio-cd's af die te beluisteren zijn via de ALS007!!! Ik kan elke hulp gebruiken, want ik wil dit oplossen...[/quote:ff183e2029] Een oude Panasonic drive werkt echt niet op dezelfde IDE poort als een gewone CD-Rom poort! Dus als het ene werkt, dan werkt die andere zeker niet. De oude Sony is dus 34 polig en werkt dus ook niet op een gewone IDE poort. Meer detail kan ik nog wel geven, maarre, moet ook nog ergens rond zwerven op dit forum. Heb er meerdere keren iets over gemeld. Kun je wat meer vertellen over de kaart zelf, zoals eventuele jumpers en connectors en teksten op de kaart.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...