Ga naar inhoud

Externe usb harde schijf: goede keus?


Aanbevolen berichten

Ik zoek een betrouwbaar back-up medium met minimaal 5 gig capaciteit. Met cdr's ben ik inmiddels teveel schijfjes kwijt en ook vanwege de betrouwbaarheid die inmiddels in de pers naar voren komt, ben ik op zoek naar iets anders. Wat vinden we van zoiets? http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10063.com Een externe usb 2.0 harde schijf met 20 gig opslagcapaciteit. Ervaringen? Meningen? Wat ik vooral graag wil weten is de betrouwbaarheid, cq kwestbaarheid van dit medium. Blijft de data na jaren nog leesbaar ?
Link naar reactie
Ik ben het met Wisja eens dat ook een harde schijf niet een echte garantie is. Het is wel beter dan niets, echter ook deze kan kapot gaan. Als je er behoorlijk zeker van wilt zijn dat de data niet verloren gaat, dan moet je vaker (her)backuppen. Oudere CD-Roms (van pakweg 4 jaar terug) kan ik nog steeds lezen. De kwaliteit van de nieuwere lijkt veel minder te zijn. Had ik vroeger een nauwelijks een misser, tegenwoordig is het schering en inslag (Basf, Emtec 700MB). In een pak van 10 drie missers. Dat ben ik dus niet gewend van merkschijven. Ook merk ik dat de schijven moeizaam leesbaar zijn. Voor mij dus een ander merk. Om hoeveel kritische data gaat het eigenlijk?
Link naar reactie
Ik maak standaard elke maand back ups van : - image van XP - Outlook mappen - Foto's/ filmpjes - andere data: favorieten , mailadressen etc. De grootte is nu bijna 4 gig. dus vandaar op zoek naar een alternatief voor CDR. De data op de back up-harde schijf hoeft eigenlijk niet eens lang bewaard te kunnen blijven , bedenk ik me . Ik maak immers maandelijks nieuwe backs ups, die overschrijven de oude.....
Link naar reactie
[quote:516e0d213e="Henk."]De grootte is nu bijna 4 gig. dus vandaar op zoek naar een alternatief voor CDR.[/quote:516e0d213e]Dvd? [quote:516e0d213e="Henk."]De data op de back up-harde schijf hoeft eigenlijk niet eens lang bewaard te kunnen blijven , bedenk ik me . Ik maak immers maandelijks nieuwe backs ups, die overschrijven de oude.....[/quote:516e0d213e]Hmm, in principe moet je eerst de backup maken. Als je er zeker van bent dat die goed is, dan kun je de volgende keer een voorgaande backup gaan overschrijven. Je gebruikt dus RW's? De USB harde schijf is in ieder geval geschikt voor tijdelijke backups en natuurlijk ook voor gewoon gebruik.
Link naar reactie
Heb dus een extra harde schijf gekocht. om de zoveel tijd haal ik effe de voeding en string los van mijn DVDbrander (master 1). Pak mijn diskette van Ghost, en maak een image van mijn C: schijf. Daarna opstarten zonder Ghost diskette en haal van de andere schijven de belangrijke data.Daarna alles weer in oude staat gebracht , en de harde schijf in de kluis.Kost even iets meer geld , maar op den lange duur toch goedkoper als met een DVD schijf . (je zult in de loop der tijd steeds meer willen en moeten backuppen)
Link naar reactie
Iedereen praat steeds maar over backuppen, maar ieder heeft toch ook wel een aantal installatie-cd's in zijn kast. Hoe zit het dààrmee? Zijn die ook zo kwetsbaar? Want ik denk er ook aan van een externe HD aan te schaffen om daar gewoon mijn installatie-cd's op te zetten om zo tenminste langer dan enkele jaren gerust te zijn. (wat me nog tegenhoudt is dat ik ook geregeld een image van mijn systeem maak en dus geen install-cd's meer moet gebruiken - TENZIJ , en daar zit hem het probleem, dat ik om de zoveel maanden/jaren toch eens terug een clean install wil doen. Dan heb ik dus die cdtjes terug nodig) Dus: wat doen jullie op gebied van install-cd's ?
Link naar reactie
[quote:59b3f7344d="stelf01"][nodig) Dus: wat doen jullie op gebied van install-cd's ? [[b:59b3f7344d]Install Cd of diskette, och daar maak je zoveel van als je beursje kan trekken, :D ][/b:59b3f7344d][/quote:59b3f7344d]Weet je wat, Stelf01: 'k heb er een afzonderlijk draadje van gemaakt: http://forum2.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?p=632168#632168 (nu dacht ik gehoord/gelezen te hebben dat dàt soort cd's ànders gebrand waren dan diegenen die wij met onze brandertjes branden, maar dat zullen we in die draad dan wel vernemen)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...