Ga naar inhoud

DVD langere houdbaarheid dan CD???


Aanbevolen berichten

Als je je DVD als archief of backup gebruikt (die je niet vaak nodig hebt.) en je gaat er zuinig mee om. Dan kan een dvd denk het langer mee dan een hd. HD werkt met magnetisme. Het magnetisme van een stukje metaal/cluster/or whatever of verminderen. Dan treden er dus eerder fouten op. Een cd/dvd werkt met putjes. Die worden na verloop van tijd niet groter of kleiner. Als je de schijfjes in een niet te vochtige omgeving en ook niet te warm (zeg gewoon maar kamertemperatuur) dan gebeurt d'r ook weinig mee.
Link naar reactie
Zorgvuldig omgaan met je spullen bevordert altijd de levensduur. De putjes op een geperste CD/DVD zitten onder de beschermlaag en zijn daardoor minder gevoelig voor krassen e.d. Bij een CD-R/RW (en ook DVD) zitten ze aan de oppervlakte. Deze laag is ook zachter en daarom veel gevoeliger voor krassen e.d. Extra voorzichtigheid is daardoor wel geboden. Met CD-R/RW (en dat zal ook voor DVD gelden) moet je er bovendien op letten dat ze niet in de zon liggen, anders laat de reflecterende laag los en kun je ze dus weggooien. Wim.
Link naar reactie
Volgens de eerdere berichten waren er tests gedaan van diverse merken CD-R's, die opgeslagen waren (zelfs nog in de originele verpakking) en die na 20 maanden al gebreken vertoonden, dus gaat het verhaal uit de zon houden en op kamertemperatuur niet op. De vraag is dus eigenlijk: gaan DVD-R's langer mee dan CD-r's onder zelfde omstandigheden? Wil ik eigenlijk ook wel weten na dat beroerde nieuws van een aantal weken geleden.
Link naar reactie
Nah sals das wel een heel bolde uitspraak ... Stel je voor dat ze die cd's van kruidvat en mmore WEL in de zon hadden gelegd ... Had het binnen een half jaar al funest geweest ... vooral die zon is echt rampzalig voor de dye ... en wat gebeurt er met iets wat lang in de zon ligt>? wordt nog eens heet ook ... Dus ik denk wel degelijk dat die invloeden van buitenaf heel erg belangrijk zijn voor een cdtje ... Probeer zelf maar eens een gebrand cd'tje op je vensterbank in de zon te leggen ... en kijk gewoon eens elk halfjaar hoe het werkt ... Wedden dat je binnen een jaar als 3 x langer moet wachten voordat de cd uberhaupt gelezen is ... Ik heb er hier een paar die amper een jaar oud zijn en al maanden in de zon liggen ... Ik kan ze nog gebruiken, met heel veel geduld ....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...