Ga naar inhoud

via de parallele poort een schakeling bedienen


Aanbevolen berichten

hallo. ik zit met het volgende probleem. ik moet voor school een stoplichtsysteem bouwen. nu ben ik met and en or poortjes bezig geweest, en ik heb eigenlijk het probleem dat ik geen wachtrij kan maken, dus wil ik er een computer aan koppelen. in de computer moeten de signaaltjes binnenkomen, via een poort, parallel of serieel, ik weet niet wat het makkelijkst / beste is, en dan moet er op de computer een programma draaien, dat de binnenkomende signaaltjes op een rij zet, en gaat kijken van die kunnen tegelijk, en die enzo. weet iemand hoe ik dit moet aansluiten, en welk programma ik er het best voor kan gebruiken. in werk zelf met windows xp prof. en op school hebben we windows 95. MVG Stefan
Link naar reactie
Lijkt me een leuke opgave. De software ervoor weet ik niet, maar die vind je vast wel. Wat de hardware betreft, ik weet dat er een specifiek IC is, dat bestemd is voor de parallelle poort. Alle aansluitpunten van die parallelle poort worden er op aangesloten, dan werkt hij twee kanten uit, en aan de andere kant wordt hij aangesloten op een register (FIFO of iets dergelijks). Vanaf dat register zul je ongetwijfeld verder kunnen met AND's, OR's, flip-flops enz. Je zult vast en zeker wel de nodige IC-gidsen tot beschikking hebben. Ik heb ze niet meer, maar het kan zeker. Zelf heb ik in een grijs verleden een dergelijk IC gebruikt om een parallelle printeraansluiting te maken op de Sinclair Spectrum. Liep als een trein. Heb die spullen nog altijd in de kast liggen. Nostalgie. Jan de Boer
Link naar reactie
misschien heb je hier iets aan: [img:78c519d3a8]http://www.velleman.be/images/products/0/k8000.jpg[/img:78c519d3a8] [url]http://www.velleman.be/common/product.Aspx?id=9383[/url] Er is ook een USB variant van: [img:78c519d3a8]http://www.velleman.be/images/products/0/k8055.jpg[/img:78c519d3a8] [url]http://www.velleman.be/common/product.Aspx?id=351346[/url]
Link naar reactie
Misschien een domme vraag, maar wat is een wachtrij (of beter gezegd: wat bedoel je daarmee). Aansluitgegevens van de parallelle poort kun je wel vinden op het internet, even zoeken dus. De bijbehorende software zul je waarschijnlijk zelf moeten schrijven. Misschien zijn er programmaatjes op de markt die het leven eenvoudig maken; ik denk dat je naar iets moet zoeken met configureerbare statemachines. Ik heb er net zelf een geschreven voor Linux, maar die is auteursrechterlijk beschermd.
Link naar reactie
[quote:3c50aff0d2="Wim Sturkenboom"]Misschien een domme vraag, maar wat is een wachtrij (of beter gezegd: wat bedoel je daarmee). [/quote:3c50aff0d2]Letterlijk de wachtrij voor het stoplicht misschien? De opgave was een verkeerslichtenregeling. Jan de Boer Edit: Wellicht zijn ze er nog wel, maar zo'n twintig jaar geleden werkte ik terloops met eenvoudige PLC's (voor wie die term niet kent: Programmable Logic Circuit). Je had daarin legio mogelijkheden met programmeerbare registers, tellers enz. Ook kon je basic-achtige functies creëren zoals "if counterstand >= bepaald aantal then . . . ".
Link naar reactie
Ik heb dit een jaar of 6 geleden ook moeten maken voor school. Wij stuurden de printerpoort aan via programmeren in C++. Let er wel op, dat als je je printerpoort gebruikt, je er iets van een bordje tussen hebt hangen als zekering. De printerpoort is namelijk meestal niet afgezekerd, in tegenstelling tot de seriele poorten... Succes Christian.
Link naar reactie
[quote:79dde8e2c2="cdoens"]Let er wel op, dat als je je printerpoort gebruikt, je er iets van een bordje tussen hebt hangen als zekering. De printerpoort is namelijk meestal niet afgezekerd, in tegenstelling tot de seriele poorten...[/quote:79dde8e2c2]1) Seriele poorten zijn ook niet gezekerd, maar kunnen veel meer hebben dan de parallelle poort. 2) Dat bordje is een driver (zeg een versterker) die ervoor zorgt dat je wat meer stroom kunt leveren (en daardoor je printerpoort niet opblaast).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...