Ga naar inhoud

HELP cd-rom's onleesbaar door veroudering ????


Aanbevolen berichten

wie heeft ervaring met het verdwijnen van data van cd-r's. volgens tv programma "radar" van de tros van vanavond wordt aangeraden om de 20 maanden !!!! je cd's na te kijken en voor de zekerheid maar weer een copietje te maken!!! ik ben ze nog niet tegen gekomen en heb al aardig wat cd-r's gebrand met verschillende branders en verschillende merken. geen uitval. wie stookt het vuurtje onder deze discussie
Link naar reactie
Lijkt me heel stug dat cd's die je als archief gebruikt (dus gewoon in het hoesje laat zitten) slijten. Dat is wel zo met diskettes/tapes maar niet met cd's voor zover ik weet. Er is wel ooit een bacterie gekweekt die de cdlaag aantaste. Maar deze bacterie leefde onder temperaturen van 60C en een luchtvochtigheid van 80% ofzo. Niet echt realistisch dus.
Link naar reactie
Is hier toen laatst al een discussie over geweest naar aanleiding van een test in PC Active. Zie [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=98458]hier[/url] Het is idd al langer bekend dat zelfgebrande cd-r's niet oneindig lang meegaan. Zelf lijkt me die termijn van 20 maanden wel erg kort. Voor een goede merk-cd mag je denk ik toch wel een jaartje of 4-5 rekenen hoop ik :-?
Link naar reactie
maar 4 a 5 jaar is dus wel zo'n beetje het limiet ? houdt dus in te blijven copieren. ik dacht dat ze wel honderd jaar meegingen. kan ik beter alles weer gaan tapen (minimaal 10 jaar houdbaar). waar komen die cijfers vandaan ? de oudste cd writers zijn 5 a 6 jaar ??? (toen ze een beetje populair begonnen te worden. ik heb een cd van jan 1999, dus die begeeft het over een jaar ? wie heeft de langst bewaarde cdr's ??? quote="spiderned"][quote:6edcc34c40="PS"]Zelf lijkt me die termijn van 20 maanden wel erg kort. Voor een goede merk-cd mag je denk ik toch wel een jaartje of 4-5 rekenen hoop ik :-?[/quote:6edcc34c40] Voor een merk CD wel, maar alleen daar al om is het af te raden om die goedkope zooi van bv Aldi te laten liggen.[/quote]
Link naar reactie
[quote:56ba33ecbd="spiderned"] Voor een merk CD wel, maar alleen daar al om is het af te raden om die goedkope zooi van bv Aldi te laten liggen.[/quote:56ba33ecbd] Zelf heb ik zowel merk- als merkloze cdr's. Ik brand genoeg cdr's die echt geen jaren mee hoeven, daar gebruik ik die goedkope dingen voor (ik denk zeker 70% van mijn cd-r verbruik). De rest zijn dingen die ik wel voor langere termijn wil bewaren en daar gebruik ik dus wel een duurder merk voor. Op zich is het niet zo'n probleem dat om de paar jaar backuppen. Met de huidige techniek worden de opslagmedia steeds groter. Kan ik volgend jaar mooi al m'n cdr's met mp3's op een DVD branden. :)
Link naar reactie
Dan krijgen we de discussie, hoe lang een DVD-r goed blijft. Ik heb mij laten vertellen, dat een vette vingerafdruk al funest kan zijn voor een DVD-r en wel in die mate, dat poetsen met een doekje niet echt meer helpt. En wat blijft er over van verhalen, dat cd-r's wel tientallen jaren goed kunnen blijven, dat het rotten van cd-r's eerder voorkomt bij gebrande cd-r's dan bij ongebrande cd-r's. :o
Link naar reactie
ik heb hier heel toevallig gister nog een cd'tje gevonden van octron ... het huismerk van de lidl ... Die is nu ruim anderhalf jaar oud, ligt hier bij me ouders al anderhalf jaar op de vensterbank en in de zon ... de katten hebben er overheen gelopen, de kleine heeft ermee gespeeld ... En de enige fout erop, was van de kras die ik er zelf op heb gemaakt, om te kijken wat en hoeveel er dan niet te lezen zou zijn ... Dat was toen 1 bestand ... ( ong. 100mb ) En dat is nu nog steeds dat ene bestand ... Maar de pc loopt vast in verkenner als ik de cd open ... :-? doe ik via uitvoeren een map openen op die cd ... Dan doettie het wel gewoon en kan ik nog bij alle data ... behalve dat ene bestand ... Al zijn die 20 maanden natuurlijk nauwelijks een waardig tijdsbestek te noemen ... het afzien voor dat arme schijfje wel ... Overigens gebruik k nu meestal tdktjes en die doen het ook gewoon goed, maar ja, das pas een half jaar max... Maar jah, ik d8 ook altijd dat het de omstandigheden waren waarin die cd's werden bewaard ... Tot ik die test van pc active las ... Dus zou octron dan net die uitzondering zijn die de regel bevestigt .. (geen el cheapo zooi )
Link naar reactie
De oudste CD-R die ik kan vinden dateert van begin 1995 en leest nog prima. Is wel 3M, maar hangt al jaren aan de muur als 'museum'stuk met de beschrijfbare kant van de muur af, dus onderhevig aan lichtinvloeden. Met een zorgvuldige behandeling zal zo'n CD-R toch wel minimaal 10-15 jaar meegaan schat ik (en waarschijnlijk nog langer). Overigens begint 'corrosie' bij een CD-R meestal aan de buitenkant. Aangezien van binnen naar buiten geschreven en gelezen wordt zou je door je CD niet al te vol te schrijven de levensduur zo kunnen 'verlengen'. Wim.
Link naar reactie
[quote:5e35f1f019="spiderned"][quote:5e35f1f019="PS"]Zelf lijkt me die termijn van 20 maanden wel erg kort. Voor een goede merk-cd mag je denk ik toch wel een jaartje of 4-5 rekenen hoop ik :-?[/quote:5e35f1f019] Voor een merk CD wel, maar alleen daar al om is het af te raden om die goedkope zooi van bv Aldi te laten liggen.[/quote:5e35f1f019] die 'zooi' van aldi mag dan wel goedkoop zijn het zijn niet perse gelijk slechte kwaliteits cd's... :evil:
Link naar reactie
[quote:b235730bed="PS"]Is hier toen laatst al een discussie over geweest naar aanleiding van een test in PC Active. Zie [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=98458]hier[/url] Het is idd al langer bekend dat zelfgebrande cd-r's niet oneindig lang meegaan. Zelf lijkt me die termijn van 20 maanden wel erg kort. Voor een goede merk-cd mag je denk ik toch wel een jaartje of 4-5 rekenen hoop ik :-?[/quote:b235730bed] HELP HELP HELP !!!! Mijn cd-r's verrotten!!!!! Kortom na dagen van discussie (veel over wel of niet goedkope zooi) weet eigenlijk NIEMAND precies hoe het zit. Vreemde zaak. Is er dan niemand binnen dit forum (of een kennis) die een ECHT technisch verhaal heeft? Bv een wizkid die direct betrokken is bij ontwikkeling en/of productie van CD-R's. Er worden miljoenen branders geproduceerd en ontwikkeld, er worden miljarden schijfjes gestampt. Mensen zetten hun (kostbare) informatie erop. Hele defensiesystemen draaien er mee. En wij als echte bitneukers WETEN niks?? Vreemd, heel vreemd. Ik vind een tijdspanne van 20 jaar redelijk worden! 20 maanden is dikke shit en KAN dus HELEMAAL NIET !!!! Die cassettebandjes die je bv bij de Commodore 64 had, draaien nog!!!. Ik ga daar maar weer op computeren, lekker lanzaam, overzichtelijk EN geen gezeik van SLECHTE technieken!!! Who's next ?? Sorry HCC website heeft WEL een goed onderbouwd verhaal: http://www4.hccnet.nl/404/index.cfm?fuseaction=achtergronden.ArtikelPage&id=624&otherid=0
Link naar reactie
Wat voor technisch verhaal zou je willen horen? Het enige wat ik kan zeggen over cd-r's is dat in mijn verzameling sommige cd-r's van een aantal jaar geleden aan de buitenkant aan het verkleuren zijn. Misschien een idee om cd-r's met belangrijke informatie erop dan maar [url=http://www.elektromagazine.be/artikelen/huishoudtoestellen/inpakapparaat.htm]vacuum te verpakken?[/url]
Link naar reactie
eens: wat voor technisch verhaal wil je weten: Productie methoden, de werkelijke houdbaarheid (als die uberhaupt op een onafhankelijke manier is vast te stellen) en de relatie daartussen valt echt onder bedrijfsgeheim. Stel dat Arita een hele goede methode heeft, dan zullen ze dat heus niet vrijgeven. Business secret In (professsionele) Data Centers waaronder defensie worden backup´s niet op cd-r gedaan en ook niet op cdrw, maar op digi tapes etc.. met backup software en speciale procedure´s waarbij het overspoelen van data naar een nieuwe tape bijhoort. Ze gebruiken daar robots voor om ze op te halen en op te bergen. Backups worden ook bij het CUC opgeslagen. Een minimum req in de ICT als je backup maakt : 2x.
Link naar reactie
Het is voor mij duidelijk dat spiderned en zwemt in zijn/haar geld. Niets weet van de productie van CD's, CD-R of CD-WR. Laat die rotzooi van de ALDI liggen :P :P :P Die rotzooi van de Aldi word op de zelfde manier geproduceert als de cd's van merken als Maxell, Philips', Sony en andere grote merken. Er is echter een groot verschil tussen CD's die zijn geperst en CD-R's die gebrand kunnen worden. CD's die geperst zijn bezitten nokken en dalen die met aluminium, zilver of zelfs goud opgedampt worden, daar over gaat een laklaag om hem te beschermen. De CD's die geschreven of beter beschreven kunnen worden bezitten een laag welke onder invloed van warmte (laser) gepolariseerd kan worden waardoor er geen nokken en dalen maar donkere spot op een lichte ondergond komen te staan. Doordat de laser het laagje verwarmd en de magneet er boven voor de polarisatie zorgt krijg je dus informatie. De CD-R zal dus onder invloed van warmte en magnetisme sneller beschadigen als een geperst exemplaar. Dit geld voor alle merken CD-R's. De CD-RW zal ik hier (nog)niet op ingaan. Mar dan toch een paar kleine vraagjes, wie maakt (produceert) al die CD's voor al die merken? Ook als b.v. Thats met een productie tekort zit? Ik gebruik al jaren CD's van de Aldi en heb slechts een keer een klacht gehad. Later bleek dat mijn CD brander kapot aan het gaan was. Ja werkelijk ik heb toen de duurste CD's geprobeert, zonder resultaat. Geef mij maar Aldi, prima spul. Greetz bye mike Oh, ja was nog vergeten te vermelden dat je een CD-R vooral moet opbergen in van die zacht plastic hoejes. Daar zitten oplosmiddelen (weekmakers) in die dus ook de laklaag van de CD-R aantalsten. Een paarmaanden in de kast laten liggen en dan proberen uit het hoesje te halen. Sommige stiften, de meeste permanent markers tasten ook nog eens de laklaag aan. Mocht je leesfouten op je CD tegenkomen dan kun je als je een plextor CD speler hebt met het programma Plextools van de firma Plextor proberen of je hem wel kunt uitlezen met een lagere leessnelheid. Ik weet echter niet of Plextools ook met andere merken CD spelers overweg kan maar dat is een kwestie van uitproberen. Plextools kan alle instellingen van de CDromspeler voor je tonen, cd's branden, testen op leesfouten e.t.c. zeker de moeite waard. Plextools word tegenwoordig gratis geleverd bij de nieuwste generatie CD branders, doe er je voordeel mee. Nogmaals Greetz bye mike
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...