Ga naar inhoud

Verloop USB > printerpoort


Aanbevolen berichten

Ik heb van de week een Sitecom WL-018 wireless router aangeschaft, maar nu zit ik met een probleem. De router heeft een ingebouwd printerserver, maar die werkt met een traditionele printerpoort. Mijn printer beschikt alleen over een usb aansluiting. Mijn vraag is dus: Is er hier een verloopstekker voor te krijgen, en zo ja, wie weet waar? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Vergis je niet! Zo eenvoudig is dit niet met een verloopstekker op te lossen. Een parallelle printerpoort heeft 8 kanalen heen, en 8 kanalen terug, plus elk hun eigen signal ground en nog een paar besturingslijntjes. Niet voor niets wordt hier een 25-polige connector gebruikt. Een USB heeft maar twee kanaaltjes, read en transmit. Daarnaast is USB een symmetrisch signaal, en een parallelle poort, net als een seriële een asymmetrisch signaal. Voor een eventuele omzetting is dus nogal wat hardware en software nodig. Ik denk dat dit niet in een verloopstekker geduwd kan worden, of ik moet me al sterk vergissen. Kan me wel voorstellen dat er een kastje bestaat voor de nodige omzetting. Jan de Boer
Link naar reactie
Bedankt in ieder geval. De 'omgekeerde' versie had ik inderdaad al wel gevonden. Toch blijf ik het vreemd vinden dat een printer alleen maar USB aansluiting heeft. Ik denk dus dat ik een andere printer koop als de inkt op is. :D Deze printer (lexmark Z705) heb ik bij het tpg pc-priveplan gekocht en kwam na belasting voordeel uit op zo'n EUR 50,00. De schade valt dus wel mee. Bedankt!
Link naar reactie
[quote:76b05b9bfe="Captain_Kansloos"][quote:76b05b9bfe="J. de Boer"]Daarnaast is USB een symmetrisch signaal, en een parallelle poort, net als een seriële een asymmetrisch signaal.[/quote:76b05b9bfe] Wat bedoel je met een "symmetrisch en a-symmetrisch signaal"?[/quote:76b05b9bfe]Ik zie in je profiel dat je ict engineer bent, dus mijn wedervraag, weet je dit echt niet? :-? Niettemin wil ik, ook voor andere belangstellenden, wel antwoorden, met zo weinig mogelijk vakjargon. Allereerst een vergelijking: Ga even terug in het verleden van de TV. Je had vroeger platte antennekabel. Bij die kabel had je een symmetrisch signaal. Je had geen nulniveau, beide draadjes waren gelijkwaardig. Later kreeg je bijna uitsluitend coaxkabel, één signaalader tenopzichte van de metalen mantel. Minder gevoelig voor stoorsignalen. De metalen (vlecht)mantel is hier het z.g. nulniveuau, eventueel geaard. Het signaal is hier dus asymmetrisch. Antenneingangen voor beide systemen zijn hierdoor enigszins verschillend. Hetzelfde verschil heb je bij USB en de "ouderwetse" RS232. Bij de laatste heb je in de simpelste vorm drie draadjes, Read, Transmit en Signalground. De signalground is weliswaar niet hetzelfde als de afscherming, maar bevindt zich galvanisch wel op het zelfde (nul)niveau. Het zal inmiddels duidelijk zijn, dat we hier weer te maken hebben met een asymmetrisch signaal. Geen spanning (althans lager dan een bepaalde afspraak) is een digitale nul, wel spanning (hoger dan een bepaalde afspraak) is een één. Bij USB, Firewire en UTP hebben we dan weer een symmetrisch signaal. Twee aderparen, Read en Transmit, geen gemeenschappelijk nulniveau. De aderparen kunnen dan nog van het z.g. twisted pair zijn (elk aderpaar om elkaar heen gedraaid). Er kan nog een omvlochten afscherming omheen zitten, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn, en deze afscherming maakt geen deel uit van het signaal. Symmetrisch dus, de signaalspanning op de adres is afwisselend positief en negatief t.o.v. elkaar, beide zijn gelijkwaardig. Ik hoop dat deze uitleg ook voor de niet technicus een beetje begrijpelijk is. Jan de Boer
Link naar reactie
Technisch gezien zal het best mogelijk zijn om van printer naar USB te gaan. Ik ben niet bekend met interfaces die dit voor je doen. Ik durf zo niet te zeggen dat het ontwerp niet in een steker zou passen. Er bestaan zeer compacte krachtige chips. Voor gewoon gebruik denk ik dat je beter op zoek kan gaan naar geschikte printer of printer server. Dat verhaal van symmetrisch en a-symmetrisch komt mij wat ingewikkeld over. Als er een ontwerp bestaat van printer naar USB dan lijkt me die discussie verder niet relevant. Voor een in/uitgangssignaal zijn 2 verbindingen nodig. ALs 1 ervan bijvoorbeeld een vast niveau heeft (vaak de GND), dan is het signaal a-symmetrisch. Bij symmetrisch is er sprake van twee ingangssignalen, waarbij het verschilsignaal de informatie levert. Wordt nogal eens bij meetapparatuur of speciale versterkers gebruikt. Voor huis-tuin-keuken gebruik weet ik zo geen praktisch voorbeeld. Wat me zo te binnen schiet is een de antieke 300 Ohms antenne aansluiting. Het is inderdaad zo dat USB een data+ en een data- lijn kent. Dat duidt op een symmetrische in/uit verbinding.
Link naar reactie
O.k. Hans, misschien inderdaad een beetje ingewikkeld verhaal van me, maar Captain vroeg er naar. Dat symmetrisch en asymmetrisch had ik bij mijn eerdere bericht er alleen maar terloops bij vermeld. Mijn verhaal, en ook mijn eerdere opmerking diende slechts om aan te geven dat zo'n verloopje niet zo simpel is als het lijkt. Nog altijd verkeren nl. velen in de veronderstelling dat er alleen maar een paar draadjes in zitten, enkel alleen om het passend te maken. Vandaar mijn wat uitgebreide uiteenzetting. Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...