Ga naar inhoud

stillere pc


Aanbevolen berichten

Ik vind dat mijn pc te veel herrie maakt. Maar voordat ik allemaal met dingen ga knutselen wil ik graag jullie advies! Zo vond ik op www.silentpcreview.com een artikel om je harde schijf in isolatie materiaal te zetten en dan een x-tra fan om de temperatuur te minderen). Helpt dit veel? Ook vond ik op www.silentpc.nl de mogelijkheid om matjes te kopen die je op de kast kon plakken en het geluid tegen zouden houden. Wel zou de kast iets warmer worden. Hoeveel zal dit helpen? Soms hoor ik ook een hoge pieptoon. Ik denk dat hij van mijn processorcooler komt, maar weet het niet zeker. Weet iemand hoe ik dit kan controleren? Nog wat over mijn pc: Xp 2000+ met coolermaster cooler (staat alleen CM 12V op) GeF 4mx 440 350 wat midi tower 40 gb hd Maxtor 1 casefan (weet merk en nummer ff niet, maar toen ik hem uit de kast haalde maakte hij bijna geen lawaai. In de kast hoor je hem echter wel (het geluid dat ontstaat als hij tegen de gaatjes in de kast blaast. Als iemand anders nog een goede tip heeft.. graag!
Link naar reactie
[quote:7f5e228083]Zo vond ik op www.silentpcreview.com een artikel om je harde schijf in isolatie materiaal te zetten en dan een x-tra fan om de temperatuur te minderen). Helpt dit veel? [/quote:7f5e228083]Rubbertjes tussen hd en kast helpt ook goed. [quote:7f5e228083]Ook vond ik op www.silentpc.nl de mogelijkheid om matjes te kopen die je op de kast kon plakken en het geluid tegen zouden houden. Wel zou de kast iets warmer worden. Hoeveel zal dit helpen? [/quote:7f5e228083]Helpt vrij veel. [quote:7f5e228083]Soms hoor ik ook een hoge pieptoon. Ik denk dat hij van mijn processorcooler komt, maar weet het niet zeker. Weet iemand hoe ik dit kan controleren? [/quote:7f5e228083] Schroef de kast open, houd de ventilator van je cpu vast. Zet je PC aan en luister of het geluid er nog is. Laat dan de ventilator los, en luister nog een keer. Als je dan het pieptoontje weer hoort, komt het dus van die ventilator.
Link naar reactie
[quote:0dbc6a15a6]Rubbertjes tussen hd en kast helpt ook goed. [/quote:0dbc6a15a6] Bedoel je hiermee een stuk fietsband?? [edit] En dat je dan zoiets krijgt: [img:0dbc6a15a6]http://www.7volts.com/Scan46.jpg[/img:0dbc6a15a6] [/edit] [quote:0dbc6a15a6] Schroef de kast open, houd de ventilator van je cpu vast. Zet je PC aan en luister of het geluid er nog is. Laat dan de ventilator los, en luister nog een keer. Als je dan het pieptoontje weer hoort, komt het dus van die ventilator.[/quote:0dbc6a15a6] Hoe lang kan de CPU zonder coolor? K heb geen zin om m'n processor te frituren
Link naar reactie
Nog over die matjes: die kan je vast ook zelf maken, maar wat voor materiaal raden jullie aan. Ik zag ergens dat ze grote enveloppen met van die nopjes erin gebruikten. [img:d63fa6c12a]http://www.7volts.com/env2.jpg[/img:d63fa6c12a] Kan je b.v. ook kurk gebruiken (2mm dik)? En als je een beter materiaal weet wat niet duur is en makkelijk te snijden of te knippen (of zoiets) post het dan ook s.v.p. Het maakt niet zo veel uit als mijn pc wat warmer wordt. Ik denk dat ik nog een x-tra (zeer stille) fan ga plaatsen aan de voorkant (onder het rek van de hd). Of zouden jullie een andere plek nemen. Na een dag gamen wordt de lucht uit de voeding en kast nl een beetje heet [edit] plaatje
Link naar reactie
Voor de harddisk bestaat er een 'silent drive'. Oftewel: een plastic omhulsel met daarin isolatiemateriaal. Daar kun je de harddisk in doen en dat werkt wel redelijk vind ik. Kost wel 30-40 euro en bovendien kunnen niet alle 7200 RPM harde schijven er in omdat sommige daarvan te warm worden. Alle 5400 kunnen er wel in. Voor de fans bestaan er zalman-fanmates (5-8 euro). Dat is een potmeter die je tussen een fan en zijn voeding kunt doen en waarmee je de snelheid kunt regelen waarmee dat ding rond draait. En de fan op de videokaart kan ook nog wel eens een lekkere hoeveelheid lawaai produceren dus misschien valt daar ook nog wat aan te doen.
Link naar reactie
[quote:ab72911ae7="computerbacterie"]Voor de harddisk bestaat er een 'silent drive'. Oftewel: een plastic omhulsel met daarin isolatiemateriaal. Daar kun je de harddisk in doen en dat werkt wel redelijk vind ik. Kost wel 30-40 euro en bovendien kunnen niet alle 7200 RPM harde schijven er in omdat sommige daarvan te warm worden. Alle 5400 kunnen er wel in.[/quote:ab72911ae7] 30 Euro vindt ik erg veel voor alleen zo'n silent drive. Ik denk dat het ook iets te heet gaat worden voor mijn hd. [quote:ab72911ae7] En de fan op de videokaart kan ook nog wel eens een lekkere hoeveelheid lawaai produceren dus misschien valt daar ook nog wat aan te doen.[/quote:ab72911ae7] Ik heb een GeForce MX-440 met een klein koelblok waarin een fan zit. Ik heb nog geen geluid horen maken. Misschien hoor ik hem wel als de rest wat stiller is...[/quote]
Link naar reactie
Ik heb net de enveloppen uitgeprobeerd, maar dat hielp maar een heel klein beetje. Ook heb ik gekeken of de processorkoeler die pieptoon maakte, maar dat bleek mijn hd te zijn (maxtor DiamondPlus 8 40gb). Dit lijkt mij niet normaal of komt dit wel vaker voor? Ik vond hem trouwens best warm dus een silent drive is geen optie. Verder was mijn pc een stuk stiller zonder de fan (je hoorde alleen de hd). het geluid van die fan komt volgens mij voornamelijk door de luchtstroom die ontstaat omdat de lucht tussen een aantal kleine gaatjes moet. Wat voor andere fan raden jullie aan (aantal toeren en verplaatsing van lucht) En zou ik de oude fan (die er dus nu nog inzit) kunnen gebruiken om voorin de kast te stoppen om de hd (Die ik dan recht voor die fan zet) te verkoelen. De lucht zou dan minder opstakels hebben zodat je minder geluid krijgt. Of zou dit nogsteeds luidruchtig zijn??
Link naar reactie
[quote:17b557150d="Kaz'Duzar"]Verder was mijn pc een stuk stiller zonder de fan (je hoorde alleen de hd). ... En zou ik de oude fan (die er dus nu nog inzit) kunnen gebruiken om voorin de kast te stoppen om de hd (Die ik dan recht voor die fan zet) te verkoelen. [/quote:17b557150d] Wat zijn je huidige temperaturen in de kast en de CPU? ALs de CPU bijvoorbeeld 40 graden is, dan mag die best wat warmer worden. In dat geval is het voldoende om het toerental van de CPU ventilator wat te verlagen. Je zegt ook iets over "kleine gaatjes". Zitten die in de CPU koeler? Of in de kast zelf? In het algemeen maakt een ventilator, die op vol vermogen draait, vrij veel lawaai. Die kleine gaatjes kunnen wel extra geruis of gepiep opleveren, maarre, om daar zekerheid over te krijgen zul je de ventilator toch eerst los moeten schroeven. Het toevoegen van een case-fan (voor in en/of achterin de kast) kan extrta luchtstroming geven. Voordeel is weer dat de CPU ventilator dan misschien nog minder hard hoeft te werken.
Link naar reactie
Die "kleine gaatjes" betreft de case-fan (ik had de foto gemist). Het kan ook resonantie zijn. Een stijvere constructie is een mogelijke oplossing. Op zich heb je al een groot gat gemaakt, dus de lucht kan er nu veel makkelijker door heen. Waar zit die ventilator? Zit er genoeg vrije ruimte achter? Eventueel een andere plek zoeken.
Link naar reactie
Even wat duidelijker: [b:9df4f980bf]probleem[/b:9df4f980bf]: mijn pc maakt te veel herrie [b:9df4f980bf]onderdelen die te veel herrie maken:[/b:9df4f980bf] maxtor DiamondPlus 8 40gb; casefan [b:9df4f980bf]wat ik wil:[/b:9df4f980bf] stillere pc :o :D --> andere casefan, harddisk stiller maken, wanden kast isoleren. [b:9df4f980bf]nog wat details:[/b:9df4f980bf] De casefan zit nu aan de achterkant, onder de voeding. Los maakt hij redelijk wat herrie, maar in de kast nog meer. Ik denk dat dat komt, doordat de lucht die uit de kast geblazen wordt, door de kleine gaatjes moet waar de fan voor zit. (zo'n 'fan-plek') Wat ik nog wil weten: Als ik de zijkanten van mijn pc geisoleerd heb, zal de temeratuur natuurlijk stijgen. Als die nieuwe fan niet voldoende is en er dus een andere bij moet, wat is dan een goede plek; onder de bracket van de hd? of ergens onderin de kast leggen? of eentje met een arm zodat je hem ter hoogte van je videokaart kunt zetten? En voor isolatie materiaal, wat is daar goed spul voor? Enveloppen werkten niet zo veel (maar veel geluid gaat makkelijker door die enveloppen dan heel weinig geluid, dus ik kon nog geen goede conclusie trekken). Werkt b.v. kurk of tapijt of kun je ergens bij de praxis goedkoop en goed spul kopen? Ik weet niet precies wat de temperatuur in mijn kast is. Wel was het koelblok van de processor niet warm, de hd wel. oja, die foto's zijn niet van mijn kast, maar van een tutorial hoe je je pc stiller kunt maken... Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Link naar reactie
[quote:79adc7d94f="Kaz'Duzar"]De casefan zit nu aan de achterkant, onder de voeding. Los maakt hij redelijk wat herrie, maar in de kast nog meer. Ik denk dat dat komt, doordat de lucht die uit de kast geblazen wordt, door de kleine gaatjes moet waar de fan voor zit. (zo'n 'fan-plek') [/quote:79adc7d94f] Dat zou kunnen, dun metaal en kleine gaatjes dragen bij aan meer geluid. Zelf heb ik (nog) niet gesleuteld aan de casefan openingen, ook vond ik het (nog) niet nodig om rubber ringetjes te plaatsen om de resonantie te beperken. Meestal levert dat extra trillingen op en die zeer storend klinken. Zelf heb ik de casefan zo'n beetje op halve tot 2/3 snelheid lopen. Een lagere snelheid betekent automatisch minder lawaai. In mijn kast leidde een lagere snelheid niet tot een hogere kast temperatuur. Vandaar dat ik je ook vroeg om de temperatuur. Als de kast bijvoorbeeld 40 graden is, dan heb je meer koeling nodig. Is die lager, dan heb je speelruimte voor het geval een lager toerental een (iets) hogere temperatuur oplevert. Dit is ook weer handig voor het isolatiemateriaal. Op zich kun je materiaal gebruiken dat ook voor geluidsboxen wordt gebruikt. BIjvoorbeeld bitumen of echte geluidsisolatieplaten. Meestal een soort noppen materiaal. Isolatie heeft alleen zin als de kast ruim genoeg is, de zijplaat volledig vrij is en er geen resonanties optreden door een te slappe kast. Dat volledig vrij zijn is belangrijk omdat metaal goed trillingen verplaatst. Geluidsisolatie wordt dan dus minder effectief. Het geluid van de harde schijf wordt meestal storend als de constructie van de kast te licht is. Ik kan hierover meepraten aangezien ik zo'n herrieschopper heb (Seagate Barracuda). Oeps ik heb de vorigen teruggestuurd naar Seagate, het "vervangende" exemplaar ligt nog te wachten op plaatsing. Dus ja hoe mijn huidige schijf trilt, dat weet ik nog niet. Plaatsing op een stijve constructie, bijvoorbeeld de bodem, of zwevend ophangen, kan een oplossing zijn. Oh ja, de moderne schijven kunnen in een willekeurige positie gemonteerd worden (dacht ik zo ...) ... Denk wel aan de koeling. Mijn harde schijf wordt met name heet als deze zijn warmte niet kwijt kan aan bijvoorbeeld het chassis. Een hangende constructie vraagt dus wel om extra koeling. Ben je nagegaan of het geluid alleen van de harde schijf afkomt, of voegt de kast nog wat extra geluid toe?
Link naar reactie
Ik heb mijn hd uit de kast gehaald en zo kwam ik erachter dat het mijn hd was. Volgens mij is het alleen de hd, of het geluid dat de kast maakt is bijna niet te horen. Als ik mijn vinger op de knop van de fan en CPU cooler legde (tegelijk) was het geluid ook een stuk minder en hoorde je de hd, maar verder was er geen andere belangrijke geluidsbron (voorzover ik dat kon horen). Over de temperatuur... Ik zal wel wat software installeren en zie wel wat ik dan doe. Ik denk dat een 2e fan alleen nodig is om mijn harddisk te koelen als ik hem geluidsarmer probeer te maken. Nog over mijn kast: ik heb een redelijk miditower (ijzer) met een plastic front (ong. 50x18x45 -> l.b.h) Nou nog allemaal bedankt! Ik hoop dat het gaat lukken!! :) :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...