Ga naar inhoud

raid 0 is te langzaam


Aanbevolen berichten

Ik heb een KT3 Ultra ARU moederbord met een on-board Promise raid controller. Op deze controller heb ik 2 hd's Maxtor 6L040J2 in raid0 (stripe) aangesloten, verder heb ik op de IDE controller een hd Maxtor 6E040L0 aangesloten. Ik werk onder Windows XP home edition. Als ik nu ATTO disk benchmark loslaat op deze schijven, dan krijg ik voor de 'stand alone' schijf een gem. leessnelheid van 55,8 MB/sec en een gem. schrijfsnelheid van 56,3 MB/sec, terwijl ik voor de raid schijven een leessnelheid krijg van 54,4 MB/sec en een schrijfsnelheid van 12,9 MB/sec. Dit zou dus eigenlijk helemaal niet moeten kunnen, daar een raid0 eigenlijk veel sneller zou moeten zijn dan een stand alone schijf. Kijk ik naar het artikel van Karim Mostafi (Computer!Totaal juni 2002) waar de raid controller op hetzelfde moederbord wordt getest komen daar snelheden voor lezen en schrijven op respectievelijk 69,5 MB/sec en 64,0 MB/sec naar voren. Wat ik me nu afvraag is:hoe kan dit nu? Heb ik dan ergens verkeerde instellingen gedaan? Ik krijg nergens foutmeldingen, en volgens de fastchek monitor van Promise zou alles functioneel moeten zijn. Wie kan me hiermee helpen? Ik wil de raid configuratie namelijk gaan gebruiken voor video editing, en dan ben ik gebaat met een zo hoog mogelijke snelheid voor de hd's.
Link naar reactie
Nou, met de originele drivers kreeg ik Windows niet meer geïnstalleerd, heb dus de laatste drivers van Promise opgehaald, en toen lukte het wel. En wat de prestaties betreft: ik snap niet dat bij die test bij Computer!Totaal de prestaties zo gigantisch veel beter waren. Ik bedoel: ik haal nog geen 13MB/sec met schrijven, terwijl in dat artikel 64MB/sec gehaald worden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...