Ga naar inhoud

Parallel dus printen vanuit dos? Of niet?


Aanbevolen berichten

Ik heb een Canon SmartBase MPC600F gekocht, printer/fax/scan/copy. Dit apparaat heeft een USB en een parallelle aansluiting. Ik dacht parallel = LPT1 = printen vanuit een dos programma. Maar er komt geen letter op papier. Vanuit windows programma's geen enkel probleem maar vanuit dos lijkt het net alsof ik geen opdrachten geef. Zelf iets simpels zoals "type x.txt > LPT1" gaat zonder foutmeldingen maar ook zonder printout. Is een parallelle aansluiting dan geen garantie voor printen met dosprogramma's of moet ik een truukje uithalen? Op de site van Canon staat hierover niets.
Link naar reactie
Ik deed het ook welleens met 'copy bestand.txt lpt1'. Als er wel pappier uitrolt dan komt het dus wel over... Heb je de biosinstelligen wel goed ? Tegenwoordig kun je de lpt instellen als EPP, ECP en nog iets. Het kan zijn dat daar je probleem ligt. Verder moet de printer over een eigen geheugen / lettertype beschikken...heeft ze dit niet dan moet de software (driver) deze 'aanleveren'.
Link naar reactie
Alle vermelde opties:[i:e369f6cb11] copy bestand.txt lpt1 type x.txt > LPT1 c:\x.txt lpt1 [/i:e369f6cb11][/i] Ze moeten allemaal werken, evenals het txt-bestand openen met het aloude DOS-programma EDIT.COM en van daaruit afdrukken. Als dit niet werkt, ligt dit aan de instellingen (zie mijn eerdere bericht op dit topic). Doorloop de installatieprocedure nog eens. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:0f80bc1992="derkdejong"]ik ken je apparaat niet, maar van andere apparaten weet ik dat je in het apparaatmenu (ofwel op het apparaat zelf, ofwel in de apparaatbedieningssoftware op je pc) moet instellen welke poorten het ding moet lezen. m.a.w.: misschien moet je helemaal niet in windows naar een oplossing zoeken.[/quote:0f80bc1992]Die poort is allang ingesteld, want (zie topic start) in Windows doet hij het prima. Dus nogmaals: Tijdens de installatieprocedure wordt doorgaans (bij HP is dat wel het geval) gevraagd of vanuit DOS ook geprint gaat worden. Mogelijk is daar nee op geantwoord. Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...