Ga naar inhoud

BANG!! zeg maar dag cdrom


Aanbevolen berichten

o hehee (dit wordt leuk) nou viel wel mee , niet echt spannend ofzo maar tomb raider 3 lag helemaal aan diggelen,, ik was al een uur aant spelen nix ant handje , toen dus beng (breek zelf maar es een cd door midden, precies hetzelfde geluid) de computer draaide gewoon door want hij had op dat moment even geen data nodig van de cd, bij apparaatbeheer geen problemen, ik dacht 'dit apparaat gebruiken' ff uitzetten(btw wordt de stroom voor dat apparaat dan gewoon afgecut?) maar goed gewoon afgesloten (pc+spel) en uitgezet en bij pczaak laten vervangen de drive, geen schade verder aan de pc, maar goed ik vraag me wel echt af hoe zo'n cd nou ik allerlei stukjes kan breken zo snel draait die bak toch niet dat ie gewoonweg uit elkaar scheurt(knalt) ???? en zo'n laser zie ik ook niet voor een snijbrander aan.... sja..
Link naar reactie
Verhaal is niet geheel onbekend. Hier speelt uiteraard de middelpuntzoekende-/vliedende kracht (wat is het ook alweer) een aardige rol. Om die reden, zo heb ik vaker gelezen, wordt aanbevolen om data CD's niet te voorzien van labels, omdat deze de onbalans (voor zover al aanwezig) nog verder verstoren. Voor een muziek CD'tje, wat in de audioinstallatie thuis of in de auto wordt gebruikt, schijnt dit wat minder belangrijk te zijn..... Ton
Link naar reactie
[quote:ff2c11063c="FoXiERotjEknoR"]draaien audio cd's dan op een lagere snelheid ofzo?[/quote:ff2c11063c]Wel in je auto cdspeler en je audiocdspeler. [quote:ff2c11063c="lion"]Voor een muziek CD'tje, wat in de audioinstallatie thuis of in de auto wordt gebruikt, schijnt dit wat minder belangrijk te zijn.....[/quote:ff2c11063c] Jochem
Link naar reactie
Audio cd's draaien bij normaal afspelen in principe single speed, dus op 1x. Nieuwere drives hebben voorzieningen om vibraties tegen te gaan, en zouden dus hier dus ook minder snel last van moeten hebben. Maar ja, iets wat ondertussen 52x zo snel draait als waar het ooit voor ontworpen is, is misschien ook wel vragen om problemen.
Link naar reactie
[quote:f7d1c5cc2c="Jank"]Dit alles in de wetenschap, dat een cd van binnen naar buiten wordt gelezen en een lp van buiten naar binnen. Maar lp's draaien op constante snelheid :roll: .[/quote:f7d1c5cc2c]Op zich logisch. Een cd moet een constante gegevensstroom krijgen; altijd evenveel bits. Aangezien de putjes altijd met gelijke afstand van elkaar staan, moet de cd sneller draaien bij het begin. Op een klein rondje kunnen minder putjes dan een groot rondje. Een lp werkt niet met bits, maar met trillingen. De punt gaat in de gleuven die krom lopen. Naald gaat trillen, met een versterker wordt dat versterkt. Het maakt niet uit of het rondje groot of klein is. De ruimte die 'een trilling' inneemt is altijd even groot. Dan maakt de snelheid dus niet uit.
Link naar reactie
  • 10 maanden later...
Ja, dat klopt, ik heb het ook één keer meegemaakt, met een al wat oudere cd-romspeler. Deze draaide slecht 32 speed maar het was toch voldoende om de cd uit elkaar te laten knallen. Laatje open en daar vloog de cd tegen de muur. Nog mazzel, op dat moment moet je volgens mij niet voor de speler staan, want dan krijg je ook een klap mee :o Nadat in diezelfde speler ook nog eens een keer een cd die in de tray zat uit elkaar is gespat heb ik dus maar een nieuwe speler aangeschaft :D
Link naar reactie
ik heb het ook gehad een tijdje geleden met een 52x brander toen heb ik samsung gemaild en kreeg dit terug: Dit probleem kan voorkomen bij de nieuwere generatie drives, en wordt ondervonden door de gehele Optical Disc Drive industrie. Dit wordt vooral veroorzaakt door kleine barstjes in de CD. Aangezien de CD's met zeer hoge snelheid rondgedraaid worden is de druk die op deze uitgeoefend wordt ook heel groot, wat in het breken van de CD kan uitmonden. Het is daarom aan te raden uw CD's voor gebruik na te kijken op eventuele barstjes en zonodig een backup kopie te maken. Indien een CD in uw drive "geexplodeerd"" is, kunt u de drive het beste naar de winkel terugbrengen, waar men hem naar een service center opsturen kan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...