Ga naar inhoud

Harddisk defect na rokende cd-brander???


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb het volgende probleem: Op primaire ide zit als master een harde schijf (IBM deskstar) en als slave een lite-on cd-brander. Nu hoorde ik laatst iets knappen (gevolgd door een stikkende lucht), kortom: er is iets doorgebrand. Ik denk dat het de cd-brander is (die werkt niet meer, en krijgt ook helemaal geen spanning meer). Nu werkt mijn harde schijf ook niet meer. Hij wordt niet herkend, bios resetten, in een andere pc hangen, andere kabels, het werkt allemaal niet. Toch hoor ik de harde schijf nog wel aangaan op het moment dat ik de pc aanzet. Heeft iemand ervaring hiermee, of bestaat er zoiets als een mogelijkheid om je harde schijf te resetten (of praat ik nu onzin)??? Groetjes, Wilco
Link naar reactie
Ik denk eerder de harde schijf als de brander en wel zoals eerder genoemd de electronika van de hdd waardoor dus ook de ide interface van de hdd niet meer werkt en dus zal de brander ook niet meer werken daardoor. Probeer hetgeen wat in een vorige reply is aanbevolen door de electronica van een exact dezelfde hdd over te bouwen. Lukt dat niet zit er niks anders op dan een nieuwe hdd te kopen en als je pech heb ook een nieuwe cd-rw drive, de interface van de brander kan ook de geest gegeven hebben tijdens het doorbranden van de electronika van de hdd, een kettingreaktie. Controleer ook voor de zekerheid de spanning van je voeding, als deze afwijkt kan dat ook hdd's en cd-rom/dvd drives beschadigen. In een gunstig geval is de rewriter nog 100% en is alleen de hdd naar de klote.
Link naar reactie
Wat algemene foutzoek adviezen: Probeer CD-RW en HD apart. 1) Boot je machine normaal met alleen HD aangesloten, dan is alleen je CD-RW gesneuveld. 2) Boot je machine normaal met alleen de CD-RW aangesloten (bootvolgorde in BIOS evt. aanpassen) en een bootable CD erin, dan is je alleen HD gesneuveld. 3) Werken 1 en 2 beiden niet, dan kan er van alles fout zijn. Het kan je IDE interface op je MOBO zijn, het kunnen beide drives zijn
Link naar reactie
[quote:60b64fc2e2="J. de Boer"]Wellicht een heel domme vraag, maar ik stel hem toch: Je hebt toch wel, neem ik aan, die kapotte brander er onmiddellijk uitgegooid? Jan de Boer[/quote:60b64fc2e2] Natuurlijk ik heb gelijk alles losgehaald om te kijken wat er was doorgebrand. En over het vervangen van de printplaat: Ik neem aan dat er speciale schroevendraaiers zijn om de schroefjes daarop los te schroeven, want het zijn schroefjes in de vorm van een ster
Link naar reactie
[quote:97680d3972="Paranoid Android"]Natuurlijk ik heb gelijk alles losgehaald om te kijken wat er was doorgebrand. En over het vervangen van de printplaat: Ik neem aan dat er speciale schroevendraaiers zijn om de schroefjes daarop los te schroeven, want het zijn schroefjes in de vorm van een ster[/quote:97680d3972]Uiteraard zijn de te koop, alleen niet in de doorsnee DHZ-zaken, die lui hebben vaak helemaal niet eens verstand van de spullen die ze verkopen maar in de goede gereedschapswinkels, en anders kunnen die dat wel voor je bestellen. Gezien de stinkende lucht, er is blijkbaar iets behoorlijk heet geweest, dus knap overbelast waarschijnlijk (ergens kortsluiting?). Dit kan ook nog tot gevolg hebben dat één of meer van de spanningsbronnen van je voeding ook defect is/zijn geraakt. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:e3f2c99339="Paranoid Android"]En over het vervangen van de printplaat: Ik neem aan dat er speciale schroevendraaiers zijn om de schroefjes daarop los te schroeven, want het zijn schroefjes in de vorm van een ster[/quote:e3f2c99339] Volgens mij heet dat een Thorx boutje. Maar er zit meestal ook een gleufje in, zodat je ook met een platte schroevendraaien dat los kan draaien.
Link naar reactie
Het is niet waar dat je harddisk per definitie kapot is, als je em openschroeft. Als je het zo weet klaar te spelen dat je em open kan krijgen zonder dat er ook maar 1 stof deeltje in de schijf komt (op het deel wat wordt gelezen), en hem daarna weer veilig in elkaar zet, doet hij het gewoon. Ik geloof dat ze op [url=www.tweakers.net]tweakers.net[/url] ooit een raampje in een hdd hadden gebouwt! En, ik geloof, dat hij ook nog gewoon werkte. Jochem
Link naar reactie
[quote:b299407ef7="XBL"]Als je het zo weet klaar te spelen dat je em open kan krijgen zonder dat er ook maar 1 stof deeltje in de schijf komt (op het deel wat wordt gelezen), en hem daarna weer veilig in elkaar zet, doet hij het gewoon. [/quote:b299407ef7] Dat lukt je nooit gewoon thuis, openen zonder ook maar 1 stofdeeltje binnen te laten.
Link naar reactie
[quote:b69169eb2d="spiderned"][quote:b69169eb2d="Paranoid Android"]En over het vervangen van de printplaat: Ik neem aan dat er speciale schroevendraaiers zijn om de schroefjes daarop los te schroeven, want het zijn schroefjes in de vorm van een ster[/quote:b69169eb2d] Volgens mij heet dat een Thorx boutje. Maar er zit meestal ook een gleufje in, zodat je ook met een platte schroevendraaien dat los kan draaien.[/quote:b69169eb2d]Klopt, ik was heel even de naam kwijt. Jan de Boer
Link naar reactie
Slim is om eerst in de badkamer flink de douche open te zetten (heet) zodat de boel lekker vochtig is. Daarna de damp weer weg laten gaan (or whatever) en dan is alle stof als het ware 'neergeslagen'. Op die manier kan je redelijk stof vrij werken. Ik weet overigens niet wat een stofdeeltje écht betekend, maar volgens een computer blad (C!T?) zou 1 stofdeeltje de leeskop al uit zijn 'doen' brengen... Jochem
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...