Ga naar inhoud

Controllers Ide probleem


Aanbevolen berichten

Hallo Ik heb een eigenaardig geval met mijn Ide controllers namelijk het volgende : Op mijn primery ide staat : Master Hd Westerndigital 80 GB, als slave= CD rom Aopen Op mijn secondery staat : Master Hd IBM 20 GB (deze is verwisselbaar met slede)slave =branderHP Bij de opstart worden alle vier toestellen herkend en krijgen een letter op de desktop. Alle toestellen werken normaal uitgezonderd CD rom Aopen kan geen cd's lezen. Wanneer ik de cd rom Aopen ontkoppeld dan start mijn computer niet op. Wanneer ik de HD 20 GB met slede verwijder dan kan de brander niet lezen. Ik heb alle toestellen onderling al van plaats verwisseld zonder resultaat. Samenvattend : op de Ide controllers moet master en slave aanwezig zijn anders werkt het niet. Wanneer de beide controllers volledig bezet zijn werkt alles normaal uitgezonderde cd Aopen kan niet lezen Moederbord is Asus en alles heeft tot op heden goed gewerkt. Hebt U hiervoor een verklaring ? Ik zal vermoedelijk moederbord,cpu en geheugen moeten vervangen. AMD ? Of INTEL ? welke ? Graag uw mening Mvg
Link naar reactie
[quote:497d9e6b52="Sauveurs"]Wanneer ik de cd rom Aopen ontkoppeld dan start mijn computer niet op.[/quote:497d9e6b52] Wat bedoel je met niet opstarten? Scherm blijft zwart? Tijdens booten blijft de computer wachten? Windows blijft tijdens het opstarten hangen? Gebruik je Windows XP? De CD-Rom speler zou kapot kunnen zijn. Heeft de Western Digital nog een speciale Master (Master+Slave) instelling? In dat geval moet de slave aanwezig zijn. Die instelling komt dacht ik niet meer voor. Tja, ik gooi wel eens de master en slaves door elkaar. BIjvoorbeeld de harde schijf op slave secondary. Zoiets werkt bij mij (bij juiste jumper instelling), wordt gewoon C:. Als alle apparaten op Auto staan, dan zou ik het zo ook niet weten.
Link naar reactie
[quote:ffe0d31b9d="Hans.Vosman"][quote:ffe0d31b9d="Sauveurs"]Wanneer ik de cd rom Aopen ontkoppeld dan start mijn computer niet op.[/quote:ffe0d31b9d] Wat bedoel je met niet opstarten? Scherm blijft zwart? Tijdens booten blijft de computer wachten? Windows blijft tijdens het opstarten hangen? Gebruik je Windows XP? De CD-Rom speler zou kapot kunnen zijn. Heeft de Western Digital nog een speciale Master (Master+Slave) instelling? In dat geval moet de slave aanwezig zijn. Die instelling komt dacht ik niet meer voor. Tja, ik gooi wel eens de master en slaves door elkaar. BIjvoorbeeld de harde schijf op slave secondary. Zoiets werkt bij mij (bij juiste jumper instelling), wordt gewoon C:. Als alle apparaten op Auto staan, dan zou ik het zo ook niet weten.[/quote:ffe0d31b9d] @Hans Vosman Wanneer ik de Cd-rom Slave Primery Ide Aopen (vermoedelijk defect ) ontkoppel dan verloopt alles normaal tot hij windows 98 se zou moeten inladen maar hij blijft op dat punt hangen. Westerndigital HD C:\ Ide Primery staat dan op Master. Wanneer ik de IBM HD op de Ide Secondery uit de laden neem dan verloopt alles normaal maar de Cd Brander Slave Secondery kan in windows niet lezen (Letter van de brander is nochtans aanwezig) Conclusie : Wanneer ik een device wegneem uit de Ide controllers dan zijn er problemen zoals hierboven omschreven. Vermoedelijk slechte werking controllers. MVG
Link naar reactie
De schikking van de apparaten is wat verwarrend... Zou je het volgende eens willen uitproberen?: EERST apparaatbeheer inklimmen, de vaste schijven en de cdromspelers verwijderen, en vervolgens ook de controllers verwijderen. DAN de machine uitzetten, openschroeven en de apparaten als volgt rangschikken: eerste IDE-kanaal: master = vaste schijf, slave = verwisselbaar, tweede IDE-kanaal: master = brander, slave = speler. Let er op dat de jumpertjes goed zitten!, dus geen cable-select. Dan de machine opnieuw opstarten, direkt het BIOS in en de vaste schijven opnieuw laten detecteren; bij het opnieuw opstarten daarna worden de controllers opnieuw gevonden en vervolgens ook de rest van de apparatuur. Heb je het probleem dan nog steeds?
Link naar reactie
[quote:5d0ec371a6="Brbnts rkl"]Dan de machine opnieuw opstarten, direkt het BIOS in en de vaste schijven opnieuw laten detecteren;[/quote:5d0ec371a6] De Bios niet ingaan dus en alleen controleren of de apparaten herkend worden. ALs je de BIos wel ingaat, gewoon controleren of alles wel op AUTO staat. Zo niet, alsnog invullen. Tja, WIndows 98 is wat minder hardnekkig met driveletters dan WInXP, maar in theorie zou het kunnen zijn dat Windows de kluts kwijt raakt door het wisselen van de schijven en CD-Rom spelers. Dat Windows bij het opstarten blijft hangen kan duiden op een IDE controller probleem. In dat geval verwacht ik een vraagteken/uitroepteken onder Apparaatbeheer van SYsteem op het Configuratiescherm.
Link naar reactie
@Hans Vosmans @Brlnts rkl Bedank voor uw info's,mijn probleem is opgelost Mijn cd rom Aopen was defekt het ontkoppellen had tot gevolg dat mijn C:\Westerndigital was blijven staan om Master met Slave. De nieuwe jumper instelling zonder cd-rom moest "singel zijn" Ik heb nog het volgend ondervonden : Het is vroeger al gebleken dat WD drives niet graag samenwerken, zelfs niet met WD drives. Maar sinds een aantal jaren heeft iedere moederbord en CD,HD de mogelijkheid van cable select (CS). Probeer je drives eens in die mode te zetten (jumper). De drive op het einde van de kabel is dan de master en de andere aansluiting de slave. De 2 HD en de 2 CD's op dezelfde kabel. Writer als master. Het vertraagd het copieren van CD naar CD maar dat is heel gering. Het levert normaal(?) minder problemen op. Western Digital heeft een single mode wanneer hij zonder slave aangesloten word. MVG en nogmaals bedank voor uw reacties .
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...