Ga naar inhoud

Gegevens 2de partitie weg na overzetten van XP naar ME?


Aanbevolen berichten

Hallo mensen, Ik heb 1 fysieke harde schijf met 2 partities. Op de eerste was XP actief met NFTS bestandssysteem, de 2e partitie had alleen backupbestanden en FAT32 bestandssysteem. Nu wilde ik XP deinstalleren en vervangen door windows ME. Hiertoe wilde ik alleen de eerste partitie (c:) formateren. Dit lukte niet met de ME-cdrom maar wel met de opstartdisk win'98. Kortom, de 1ste partitie (C:) is geformateerd naar FAT32 en windows ME draait. Nu wil ik de backupbestanden op de 2de partitie (kopietjes van voornamelijk documenten op de eerste partitie) weer raadplegen ,maar ze worden hier niet meer op vermeld, terwijl ik zeker weet dat ik de 2de partitie (d:) niet gewist/geformateerd heb! DUS: De originele bestanden (.doc) op oude XP partitie met NFTS, zijn gekopieerd naar de 2de partitie met FAT 32, als backup. En nu de XP partitie is geformateerd naar FAT 32 en hierop win ME draait, kan ik de kopieen op de 2de partitie niet meer vinden. Ligt dit aan het feit dat ze onder NFTS zijn gemaakt? Hoe kan ik mijn backup bestanden op de 2de partitie FAT32 weer vinden? andere vragen: a)Is het mogelijk om onder win ME FAT32 te converteren naar NFTS en met win ME te blijven werken, of is met win ME alleen FAT32 mogelijk? b) Is het mogelijk om via een dual boot constructie, oude NTFS bestanden te vinden en te bewerken? Alvast bedankt!!
Link naar reactie
Beetje off-topic: Komt niet vaak voor dacht ik, iemand die van XP teruggaat naar ME. Maar nu on-topic: Wringt daar de schoen niet? Nog niet zo lang geleden een draadje over geweest, nl. dat op een machine met NTFS en FAT 16 of FAT 32 vanuit de FAT partitie de bestanden op NTFS niet te benaderen zijn. Kan het zijn, dat dit ook geldt voor een copie van die bestanden van NTFS naar FAT? Ik dacht dat Brigite daar alles vanaf weet. Jan de Boer
Link naar reactie
Alleen geformatteerd zeg je? Dan heb je gerede kans dat XP er nog op staat, en dat ME op de tweede partitie staat. Waarom? ME/98 herkent de 1e NTFS partitie niet. Dus pakt ie de eerstvolgende wel leesbare partitie, en dat wordt dan de C: schijf. Als je eerst met fdisk de 1e partitie hebt verwijdert, gaat dit verhaal weer niet op, dan is er waarschijnlijk een ander probleem.
Link naar reactie
[quote:5c4ed67bf3="gerben"]Alleen geformatteerd zeg je? Dan heb je gerede kans dat XP er nog op staat, en dat ME op de tweede partitie staat. Waarom? ME/98 herkent de 1e NTFS partitie niet. Dus pakt ie de eerstvolgende wel leesbare partitie, en dat wordt dan de C: schijf. Als je eerst met fdisk de 1e partitie hebt verwijdert, gaat dit verhaal weer niet op, dan is er waarschijnlijk een ander probleem.[/quote:5c4ed67bf3] In reactie op alle voorgaande antwoorden. De eerste partitie waarop XP stond was de kleinste van de twee. De partitie die geformateerd is en waarop nu ME staat is nog steeds de kleinste, dus naar mijn inzicht heb ik niet de verkeerde partitie geformateerd (door het niet herkennen van NFTS partitie). Punt 2. Toen ik de 1ste partitie wilde formateren lukte dat niet, precies zoals jullie dat aangeven. Ik heb toen de 1ste partitie verwijderd, en daarna een partitie aangemaakt, ter grootte van de oude eerste partitie. Deze heb ik als primaire partitie aangemaakt en vervolgens succesvol geformateerd naar FAT32 en vervolgens win ME geinstalleerd. Bij mijn weten is de 2de partitie dus geheel buiten schot gebleven, toch kan ik de gegevens op de 2de niet benaderen. Wat rest mij nog? Als ik het goed begrepen heb, moet win ME dus zonder probleem NFTS bestanden kunnen lezen?
Link naar reactie
[quote:c2a33c4d1f="dimmetje"]Als ik het goed begrepen heb, moet win ME dus zonder probleem NFTS bestanden kunnen lezen?[/quote:c2a33c4d1f] Verkeerd omschreven. Je hebt het bestandssysteem NTFS. ME kan een partitie met dat bestandssysteem niet benaderen. De bestanden zijn gemaakt op een besturingssysteem dat NTFS als bestandssysteem gebruikte. Dat maakt totaal niet uit, als je die bestanden bewaart op een partitie die ME kan benaderen, kun je ze zonder problemen lezen. Ik gebruik altijd Partition Magic, fdisk is een beetje wazig voor me. Ik vraag me ernstig af of je met fdisk wel één enkele partitie kunt verwijderen en opnieuw kunt aanmaken zonder de andere partitie geweld aan te doen. Iemand?
Link naar reactie
[quote:eff9caaa37="BrigitteW"] Verkeerd omschreven. Je hebt het bestandssysteem NTFS. ME kan een partitie met dat bestandssysteem niet benaderen. De bestanden zijn gemaakt op een besturingssysteem dat NTFS als bestandssysteem gebruikte. Dat maakt totaal niet uit, als je die bestanden bewaart op een partitie die ME kan benaderen, kun je ze zonder problemen lezen. [/quote:eff9caaa37] Als ik in Deze Computer naar de eigenschappen kijk van beide partities, dan zijn beide nu FAT 32 waar "vroeger"de eerste partitie NTFS (non-dos) was en de tweede, met mijn backup gegevens, FAT32 Toen XP er nog op stond zijn er documenten aangemaakt en bewaard op de eerste partitie (C), deze zijn ten tijde van XP gekopieerd naar de tweede partitie als backup die toen ook al FAT32 was. Toen is de eerste partitie verwijderd en geformateerd naar FAT 32 en win ME geinstalleerd. Bedoel je te zeggen dat ik met ME geen bestanden op een FAT32 partitie kan bekijken die ooit gemaakt zijn onder XP met NTFS systeem? Zo ja, is er een manier om oude NTFS bestanden te lezen en te converteren naar FAT32 met behoud van win ME? Veel vragen, ik weet het, sorry
Link naar reactie
[quote:1537d3a7e0="dimmetje"]Bedoel je te zeggen dat ik met ME geen bestanden op een FAT32 partitie kan bekijken die ooit gemaakt zijn onder XP met NTFS systeem? [/quote:1537d3a7e0] Nee, dat gaat juist wel. [quote:1537d3a7e0="dimmetje"]Zo ja, is er een manier om oude NTFS bestanden te lezen en te converteren naar FAT32 met behoud van win ME?[/quote:1537d3a7e0] n.v.t.
Link naar reactie
[quote:b7bbe9b90f="BrigitteW"] Ik gebruik altijd Partition Magic, fdisk is een beetje wazig voor me. Ik vraag me ernstig af of je met fdisk wel één enkele partitie kunt verwijderen en opnieuw kunt aanmaken zonder de andere partitie geweld aan te doen. Iemand?[/quote:b7bbe9b90f] Dit kan, bij dit type operaties is, zoals immer trouwens, het hebben van een backup algemeen aangeraden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...