Ga naar inhoud

DVD Brander inbouwen


Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een interne dvd brander gekocht, maar ik zou niet goed weten hoe ik deze in mijn computer moet bouwen. Er zit nl. al een dvd rom en een normale cd-rw brander in. Moeten een van deze eruit?? Ik heb wel een 3e slot in mijn kast zitten. en Wat moet ik dan verder allemaal doen? Moet ik bijv. stuurprogramma's voor de evt verwijderde cd-rw brander deïnstalleren?? Bedankt, Tom
Link naar reactie
Je hebt twee IDE controllers en op elke controller passen twee apparaten. Dus als je maar één harde schijf hebt, kun je 'm er gewoon bijhangen. Als je 'm op een kabel erbij hangt, moet je zorgen dat één apparaat master is en de andere slave. Dat regel je met jumpertjes, kapjes die je aan de achterkant van het apparaat over pinnetjes heenzet. Weet je hoe de boel nu is aangesloten?
Link naar reactie
Ik kan het ook wel in stappen uitleggen. Op zich is het heel simpel. Eerst de basics. Op je moederbord zitten 2 ide connectoren, aan elke connector kan 2 apparaten (Hard Disk, Cd-rom, Brander, Dvd-drive) hangen dmv een kabel. Een zogenoemde IDE-kabel. Ook moet er aan elke connector een master, ingesteld via een jumper achterop het apparaat (meestal worden hard disks ingesteld als master). Een jumper is een klein kapje, dat je over 2 pinnetjes zet. Op je harde schijf, cdrom speler, of wat je ook wil aansluiten, staat over het algemeen over welke pinnetjes je de jumper moet zetten om hem master te maken. Zoals ik al zei, heb je maximaal 2 apparaten aan 1 ide-kabel. Altijd moet er een master aan, en het 2e apparaat wordt dan slave. Dit (dat-ie slave is) kan je weer door jumpers omzetten. Om een brander/dvd speler/harde schijf/wat er ook maar je ide kabel moet aan te sluiten, moet je als eerste weten "hoe is de indeling nu". Zoals ik bij jou begreep, heb je 3 apparaten (te weten dvd rom, een cd-rw brander en een hard disk). Er is dus 1 plekje vrij! Om erachter te komen waar er nog een plekje vrij is, schroef je de kast open. Zoek naar 2 brede, platte kabels (sommige zijn rond, voor de airflow. Dit hebben niet zoveel 'huis-tuin-en-keuken-systemen', dus ga ik uit van 'gewone' ide-kabels. Je komt er als het goed is 2 tegen. Volg de kabel en je komt verschillende connectors tegen. Bij 1 van de kabels is een plaatsje leeg (een connector is leeg), hier ga je de dvd-brander aanhangen. Maar voordat je in al je enthousiasme meteen dat ding eraan hang, is het een goed idee om te kijken wat het andere apparaat is (master of slave). Dit kan je zien door naar de plek van de jumper te kijken, en dan op het schema, wat die jumper doet. Is het andere apparaat slave? Verzet de jumper op de dvd-brander naar master! Is het andere apparaat master? Verzet de jumper op de dvd-brander naar slave! Vervolgens is het een kwestie van die lege connector aan te sluiten op je dvd-brander, het stroomkabeltje erin steken (ffies kijken, meestal zwerft er wel 1 ergens los rond. Het is een kabeltje waar 4 pinnetjes ingaan (5v dacht ik)) en de computer op te starten. Als alles goed zit, zul je nu zien dat er vier apparaten worden herkent in het post-scherm. Suc6 ermee, en verdere vragen zijn altijd welkom :) Jochem
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...