Ga naar inhoud

2de harde schijf plaatsen


Aanbevolen berichten

Inderdaad kun je op die kabel een harde schijf aansluiten. Op zo'n kabel kun je een master en een slave aansluiten, twee masters of twee slaves werkt niet. Je regelt met een jumpertje, een klein plastic kapje dat je over twee pinnetjes aan de achterkant van het apparaat steekt, of een apparaat master of slave is. Vaak staat bovenop de harde schijf of CD-rom een tekening waarop staat aangegeven op welke pinnetjes je het jumpertje moet steken om 'm master of slave te maken. De harde schijf kun je het beste master maken, de CD wordt dan slave.
Link naar reactie
[quote:c5b5dc5569]Vaak staat bovenop de harde schijf of CD-rom een tekening waarop staat aangegeven op welke pinnetjes je het jumpertje moet steken om 'm master of slave te maken. [/quote:c5b5dc5569] ... en als er eens geen tekening op staat, vind je wel de aanduiding MA (master), SL (slave) en CS (cable select) bij de betreffende pennetjes.
Link naar reactie
Heb de 2de schijf gekoppeld als slave aan m'n cd-writer. In de bios wordt deze herkend. Windows kwam met een melding dat er nieuwe hardware gevonden was. Ik zie echter geen extra harddisk via mijn computer. Ik neem aan dat je de disk nog moet formateren en er een drive-letter toe moet kennen, maar hoe? kan iemand me daarmee helpen.
Link naar reactie
[quote:d205c342ac="igg"]je zult hem eerst moeten partitioneren en formateren. dit kan oa in dos met fdisk.[/quote:d205c342ac] 1.) Dat formateren kan niet met FDISK, maar met Format. 2.) Als een extra schijf niet geformateerd is kan Windows er toch een stationsletter aan toewijzen en kan je hem onder Windows met een rechtermuisklik ook formateren.
Link naar reactie
[quote:af67d24dc8="plextor"]de1 hdisk >brander slave. ide2 hdisk > cdrom speler slave. dit is het beste[/quote:af67d24dc8] Ben ik niet mee eens. mijn indeling: IDE1: HD1(met je OS) master CD-Speler slave IDE2: CD-brander master HD2 slave zie ook hier: http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=97254&highlight=slave
Link naar reactie
[quote:dc1d782a63="Johnny321"][quote:dc1d782a63="plextor"]de1 hdisk >brander slave. ide2 hdisk > cdrom speler slave. dit is het beste[/quote:dc1d782a63] Ben ik niet mee eens. mijn indeling: IDE1: HD1(met je OS) master CD-Speler slave IDE2: CD-brander master HD2 slave zie ook hier: http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=97254&highlight=slave[/quote:dc1d782a63] Dat ligt er allemaal net aan waar de data staat die gebrand moet worden. Dus staat die op IDE 1 dan moet de brander iig op IDE 2 Niks moet natuurlijk, maar als je zo min mogelijk fouten uit wilt sluiten.
Link naar reactie
[quote:dc399227e0="igg"]je zult hem eerst moeten partitioneren en formateren. dit kan oa in dos met fdisk.[/quote:dc399227e0] Ook handig is te weten welke Windows versie je hebt. Het partitioneren moet eerst gebeuren en dat gaat onder WIndows XP niet met FDISK. Daarvoor moet je in XP op zoek naar Schijfbeheer. En probeer die WIndows help eens uit, dat doet wonderen! Voor mij best wel latig dat ik weer op W98 werk ...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...