Ga naar inhoud

Samengesteld systeem, tips / hints?


Aanbevolen berichten

Hoi! Ik loop alweer een tijdje te orienteren in PC-land voor het samenstellen van mijn nieuwe PC. Op dit moment werk ik nog met een AMD Duron 700, 512MB systeem. Wat ik belangrijk vind is naast office-werkzaamheden regelmatig een flinke 3D-shooter (Deltaforce) en mijn favoriet: Flight Simulator 2002 / 2004 te spelen. Vooral het laatste programma is veeleisend daar het naar mijn idee meer heeft aan een processor met hoge kloksnelheid dan (relatief gezien dan he) een mega-videokaart. Ik vraag me af of ik voor dit doel daarom beter een Pentium 4 dan een AMD XP in mijn nieuwe systeem kan gebruiken. Ook wil ik aan (amateur) videobewerking gaan doen. Mijn idee van het nieuwe systeem is als volgt: +Chieftec BX-01-B-SL 360W behuizing +Gigabyte GA-8KNXP moederbord +Intel Pentium 4 2.6 GHz, 800 MHz, S-478, 512kB met Zalman CNPS5700DCu koeler +Kingston 512MB DDR PC3200 ECC (ECC echt nodig?) +Hercules 3D Prophet 9600Pro, 128MB , TV-out, DVI (veel verschil met 9700 / 9800 Pro?) +2xMaxtor DiamondMax Plus 9, 80 GB, 7200rpm, 8MB Cache S-ATA150 (voor S-ATA GigaRaid-0 gebruik) +Creative Soundblaster Audigy 2 Player +Plextor Premium / T3B CD-RW 8MB black +Lite-On DVD-ROM 16x48 black +Pinnacle Studio DV Plus 8 Zoals velen vind ook ik het ongelooflijk moeilijk om de goede combinatie te maken tussen de diverse onderdelen. Als iemand daarom nog tips / hints heeft die ik bij mijn samenstelling kan gebruiken, graag! Greetz en bedankt! ElMel
Link naar reactie
ECC heb je helemaal niet nodig voor desktopgebruik, dat is aleen leuk voor missioncritical servers/webservers/workstations ed. Het is alleen maar erg duur. Voor dat geld kan je beter 1 GB 'gewoon' DDR400 kopen, of je kan dat geld in een R9700/R9800 steken. Het verschil tussen die kaarten is aanzienlijk, doordat een R9700/9800 gebruik maakt van 8 pixel pipelines ipv 4. Zeker met gebruik van AA en AF merk je dat verschil zeker, fucties die bij flightsims toch erg aangenaam zijn :) Denk er ook even aan dat je 2 geheugenmodules nodig hebt zodat je dual channel kunt draaien. P4 is zeker een goede keuze vor games en videobewerking, zeker de 800 MHz FSB modellen zijn erg snel. Alleen is het over het algemeen iets duurder als AMD, maar dat moet je maar voor jezelf uitzoeken. Moederbordkeuze net zo, kijk gewoon wat voor features er op de verschillende mobo's ziten, en wat het beste bij jou eisen past. Qua prestatie maken de verschillende merken elkaar niet zo veel.
Link naar reactie
[quote:aa4a3b1539] Dual Channel DDR 400 Memory Architecture with ECC Support With double the bandwidth of your system memory and hence boosts the system performance to out perform any memory existing solutions in the market. The 8KNXP Ultra allows you to handle memory-intensive tasks with ease[/quote:aa4a3b1539] Komt van de Gigabyte site. Je kunt dus beter 2x256 mb ddr-400 nemen. Ik dacht dat de 800 mhz fsb versies van de P4 nog erg duur waren. Misschien dat je beter een wat snellere 533 fsb variant kunt nemen. Ik weet niet hoeveel dit qua prestaties scheelt, maar daar is vast wel wat over te vinden. Misschien dat Pentium experts daar wat over kunnen zeggen? Videokaart zelfde geval. Kijk een naar reviews van radeon 9600/9700/9800's. Bijvoorbeeld bij [url]www.anandtech.com[/url] of [url]www.tomshardware.com[/url] of zoek naar reviews op [url]www.tweakers.net[/url]. Suc6 met je aankoop. P.S. Welke boxen neem je?
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties en tips. Ik denk dat ik toch maar voor de 9700 Pro kies. Het prijsverschil met de 9800 Pro vind ik te groot. Ik had idd nog niet rekening gehouden met het gebruiken van twee geheugenbankjes, bedankt. Voor wat het geluid betreft: op dit moment gebruik ik nog een SB Live 5.1 kaart met Inspire 5300 soundsystem. Daar het schijnt dat de Audigy 2 de hoofdprocessor minder belast dan mijn huidige kaart, kies ik dus voor dat type. Ik ben van plan om de Inspire gewoon te blijven gebruiken. Qua combinatie moederbord-processor ben ik afgegaan op meerdere tests, waaronder Toms Hardware. TNX, El Mel
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...