Ga naar inhoud

Deuk in memory card


Aanbevolen berichten

[quote:71fed04b3b="Eddy X"]Mogelijk geeft één van de pootjes van één van beide IC's slecht kontakt. Wat je kan proberen is beiden te hersolderen. Je kan dit best doen door eerst flux (soldeervloeistof speciaal voor gedrukte schakelingen) aan te brengen op alle pootjes, en dan te hersolderen met een warmelucht station, zonder toevoeging van extra solduur. Edit Kan me vergissen, maar als ik de tweede foto bekijk, dan lijkt het alsof poot 28 van het Sandiksk IC loszit (IC rechts, uiterst linkse aansluiting onderaan) Suc6 Eddy[/quote:71fed04b3b]Eddy, dank voor je antwoord, maar kan het even in het alle-mensen-nederlands: wat zij pootjes van de IC en waar vind ik die? Zo'n warmeluchtstation: wat bedoel je ermee (soort warmeluchtblazertje veronderstel ik, maar wie heeft zo iets of waar vind ik zo iets?) En 'k heb ook in de gauwte (is al laat voor mij) gezocht naar dat 28ste pootje, maar het nog niet gevonden. [color=blue:71fed04b3b]En er krijgt weer iemand hoop ! ! [/color:71fed04b3b] :D :D :wink:
Link naar reactie
Hmm, je hebt de geheugenchip te pakken. Op zich ziet die er nog wel okay uit. Voor de rest best wel lastig te zien. Misschien dat een andere foto scherpgesteld op het print oppervlak nog iets meer duidelijkheid geeft. Bij een condensatorretje(?) tussen de 2 chips, midden-onder-links, lijkt iets van een draadje te zitten. Controleer ook even de andere componentjes. Misschien dat iets losgetrild is. Soms heel moeilijk te zien.
Link naar reactie
[quote:c003f633dc="Hans.Vosman"]Hmm, je hebt de geheugenchip te pakken. Op zich ziet die er nog wel okay uit. Voor de rest best wel lastig te zien. Misschien dat een andere foto scherpgesteld op het print oppervlak nog iets meer duidelijkheid geeft. Bij een condensatorretje(?) tussen de 2 chips, midden-onder-links, lijkt iets van een draadje te zitten. Controleer ook even de andere componentjes. Misschien dat iets losgetrild is. Soms heel moeilijk te zien.[/quote:c003f633dc]foto's van gisteren waren met de losse hand genomen, juist heb ik er met een statief genomen en die zijn dus duidelijker. Deze avond zal ik de foto's vervangen zodat (hopelijk) iets meer duidelijk wordt. Maar omdat ik zelf geen website heb, moet ik de hulp ervoor inroepen van een ander forumlid. Even wachten dus?
Link naar reactie
Pootjes zijn de aluminiumkleurige draaitjes die uit de plastic behuizing van het IC komen en zijn vastgesoldeert op de onderliggende print (groenkleurige plaat). De foto's hebben nu wel een andere volgorde, het gaat dus nog steeds om het IC met de opdruk Sandisk, pootje 28 bevindt zich aan de uiterst rechtse bovenkant hiervan. Een warmeluchtstation is een soldeertoestel dat werkt met hete lucht (300 graden), dus niet zomaar een haardroger. Zulk een toestel wordt gebruikt in reparatiewerkplaatsen voor electro-toestellen zoals video's en dglk. Zaak is dus iemand te vinden die zulk een toestel heeft (op 10 minuten zijn beide IC's hersoldeert). Eddy
Link naar reactie
:cry: :cry: :cry: R.I.P. - hier late men een zucht en twee als het kan... Ik postte mijn probleem ook op Got en daar merkte men op: quote: azecos schreef op 05 August 2003 @ 10:24: op de bovenste foto lijkt het net of die hele chip in een knik ligt. Als dat zo is kun je het wel schudden denk ik. Hunterpro: Inderdaad, dat moet een stevige klap geweest zijn. Dan is intern in je Flashchip alles aan verbindingen kapotgescheurd en dat is eigenlijk als niet te repareren. XtremeNova gaf me nog als voorzichtige raad dan zachtjes te proberen het chipsje wat recht te krijgen in de hoop dat de gescheurde banen toch nog eens een contactje zouden geven, maar algemeen was de indruk dat het hopeloos was. Ik probeerde dus voorzichtig van het chipsje toch wat recht te krijgen, maar knak zei het ding en precies op de plaats van de 'breuklijn' scheurde het helemaal open. Het is blijkbaar ook niet van zachte plastiek gemaakt... Einde verhaal dus, ikke mijn foto's kwijt, volgende keer hang ik het op mijn buik (maar dan schuif ik op mijn buik uit), maar ja, daar helpt nu geen moederen meer aan. Dank iedereen voor het meedenken en bedenk: nooit geschoten is altijd mis... (ik ga mijn verdriet verdrinken 8) )
Link naar reactie
[quote:448c771bd5="Passer"]:cry: :cry: :cry: R.I.P. - hier late men een zucht en twee als het kan.... Ik probeerde dus voorzichtig van het chipsje toch wat recht te krijgen, maar knak zei het ding en precies op de plaats van de 'breuklijn' scheurde het helemaal open. Het is blijkbaar ook niet van zachte plastiek gemaakt... (ik ga mijn verdriet verdrinken 8) )[/quote:448c771bd5] Dat kaartje moet dus een echte "doodsmak" hebben ondergaan. Een IC breekt niet zomaar als je het samen met de print waar het is op bevestigt terugplooit. Spijtig van je foto's, maar gelukkig zit alles nog opgeslagen in je "eigen" geheugen. Eddy
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...