Ga naar inhoud

Deuk in memory card


Aanbevolen berichten

Ben ik pas van vakantie terug, 'k heb twee geheugenkaartjes van mijn digitaal fototoestel, het grootste - met 60 foto's erop ! ! ! :evil: - heeft een deuk en wordt niet meer herkend. (het gevolg van een klein uitschuifpartijtje op de rotsen en het ding zat in het zakje van mijn fototas die tegen de rotsbodem viel met mij erboven op) Twee zaken probeerden het te lezen, maar tevergeefs. Er zou niets van te recupereren zijn... :( :( Geeft iemand mij nog hoop? Kaartje: Sandisk 32mb - compactflash Helluuuup !
Link naar reactie
[quote:2bb0b330de="Passer"]Ben ik pas van vakantie terug, 'k heb twee geheugenkaartjes van mijn digitaal fototoestel, het grootste - met 60 foto's erop ! ! ! :evil: - heeft een deuk en wordt niet meer herkend. (het gevolg van een klein uitschuifpartijtje op de rotsen en het ding zat in het zakje van mijn fototas die tegen de rotsbodem viel met mij erboven op) [/quote:2bb0b330de] Alleen als de chip heel is, en de vermoedelijk beschadigde printbanen te herstellen zijn, tja dan maak je een kans. Gewoon uitproberen kan de situatie nog moeilijker maken als er kortsluiting ontstaan is. Eerst onderzoeken wat er dus precies kapot is. Zover ik kan zien is zo'n kaartje niet makkelijk uit elkaar te halen. Ik ben benieuwd of er schroefjes opzitten om de metalen plaatjes los te maken.
Link naar reactie
Hans, geen schroefjes: een plastiek-ding dat ik voorlopig nog maar niet openmaak. Dat kan ik later nog doen en dan is de vraag: hoe krijg je het terug in mekaar zodat je het nog in je toestel kan steken. Dus wacht ik er nog maar even mee. Dank voor je antwoord en ik hoop dat iemand anders er (goeie?) evaring mee heeft!
Link naar reactie
[quote:0647f44683="Passer"]Hans, geen schroefjes: een plastiek-ding dat ik voorlopig nog maar niet openmaak. Dat kan ik later nog doen en dan is de vraag: hoe krijg je het terug in mekaar zodat je het nog in je toestel kan steken. Dus wacht ik er nog maar even mee. Dank voor je antwoord en ik hoop dat iemand anders er (goeie?) evaring mee heeft![/quote:0647f44683]Zolang de connector okay is, krijg je het ding altijd aan de praat als de rest ook weer okay is. Het punt is dat er iets kapot is dan moet dat eerst hersteld worden. Als dat de chip is, dan is het einde verhaal. Als dat 1 of meer printbaantjes zijn, dan is er nog wat hoop, maar ja, dan moet dat ding los. En die connector ten alle tijde intact houden. Maarre misschien dat er een expert is die zo'n ding al eens van binnen heeft gezien. Ik nog niet.
Link naar reactie
[quote:22e38abc3c="Hans.Vosman"]Zolang de connector okay is, krijg je het ding altijd aan de praat als de rest ook weer okay is. Het punt is dat er iets kapot is dan moet dat eerst hersteld worden. Als dat de chip is, dan is het einde verhaal. Als dat 1 of meer printbaantjes zijn, dan is er nog wat hoop, maar ja, dan moet dat ding los. En die connector ten alle tijde intact houden. Maarre misschien dat er een expert is die zo'n ding al eens van binnen heeft gezien. Ik nog niet.[/quote:22e38abc3c]Hans, 't duurde even want internet lag er hier uit) wat bedoel je met de connector? Ik steek dat kaartje in mijn toestel en via een usbkabel gaat het naar de computer. Dus: wat bedoel je met 'de connector die al dan niet nog ok is?'
Link naar reactie
Nee, Jhonnie, spijtig genoeg niet: hij kan het kaartje gewoon niet lezen. Ik steek het in mijn toestel en het zegt: geen kaart aanwezig. Ook bij andere kaartlezers dezelfde boodschap. (toch dank voor je poging) Misschien toch openmaken. - maar 'k aarzel nog: 't is mogelijk een onomkeerbaar gebeuren want als ik het niet meer in mekaar krijg... Hans: [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/788518]Hier[/url] vind je de antwoorden van Got - misschien toch maar gewoon openhalen?
Link naar reactie
Ondertussen weer wat verder: kaartje opengemaakt - ging vlot - deukje eruit, maar nog steeds 'no card in camera', al zit ze er wel degelijk in. Het deukje is boven één van de twee chips, maar de chip zelf lijkt niet beschadigd, ook de printbanen niet. (foto's zet ik straks op deze draad - nu geen tijd) Ook een tweede kaartje opengemaakt en het defecte in het omhulsel vn dit tweede, goede kaartje gestoken, maar nog steeds no card in camera. Steek ik het goede geheugentje van de tweede terug in zijn oorspronkelijk omhulsel, dan herkent hij dit wèl. Het ligt dus degelijk aan de chip zelf... Iemand suggesties?? (wil mijn 60 foto's terug ! :evil: :evil: )
Link naar reactie
Als er echt fysiek iets stuk is kan je niets meer terug halen tenzij je dat weet te repareren. Anders het volgende proggie proberen: "PC Inspector File Recovery" op de volgende site te downloaden: http://www.pcinspector.de/ Als er iets van een drive te herkennen is kan deze de data terug halen. Groot nadeel van dit proggie is dat het freeware is. Heeft 1 keer wel wat terug kunnen halen van een externe drive en 1 keer niet. Die keer niet was er een ic (voor aansturing) opgeblazen op de harddisk. Anders nog het IC'tje controleren op een breuk. Groet, Stofnest.
Link naar reactie
[quote:5c4fa5fd14="Stofnest"]Als er echt fysiek iets stuk is kan je niets meer terug halen tenzij je dat weet te repareren. Anders het volgende proggie proberen: "PC Inspector File Recovery" op de volgende site te downloaden: http://www.pcinspector.de/ Als er iets van een drive te herkennen is kan deze de data terug halen. Groot nadeel van dit proggie is dat het freeware is. . . . . [/quote:5c4fa5fd14] Dat snap ik even niet. Freeware een nadeel??? Ik ken zowel "betaal-ware" als freeware van uiteenlopende kwaliteit. Het een is dus zeker niet per definitie beter dan het ander. In tegendeel! Jan de Boer
Link naar reactie
Hoi, dank voor jullie antwoord, maar gaan we even terug naar mijn vraag? :wink: Van recovery is voorlopig nog geen sprake zolang hij mijn kaartje niet herkend. Water, ik ga even op zoek naar iemand met verstand van Linux en dan even uitproberen wat jij vertelt. Moest iemand nog andere hulp kunnen bieden, dan ben ik jullie zeer erkentelijk! ! :D ([size=9:3fdaafdf72]'k wil nog steeds mijn foto's terug)[/size:3fdaafdf72]
Link naar reactie
[quote:27ce5a2094="Passer"]Van recovery is voorlopig nog geen sprake zolang hij mijn kaartje niet herkend.[/quote:27ce5a2094]Er zal toch wel ergens een barstje zitten. Tenzij het metaal kortsluiting heeft gemaakt, dan kan er van alles kapot gaan. Was dat metalen kapje aan de binnenkant voorzien van isolatie materiaal? Soms zit er ook printbaantjes onder de chip of aan de andere kant van het printje. Soms is een baantje alleen losgescheurd, dat is vaak best wel moeilijk te zien.
Link naar reactie
Aan de binnenkant zat inderdaad isolatiemateriaal en er is met een vergrootglas geen barstje te zien, wat natuurlijk niets wil zeggen. Achteraan zijn printbanen, schijnbaar niet beschadigd, maar ja: ièts moet er toch mis zijn... (de deuk was midden het chipsje met 'Sandisk' op ) [img:64bd7467bc]http://users.pandora.be/marcvn/Passer/Memorycard%201.jpg[/img:64bd7467bc] [img:64bd7467bc]http://users.pandora.be/marcvn/Passer/Memorycard%202.jpg[/img:64bd7467bc]
Link naar reactie
Mogelijk geeft één van de pootjes van één van beide IC's slecht kontakt. Wat je kan proberen is beiden te hersolderen. Je kan dit best doen door eerst flux (soldeervloeistof speciaal voor gedrukte schakelingen) aan te brengen op alle pootjes, en dan te hersolderen met een warmelucht station, zonder toevoeging van extra solduur. Edit Kan me vergissen, maar als ik de tweede foto bekijk, dan lijkt het alsof poot 28 van het Sandiksk IC loszit (IC rechts, uiterst linkse aansluiting onderaan) Suc6 Eddy
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...