Ga naar inhoud

cd-rom spler kwijt


Aanbevolen berichten

Hallo, Een tijdje geleden heb ik windows Xp op deze pc geïnstalleerd. Nu ben ik iemand die weinig heeft met cd-roms en gebruik deze dus ook zelden. Nu heb ik een erg irritant probleem. Windows XP weet niet dat ik ook nog een dvd-speler en een cd-rom speler heb. Het enige wat ik te zien krijg is een A-schijf en een C-schijf. De D en E schijf, die er wel inzitten, kan hij niet vinden. Wat moet ik doen? Hou er astjeblieft rekening mee dat ik weinig heb met hardware .. Spaans
Link naar reactie
Worden ze wel herkend in de BIOS? Dus met het opstarten van de PC tijdens de POST (Power On Self Test), zie je ze dan staan in dat kader waar alle schijven staan? Staan de master/slave op de spelers wel goed? Dat zijn de instellingen achterop de schijven/spelers; van die jumpers. Windows9x kijkt daar niet zo nauw naar, maar XP wel.
Link naar reactie
[quote:64c30944ad="spiderned"]Worden ze wel herkend in de BIOS? Dus met het opstarten van de PC tijdens de POST (Power On Self Test), zie je ze dan staan in dat kader waar alle schijven staan? Staan de master/slave op de spelers wel goed? Dat zijn de instellingen achterop de schijven/spelers; van die jumpers. Windows9x kijkt daar niet zo nauw naar, maar XP wel.[/quote:64c30944ad] Ik heb dus gekeken, en in de BIOS zijn ze ook niet te zien. Alleen mijn hd is te zien, de rest van de 'slaves' (?) ziet hij niet. Ook wanneer ik laat zoeken, zijn ze niet te vinden. En ik heb geen idee hoe het werkt met jumpers oid ... Spaans
Link naar reactie
Oke, zijn we iig al een stap verder. Op je moederbord heb je 2 ide poorten waar een kabel op kan. Op elke kabel kan je 2 apparaten aansluiten. Op het einde van elke kabel zet je een apparaat die je als [b:7d67d4610c]master [/b:7d67d4610c]instelt. Op elk apparaat (hd/cd speler) zit achterop waar de IDE kabel en stroom toevoer ingaat ook een rijtje met pinnetjes. Om 2 pinnentjes te verbinden zijn jumpers uitgevonden. Zo'n klein dingetje, die als je hard snuift zelfs in je neus terecht kan krijgen :lol: kijk op je schijf en CD speler waar je die moet zetten om als master of slave in te stellen. Op het midden van de IDE kabel zet je een apparaat op [b:7d67d4610c]slave[/b:7d67d4610c]. Daarna je bios ingaan en alles op autodetect zetten wat betreft de IDE poorten. Misschien staan sommige wel op none. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. succes
Link naar reactie
[quote:4ffc262d8a="spiderned"]Op elk apparaat (hd/cd speler) zit achterop waar de IDE kabel en stroom toevoer ingaat ook een rijtje met pinnetjes. Om 2 pinnentjes te verbinden zijn jumpers uitgevonden. Zo'n klein dingetje, die als je hard snuift zelfs in je neus terecht kan krijgen :lol: kijk op je schijf en CD speler waar je die moet zetten om als master of slave in te stellen. [/quote:4ffc262d8a] Ik snap je hele verhaal, had namelijk zelf mijn kast opengemaakt en zag alles zitten, zoals jij het nu beschrijft. Dat is mooi. Zoals ik in mijn vorige bericht al zei, begrijp ik niets van die jumpers. Ik zie ze zitten, maar ik weet dus niet of ze goed zitten, en waar ik kan zien of ze goed zitten. Je zegt op je schijf en cd-speler .. welke schijf? watvoor schijf? Dat begrijp ik namelijk niet. Voor de rest, bedankt voor je hulp tot nu toe iig.
Link naar reactie
De jumpersettings staan aan de buitenkant van de harddisk of CD speler dmv een schemaatje. Je moet dus de harddisk en speler er ff uithalen. Het staat er meestal bovenop waar ook het type en zo staat. Dus bv als master moet je bv pin 1 en 2 verbinden dmv de jumper. afkortingen zijn: ma=master, sl=slave cs=Cable select (die moet je niet gebruiken)
Link naar reactie
[quote:31ecae0aee="spiderned"]De jumpersettings staan aan de buitenkant van de harddisk of CD speler dmv een schemaatje. Je moet dus de harddisk en speler er ff uithalen. Het staat er meestal bovenop waar ook het type en zo staat. Dus bv als master moet je bv pin 1 en 2 verbinden dmv de jumper. afkortingen zijn: ma=master, sl=slave cs=Cable select (die moet je niet gebruiken)[/quote:31ecae0aee] Jumpers stonden verkeerd, maar daarmee is het probleem niet opgelost. Aangezien de bios ze niet herkent, breng ik hem binnenkort maar even weg. In ieder geval bedankt voor de hulp,
Link naar reactie
Als de BIOS ze nu nog niet herkend, zijn ze waarschijnlijk kapot. Als je zeker weet dat alles goed is aangesloten tenminste :wink: Wel gek trouwens alle twee................ Zitten ze allebei op dezelfde IDE kabel? Zet ze dan eens op de andere IDE poort. Stroomstekker er ook in? Ook op het mobo alles goed vast. Misschien is de voeding wel brak, of de connectors die die 2 apparaten van stroom voorziet. Switch die eens met de harddisk. Genoeg opties nog. Wegbrengen kan altijd nog.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...