Ga naar inhoud

Drive Letter veranderen


Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb enkele vraagjes: Ik heb laatst een harddisk geinstalleerd, een 120 GB van Seagate. Hij werkt prima, maar er wordt maar 111 GB weergegeven in windows verkenner. In Partition Magic staat dat er iets meer dan 114 GB beschikbaar is, en dat er 120 GB totaal is. Ik denk dat het normaal is dat er minder wordt weergegeven (maar 6 GB?!) en bruikbaar is, omdat er op mijn C schijf ook iets minder wordt weergegeven (38 ipv 40 GB), en hier is ook niet toegewezen ruimte (unallocated space) op de harde schijf (volgens mij is dit standaard met windows, heb er vaker op dit forum over gelezen). Dus ik wil graag wat zekerheid over die missende 6 Gigabytjes. Verder is mijn standaard schijf uiteraard C. Mijn dvd-rom en cd/rw-writer zijn respectievelijk D en E, en de nieuwe 120 GB schijf is F. Nu wil ik graag dat die nieuwe schijf de letter D krijgt, en de dvdspeler cq. cdwriter E en F of iets dergelijks. Ik heb gekeken op de site van windows en daar staat dat je de letter van de dvdrom en cdwriter kan veranderen in computerbeheer (configuratiescherm->systeembeheer->computerbeheer). Dit veranderen heb ik echter niet in computerbeheer (apparaatbeheer en schijfbeheer) kunnen vinden, maar wel dat je de letter van de harde schijf kunt veranderen. Ik kan echter niet kiezen uit D omdat die in gebruik is door het dvd station. Heeft iemand hier misschien een oplossing voor? (Overigens gaf computerbeheer eerst een melding dat hij geen contact kon krijgen met de Local Disk Manager, en als ik die service probeerde te starten dat de servicedatabase vergrendeld was (fout 1055 waarover ik niet veel kon vinden op internet), maar dat was opeens wel toegankelijk :roll: Rest mij nog wat excuses voor de lange tekst en de vele haakjes die ik gebruikt heb. Sorry daarvoor!
Link naar reactie
dat kan zijn door de aansluiting in je kabels je moet je 1e hd aansluiten op de zelfde kabel asl je 2e hd en dan je cd speler en brander op de andere kabel. verder moet je dat d8 ik ook kunne veranderen in je bios. ik heb ook wel is gehoord dat het verstandig is als je een nieuwe hd er in zet dat je dan even alles op nieuw installeerd als het echt waar is en goed werkt is een 2e ik heb het maar gehoord. die missende 6 gb weet ik niets van. ik heb ook het programma Partition Magic gebruikt en dat werkt bij mij wel goed en er is ook haasat geen ruimte kwijt
Link naar reactie
De harde schijven zijn allebei op dezelfde kabel aangesloten, de master schijf (C) op het einde van de kabel en de slave is aangesloten op de middelste connector. De schijven zitten in de (ik denk 1e IDE poort) en de cd/dvd drives op de 2e IDE poort. Misschien dat het inderdaad in het BIOS veranderd kan worden, daar zal ik straks ( of morgen :D ) eens naar kijken. Ik had idd ook al bedacht dat ik misschien de dvd speler en cd writer kon loskoppelen en dan eerst de nieuwe schijf installeren en vervolgens die andere speler/writer, maar dit lijkt mij nogal omslachtig. Ik denk dat het makkelijker moet kunnen. Dat van die harde schijf installeren lijkt mij overigens iets te veel werk :D , eerst maar eens zeker weten of het echt uitmaakt. Bovendien draait het nu toch al, dus zal het wel geen zin meer hebben. Wat draai je eigenlijk voor besturingssysteem? Want volgens mij gaat dat unallocated space alleen op voor windows. Op mijn 40 Gb schijf kan ik ongeveer 38 GB gebruiken (al wordt overal, bijv. PM en windows verkenner wat anders vermeld), dus ik dacht: 40-38=2 GB 120:40=3 3*2=6GB? Wat voor schijf heb jij en hoeveel ruimte ben je kwijt? In ieder geval bedankt voor je reactie!! Trouwens: als ik een cd-rom (of cd) in mijn dvd-speler (Toshiba DVD-ROM SD-M1502) doe, dan wordt de naam van die cd-rom weergegeven. Haal ik hem er vervolgens uit dan blijft de naam van die cd-rom staan. Als ik daarna een andere cd-rom erin stop dan blijft die oude naam nog steeds staan en komt er soms een raar pictogrammetje. Ik heb al geprobeerd om drivers te downloaden, maar volgens mij zijn die er niet (alleen om op DOS en windows 3.x te kunnen draaien). Misschien dat het komt omdat ik Nero ImageDrive heb geinstalleerd, maar nadat ik deze had uitgeschakeld en gedeïnstalleerd doet die dvd-speler nog steeds raar. :cry: Misschien hier nog een oplossing voor? (hmm....ik ben best wel een zeurpiet :-? ) Alvast bedankt
Link naar reactie
simpel. Verander de writer/dvd tijdelijk even in x: en y: (of twee andere vrije driveletters naar keuze) Verander de nieuwe HD in D: verander de writer/dvd terug in e: en F: naar keuze. Let echter op dat bepaalde software (vaak spelletjes) die de cd nodig heeft, de cd verwacht op een bepaalde driveletter, en kunnen dus een foutmelding gaan geven.
Link naar reactie
Tav de grootte van je schijven. De HD fabrikanten geven de grootte op als macht van 10. Een kilobyte is 10^3, een megabyte 10^6 en een gigabyte 10^9. Terabyte wordt straks 10^12. In de computerwereld wordt echter gewerkt met veelvouden van 2. Een kilobyte is 2^10 en is dus 1024 echte bytes, een megabyte is 2^20 en is dus 1024x1024 echte bytes. Daar zit het verschil dus. Voor iedere macht van 1000 (kilo, mega, giga, tera) moet je de opgegeven waarden (120, 40) dus vermenigvuldigen met 1000 en delen door 1024 om uit te komen op de waarde die de computer aangeeft. Dus 120x(1000/1024)x(1000/1024)x(1000/1024) geeft je 111,8 GB. En voor de 40GB kom je uit op 37,3GB. Dit is gewoon een verkooptruc van de HD fabrikanten omdat je op die manier de grootte van de schijf groter kunt opgeven.
Link naar reactie
Het veranderen van de schijfletters is gelukt. Zag opeens dat de cd-roms ook in schijfbeheer werden weergegeven. Volgens mij was dat gisteren nog niet zo :D En Wim, bedankt voor de geruststelling. Weet ik in ieder geval zeker dat het niet aan mij ligt :wink: Weet iemand misschien nog waar dat probleem zit wat ik eerder vermeld heb? [code:1:6ca5254838]Trouwens: als ik een cd-rom (of cd) in mijn dvd-speler (Toshiba DVD-ROM SD-M1502) doe, dan wordt de naam van die cd-rom weergegeven. Haal ik hem er vervolgens uit dan blijft de naam van die cd-rom staan. Als ik daarna een andere cd-rom erin stop dan blijft die oude naam nog steeds staan en komt er soms een raar pictogrammetje. Ik heb al geprobeerd om drivers te downloaden, maar volgens mij zijn die er niet (alleen om op DOS en windows 3.x te kunnen draaien). Misschien dat het komt omdat ik Nero ImageDrive heb geinstalleerd, maar nadat ik deze had uitgeschakeld en gedeïnstalleerd doet die dvd-speler nog steeds raar.[/code:1:6ca5254838] Bedankt voor jullie hulp!! :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...