Ga naar inhoud

Compaq diagnose partitie en bios


Aanbevolen berichten

Ik heb zonder dat ik me er van bewust ben de diagnose partitie verwijderd van een Compaq armada 1750. Nu kan ik de bios niet meer in. Heb al op vele sites gezocht en staan wel oplossingen voor, maar het lukt steeds niet. Ik hoop dat iemand mij precies en duidelijk kan uitleggen hoe en met welke software ik de boel weer kan herstellen of minstens mn bios in kan komen. Normaal kom je er in door tijdens het compaq logo op f10 te drukken. Maar dat werkt nu dus niet meer. Hoop dat iemand het weet. Alvast bedankt
Link naar reactie
Heb ik wel al gedaan. Heb een diskette gemaakt waarmee de firmware werd geupdate. Maar daar ben ik ook niets mee opgeschoten. Ergens in een programma kon in wel de diagnose partitie herstellen, maar dat lukte nog niet omdat ik de comp niet met de diagnose diskette heb opgestart. Maar ik ben er nog niet uit hoe je die maakt. Wel had ik een setup diskette, als dos gestart is begint die met laden, maar als ie klaar is start de computer weer opnieuw op.
Link naar reactie
Na downloaden van de rompaqs moet je bootdiskettes maken. Daarvaan moet je booten; dus flop nummer 1 erin en PC resetten. Dit vervangt de F10 toets en je kunt weer in je BIOS. Ik weet niet wat er allemaal in die rompaqs zit; ik meen me te herinneren dat er zowel een diagnose- als een setup-programma opstaan. Om de BIOS in te gaan heb je dan volgens mij de setup nodig. Om de situatie weer origineel te krijgen zul je met bv fdisk de non-DOS partitie weer moeten aanmaken. Daarna kun je via de bootflops de software weer op die partitie zetten. Wat bedoel je overigens met 'als DOS gestart is'. Volgens mij kom je helemaakl niet in een besturingssysteem (DOS) als je vanaf die floppen boot.
Link naar reactie
Je kunt alleen een diagnose partitie aanmaken op een lege harddisk, of als het eerste stukje niet gepartitioneerd is. Zelf heb ik ook zo'n Compaq Armada, zonder diagnostic partitie. Heb ik bewust voor gekozen, gezien je met een diagnostic/setup floppy hetzelfde kan doen, en het je dan geen harddisk ruimt kost. De meeste bios settings gaan trouwens vanzelf, waaronder harddisk en intern geheugen, worden vanzelf in de bios gesaved. Alleen bijvoorbeeld energie opties, kan je slechts met die diagnostic partitie of diagnostic floppy instellen. Maar ja, dat heb ik 1 keer goed gezet, hoef daar verder nooit meer bij. Als jouw pc reboot bij het gebruik van jouw diagnostic floppy, dan heb je gewoon de verkeerde gedownload, eentje die niet voor jouw laptop geschikt is.
Link naar reactie
Heb nu de goede diskette gevonden. En kan nu naar een menu computertinstellingen. Maar hier kan ik niets aan klikken want het pijltje van de muis beweegt niet. En nog voor ik het menu inga zegt ie dat ie niet van drive c kan lezen. Maar als ik dan annuleren kies start ie toch het menu op. Wie weet wat ik nu moet doen.
Link naar reactie
Waarvoor heb je een muis nodig :-? Krijg je alleen maar een muisarm van :D Een toetsenbord is genoeg 8) Het volgende even uit het hoofd: * Met TAB en pijltjes toetsen kun je navigeren * Gebruik<spatie> en/of <enter> om iets te activeren of bv een checkbox te selecteren; je moet even uitproberen hoe het precies werkt Succes
Link naar reactie
Ja het is gelukt. Ten eerste vond ik het idee dat ik niets in mn bios kon veranderen erg vervelend. Ten tweede had ik de laptop open gehad en daarna werkte de cd-rom speler niet meer. Hoopte dat het een bios instelling zou zijn. Helaas ben ik er achter gekomen dat er ergens een stekkertje niet was aangesloten. Maar dat stekkertje is zo kort dat ik nog geen idee heb hoe ik die erin moet krijgen. Maar goed das een ander probleem. Iedereen bedankt voor hun antwoord.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...